Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Pelarborrmaskin Arboga E100 - Reparation/genomgång

269 inlägg • Sida 17 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Brett

#241 » 14:38:26, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej: Snabb fråga: Hur, eller can man ta isar botten på statives?
Bild
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr



braha

#242 » 21:40:32, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brett skrev:Hej! Har precis köpte en E100. Nr 32760, 3fas, 0,6 HK. 1.15A, 2800 RPM. Jag kör en Prius, och lyckades INTE få av huveddelan så jag var tvungen att lämna den hos säljaren. Har läst all 16 sidor av denna tråd. Ett par frågor:
1. När jag skruva upp hela huved, jag få stopp på toppen. Hur tar jag av help huvud?
2. Går det att köpa original grön spraymålfärg?
Tack! Jag förstår att min svenska kan förbättras. Uppskattar hjälpen!

.[album][/album]
Bild

Lägg ner maskinen på golvet - borrhuvudet ÄR tungt!
Veven du har på borrhuvudets vänstra sida för att höja/sänka, har en stoppskruv på undersidan.
Lossa den några varv, så kan du dra ut hela veven med den splinsade axeln.
Nu kan du dra ut huvudet från pelaren.

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Brett

#243 » 11:23:37, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:
Brett skrev:Hej! Har precis köpte en E100. Nr 32760, 3fas, 0,6 HK. 1.15A, 2800 RPM. Jag kör en Prius, och lyckades INTE få av huveddelan så jag var tvungen att lämna den hos säljaren. Har läst all 16 sidor av denna tråd. Ett par frågor:
1. När jag skruva upp hela huved, jag få stopp på toppen. Hur tar jag av help huvud?
2. Går det att köpa original grön spraymålfärg?
Tack! Jag förstår att min svenska kan förbättras. Uppskattar hjälpen!

.[album][/album]
Bild

Lägg ner maskinen på golvet - borrhuvudet ÄR tungt!
Veven du har på borrhuvudets vänstra sida för att höja/sänka, har en stoppskruv på undersidan.
Lossa den några varv, så kan du dra ut hela veven med den splinsade axeln.
Nu kan du dra ut huvudet från pelaren.


Tusen tack!!!! Hon är nu isar!

2 personer gillar det här inlägget.
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr

Brett

#244 » 18:29:59, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har hittat problemet. Behöver en ny fibrekugghjul. 10,5 cm bred, 22,5mm hög. Har skickat ett änsökan till MSCAB, men den fanns inte på websidan. Har ni några tips?
Bild
Bild
Bild
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr

Brett

#245 » 19:20:09, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

RangerK3 skrev:Nu har jag lagt ut min andra video kring renovering av min Arboga E-100.
Det jag planerar att göra är:
- Fixa knoppar till stången som manövrerar spindeln. Knopparna hittade jag på: Wiberger efter tips i den här tråden: https://www.wiberger.se/templates/_sokbild.htm Jag använde den här knoppen: https://www.wiberger.se/templates/wn201.htm i M16. Min svåger hjälpte mig att gänga stången.

- Montera motorskydd, ser tips i tråden att motorskydd räddar motorn och den brytaren som sitter på maskinen idag saknar motorskydd så jag valde det här: https://www.proswede.nu/product.html/kontaktormotorskydd-10-16-a?category_id=47

- Montera fram/back-omställare, det har jag inte hittat än.

- Måla den. Idag är maskinen lite slarvigt målad i en gräll blå färg. Efter lite youtubande hittade jag en film där en snubbe renoverar en Arboga. För att få till rätt kulör blandade han Hammarbacken från Biltema: 66 g silver, 11 g blått och 22 g grönt. Blir en väldigt fin färg som liknar originalfärgen på Arboga från 70-talet iaf.

- Eventuellt byta kullager, vilket är utanför mitt kunskapsområde men jag får väl googla:).

Min nästa film kan ni se här: https://youtu.be/xqQpjjXBpt0

Tack för tipset om färg combo och handtagen. Uppskattat!
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr

Brett

#246 » 18:05:22, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

A quick note. Please forgive my use of english…. I just reread the 17 pages of this thread and realize now that many of the answers to my initial questions were arleady asked and answered. I moved to Sweden in 2017 and finally have my dream workshop. (I was in the US Military for 30 years and was always moving around, which prevented owning big and heavy tools. I bought a 3 fas pelarslip at auction here in Västerås, and compared to my cheap big box store machine it replaced, I decided I would never go back to hobby tools. I love Arboga for their power, quality and timeless charm. So when I bought this E100, I soon found out that quality is HEAVY. I couldn’t disassemble it to bring it home, so I had to invest a second day to make the long drive to pick it up, this time with a trailer! Anyway, this machine is gorgeous, but is covered in 2mm of old oil. It is like it was bathed in it for 30 summers. With your help, I have managed to disassemble it, and I have several hours invested in the wire wheel getting back down to steel. I knew I would have to replace at least one gear because it was “hackig” when I tested it. I did not know they would be so hard to find. I thought for sure since Arboga was a classic, there would be an aftermarket. I also was unfamiliar with “fiberkugghjul”…. I assumed they would all be steel. I guess the fiber is to break in case of stoppage instead of the motor? I am enjoying the project, and am hopeful to get her back to fighting shape and looking good to boot. I had a few questions that I do not see in this thread, and I was hoping that you might consider in helping me in this endeavor.

1. Is there any hope to find a replacement “fibrekugghjul”, or is the only solution to have one made/fabricated/bearbetat?
2. If I am to have one made, what language should I use to describe it. Is it fiber, or plastic, is it only Kugghjul, or can it also be called drevhjul? I have spent a few hours googling, and realize my language challenges are interfering here. What do you call the “shop” that makes “1 of a kind” items like this.
3. If I am lucky enough to have made, which material should the rivets “nitar” be made of. 4x30 aluminum, brass, steel, stainless steel? I am using google translate to try and find DIN 661 4x30 from the Finnish site. (If you think Swedish is a hard language……). The old ones seem to be steel, but I can only find aluminium (too soft), and stainless steel (too hard).

Again, thanks for the help so far. I try only to use Swedish since I moved here, and it works fine at Bauhaus, ICA and Willys. But it is so much harder for me to express myself for nuanced workshop questions.

Thanks, Brett

4 personer gillar det här inlägget.
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr

Brett

#247 » 18:26:08, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till fråga! Jag har en strömbrytare som har 3 ställningar. På framåt, På backåt, och AV. MEN…. Det finns en till kabel som går till en knapp vid chucken. INGET sker tills man ta i handtaget och chucken åker ner. Då släpper knappen vid chucken och allt börja snörar. Min fråga: Vad är motorskydd? Känns inte som jag har det. Hur funkar det? Under vilken omstandigheter behöver motorn “skydd”. Tack! Brett
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr

torbjorn_forsman

#248 » 18:38:53, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorskydd är en slags automatsäkring, som är anpassad till hur länge motorn tål en viss överström. Det krävs egentligen för alla trefasmotorer, men när det rör sig om en motor som aldrig är igång obevakad, kan man i praktiken tumma på kravet.
Främsta anledningen till att kräva motorskydd är risken att motorn bränns om en fas blir spänningslös, t ex för att en säkring har gått.
Motorskyddet är ofta kombinerat med ett s k nollspänningsskydd, som slår från maskinen vid strömavbrott så det inte är risk att den startar okontrollerat när strömmen kommer tillbaks.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#249 » 19:24:55, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I soon found out that quality is HEAVY.
:mrgreen:

You don't need this protecting device for the electric motor because you standing near and can hear if one phase (of three) is gone..

We hawe a feature of a "button" , IF you put your origin back to UK or another english speaking language, i think this button wants to please us with his (or her) revelation, i'm not 110% sure, and that is a good solution for enyone who do not understand this weard (foreign language you write in) :thumme:

It is more important that you explain what you are meaning in a well known language
Senast redigerad av Michael Meier 19:56:35, 23-04-2022, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Brett

#250 » 19:53:53, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Motorskydd är en slags automatsäkring, som är anpassad till hur länge motorn tål en viss överström. Det krävs egentligen för alla trefasmotorer, men när det rör sig om en motor som aldrig är igång obevakad, kan man i praktiken tumma på kravet.
Främsta anledningen till att kräva motorskydd är risken att motorn bränns om en fas blir spänningslös, t ex för att en säkring har gått.
Motorskyddet är ofta kombinerat med ett s k nollspänningsskydd, som slår från maskinen vid strömavbrott så det inte är risk att den startar okontrollerat när strömmen kommer tillbaks.

Tack Torbjorn! Jag förstår.
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr

Brett

#251 » 19:58:37, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Motorskydd är en slags automatsäkring, som är anpassad till hur länge motorn tål en viss överström. Det krävs egentligen för alla trefasmotorer, men när det rör sig om en motor som aldrig är igång obevakad, kan man i praktiken tumma på kravet.
Främsta anledningen till att kräva motorskydd är risken att motorn bränns om en fas blir spänningslös, t ex för att en säkring har gått.
Motorskyddet är ofta kombinerat med ett s k nollspänningsskydd, som slår från maskinen vid strömavbrott så det inte är risk att den startar okontrollerat när strömmen kommer tillbaks.

Tack Torbjorn! Jag förstår.
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr

Michael Meier

#252 » 20:02:22, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

magnusk750

#253 » 22:23:11, 23-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Arboga finns Gado maskin som servar och har reservdelar till Arboga borraskiner. Har hemsida.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#254 » 00:35:55, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:I Arboga finns Gado maskin som servar och har reservdelar till Arboga borrmaskiner ....


https://gadomaskin.se/index.html


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Brett

#255 » 16:00:40, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:I Arboga finns Gado maskin som servar och har reservdelar till Arboga borraskiner. Har hemsida.


Tack! Har skickat en signal till Gado! Håller tummen!
Brett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:05, 19-04-2022
Ort: Västmannland, Sörmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga E100 Pelarborr


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se