Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Pelarborrmaskin Arboga E100 - Reparation/genomgång

269 inlägg • Sida 12 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

braha

#166 » 08:14:44, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

aasmilyy skrev:Tips; istället för att leta efter lämpliga nitar när ni byter lager i kugghjulen med nitad bricka så är det lättare och leta upp en rundstång i samma diameter och såga till i lämplig längd och smida ut med dorn och hammare.

Eller:
Krysskruv M4 försänkt skalle, några mm för långa. Banka med kulhammare.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



HR465

#167 » 18:42:56, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på med min arboga. Min är kopplad enfas med en kondensator. Även på märkskylten står enfas 0.9 hkr. Men den är så svag att nan jan stoppa chucken med handen på alla växlar utom den lägsta.

Borde vara mer ork. Då jag vill koppa den trefas. Nån som kan detta och vet hur man skall mäta för att klura ut om den skall ha 230 v trefas eller 400 v trefas? Altså om den är y eller d kopplad. Jag har mätt lite och lindningarna verkar ha ca 5 ohm.

Det är 4 trådar ut ur lindningen. Märkta s1 s2 b1 b2.
Se bilder.

JonasBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/c0c5472f88753a2d1e7d5c4f9aa58fc1.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/cf2c4fe4c29832498c3874ad57e2af16.jpg
HR465
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:49, 26-08-2018

JohnOlof (trådstartaren)

#168 » 20:49:17, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt tänka nu ...
Om det är fyra tåtar ut så borde det handla om en stjärn-/Y-koppling. Tre av dem borde vara kopplad till varsin lindning och den fjärde borde vara nollpunkten mellan lindningarna. Du skall kunna identifiera nollan genom att det är högre motstånd mellan de tre "fas-tåtarna" än mellan faståtarna och nollan.

Å andra sidan, nu när jag tittar på fotot igen så ser jag 7 kablar på fotot :???:
De övriga kablarna verkar gå till ett backomslag och då skulle de rimligtvis komma från lindningen också. Kan det stämma?
Skulle du kunna förtydliga lite hur det är med kablarna.

Verkar finnas lite matnyttig information i följande tråd
[Allmänt] Ändra trefasmotor till enfas.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

HR465

#169 » 21:20:10, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tygomspunna trådarna kommer från lindningen. De andra tre är från inkommande kabeln, altså till stickproppen.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
HR465
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:49, 26-08-2018

HR465

#170 » 21:23:55, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar få lite bättre puts på den!!Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/a0be1048058ff765bfc3d3b676099437.jpg

1 person gillar det här inlägget.
HR465
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:49, 26-08-2018

Turbodiesel

#171 » 21:36:53, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att byta kondensator? Trött kondensator ger typiskt dåligt vridmoment, och ofta startsvårigheter. Tänk på att det ska vara en motorkondensator, gärna med 400V driftspänning.

Det går att modifiera trefasmotorer för att köra de på enfas med kondensator, dock med reducerad effekt och ofta med betydligt högre värmeutveckling. Att bygga om en optimerad enfasmotor till trefas medför troligen olägenheter av liknande typ.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JohnOlof (trådstartaren)

#172 » 22:09:54, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah! Då förstår jag.
Dåså. Stjärnkoppling med kondensator. Då borde den varit kopplad typ såhär:
Bild
Originalets URL: http://www.electricneutron.com/wp-content/uploads/2014/12/reverse-rotation-capacitor.jpg

En av tåtarna är alltså mitten och den borde man kunna hitta genom att mäta motståndet mellan tåtarna.

Så till den delikata frågan om man bara kan koppla in 380-trefas på faståtarna. Lindningarna kan vara gjorda för att ha typ 110V över sig. Med 380V så kommer effekten bli högre och risken är att lindningen överhettas. Svårt att säga om så blir fallet. Har tyvärr lite för lite erfarenhet för att kunna uttala mig utan att läsa på och räkna lite. Någon annan?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

jörgen.ottosson

#173 » 23:22:04, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

troligt vis är ingen av tåtarna "mitten på stjärna" utan de hör till var sin lindning.

Det kan vara så har du inte har en tre-fas asynkronmotor utan en en-fas motor med startlindning ( = två lindningar totalt)

( se "split-phase induction motor" ....jag hittar ingen bra svensk beskrivning nu lite snabbt.)
https://en.wikipedia.org/wiki/AC_motor# ... hase_motor
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JohnOlof (trådstartaren)

#174 » 20:48:22, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... Satt det en konding mellan någon av tåtarna?
Det skulle indikera att det är tre faser. Annars låter jörgen.ottossons teori rimligare.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

BM 4 ever

#175 » 20:57:05, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte utan kondensatorn?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

HR465

#176 » 21:50:48, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan konding står den bara o morrar åt mig!!

Jag undrar vilket ohmtal skall det vara om det är en trefas lindning på 400 v respektive om det är trefas 230 v (230 verkar rimligt eftersom den går på enfas 230 nu. ) jag skall mäta o se mellan vilka trådar det är kontakt. Då går det att klura ut om det är 2 eller tre lindningar.

Vilken storlek på konding ska det vara? Den motorn ska vsra på 0.9 hkr.

Jonas

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
HR465
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:49, 26-08-2018

HR465

#177 » 21:54:59, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står på Wikipedia att en sån enfasmotor har bra vridmoment i starten. Min är ursvag. Det kanske kan tyda på att det är en trefasmaskin. Jag återkommer när jag har ohmmätt mellan trådarna.

Tack för all hjälp.

Jonas

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
HR465
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:49, 26-08-2018

jörgen.ottosson

#178 » 22:07:20, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju ganska enkelt att mäta om du har två eller tre lindningar.

har du bara kontakt mellan två av trådarna var för sig ( tex B1 till B2, och S1 till S2 .....men ingen kontakt mellan Någon B och S anslutning ) så har du två lindningar.

( S brukar beteckna någon form av fältlindning och B kan vara rotor lindning.... men jag förstår inte hur det hänger samman i just detta fallet....är vanligare att A och S finns till sammans än B och S .... :klia: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JohnOlof (trådstartaren)

#179 » 19:37:46, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

HR465 skrev:Utan konding står den bara o morrar åt mig!!

Jag undrar vilket ohmtal skall det vara om det är en trefas lindning på 400 v respektive om det är trefas 230 v (230 verkar rimligt eftersom den går på enfas 230 nu. ) jag skall mäta o se mellan vilka trådar det är kontakt. Då går det att klura ut om det är 2 eller tre lindningar.

Vilken storlek på konding ska det vara? Den motorn ska vsra på 0.9 hkr.

Jonas

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Mina lindningar på trefasvarianten var på 75 Ohm. Inte helt säkert på hur det överför till enfasvarianten men det borde vara samma storleksordning.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

HR465

#180 » 19:41:48, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både huvudlindningen och startlindningen har 9 ohm!!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
HR465
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:49, 26-08-2018


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se