Typ: Pelarborrmaskin
Fabrikat: Arboga Maskiner
Modell: E 100 (med bänkstativ)
Övrigt: serienummer 11929, 3-fas, 0,6hkr (hästkrafter förmodar jag), 2800 varv/min på motorn, 1300-680-390-200 varv/min på borrhuvudet.
Köpte för någon månad sedan en Arboga pelarborrmaskin med okänd/ingen funktion. Kort så, släpade hem den, skruvade den i molekyler (kanske en överdrift då den nästan inte innehåller några smådelar), konstaterade vad som var fel, lagade felet, la alla delar i soda- och syrabad, skruvade ihop och lackade om och så hade jag en pelarborrmaskin i verkstaden.
Försökte innan köpet att hitta någon information om maskinen. Hitta ganska många annonser på samma typ av maskin men ingen information (säg nu inte att det finns i downloads för då blir jag besviken på min egen förmåga att leta). Verkar vara en ganska vanlig pelarborrmaskin så några erfarenheter och foton på när jag skruvar isär och ihop maskinen tänke jag skulle kunna vara behjälpligt för nästa spekulant på dylik maskin. Det är ju alltid trevligt att veta vad man får för pengarna när man köper något. Finns väl säkert också några som har en fast inte sett hur den ser ut inuti.
Om någon har några erfarenheter av modellen eller om jag gör något helt galet så fyll hjärna på.
Två första funderingar som jag kan komma på nu. 1) Vad har denna maskin för kona? Hur mäter man på konan? Alltså vad är det för mått som definierar konan? Har alla/de flesta pelarborrmaskiner samma kona? 2) Maskinen saknar” omkastare” (är det rätt term?) till faserna (borttagen) så den kan bara köras åt en hållet. Var köper man en lämplig ”omkastare”?
Börjar med en beskrivning på hur jag/man plockar isär maskinen. En anna kväll när jag har tid att skriva mer så ska jag återkomma till vad det var som var fel med maskin, syra- och soda bad m.m.
Tillägg efter 11 minut(er):
Maskinen såg ut så här när jag fick hem den
Maskinen plockas helt klart enklast isär genom att börja med växellådan (överdelen). Växellåshuset delar sig i två halvor som hålls ihop med de fyra stora skruvarna som synns i bilden ovan. Den främre halvan i bilden ovan hålls även fast i innanmätet av den övre växelspaken. Halvorna sitter fast i resten av borrmaskinen med två skruvar vardera. Stegvis isärtagning:
Knacka bort sprinterna till växelspakarna (kan kräva ett dorn)
Lirka loss växelspakarna (satt som s*t*n)
Bort med skruvarna
Tillägg efter 12 minut(er):
Bort med skruvarna som håller fast kåporna i maskinkroppen (pilarna i bilden och symmetriskt på andra sidan)
Ny ska man kunna lirka loss främre kåpan. Övre växelspaksaxeln hålls fast i innanmätet och kommer att dras in i kåpan. Enklast är om man drar kåpan snett utåt som på bilden ovan och sedan mot kameran så får man med sig axeln.
Kåporna efter isärtagning
Som ni ser är det en, om än robust, tämligen enkel konstruktion. Här har man möjlighet att inspektera växellådan vid ett eventuellt köp. Om inget kärvar är det här nog en demontering man kan kosta på sig i en eventuell säljares verkstad. Kanske lätt att säga när man gjort det men det bör inte ta mer än 15 minuter att göra.
För vidare demontering så tas sedan lämpligen borrpelaren bort. Den faller ned om man tar ut axeln som man för den upp och ned med. Den axeln lossas med muttern mitt i bilden och dras bara rakt ut.
Tillägg efter 17 minut(er):
Nu har man i princip bara kvar maskinkroppen och elmotorn.
Motorn kommer ut nedåt. Skydden under motorn sitter med 4+2 skruvar. Motorn som sådan sitter med två skruvar på var sida symmetriskt på maskinkroppen (syns precis under kablarna på bilden ovan). Kan vara klokt att ta det lite försiktigt med lindningen när man får ut motorn nedåt. Den är nämligen naken så att säga.
Motor av inbyggnadstyp, 3-fas.
Kvar är nu stativet och maskinkroppen. För att få isär dem så måste axeln med vilken man justerar höjden ut.
Den var dock lite knöligt att få ut den. År av slitage på kuggarna på axeln hade gjort att dessa var störra än själva axeln. Inte helt lätt att komma åt för att slipa ned dem men det gick. Ut med axeln och av med kroppen.
Om man lägger alla bitar på arbetsbänken så försäkrar man sig om att man inte kan göra något annan förrän man blir klar. Antingen blir man klar eller så blir inget gjort .
Som sagt inte så många delar. Det blir mycket funktion per del .
Återkommer med felsökning av elmotor och syra- och sodabad m.m.
God natt
/JO