Med alla delar rena och motorn hel så var det bara att köpa färg och skruva ihop. Försökte köpa en färg liknande den som satt på maskinen från början, alltså ljusgråblå. Undrade om jag börjat bli färgblind eller bara senil när jag kom hem med mörkblågråmetallic! Nåja, det är väl färg det också.
Grundfärg:
Mer färg:
Kuggljus m.m. fick sig ett fotogenbad och blev därefter riktigt vackra:
... och så ihop med allting. Riktigt stolt över resultatet. Bordet får jag fixa i ordning någon annan gång. Kärlen jag använde för baden den här gången var inte tillräckligt stora.
Slutresultatet med kåpan på.
Tyvärr inte slutet gott allting gått
. När jag skulle testköra maskinen sedan så gick en
säkring i manöverdosan. Är någon typ av termosäkring som skulle böja sig (slå ifrån) när den blir varm. Tror dock att den förlorat sin böjbarhet med åldern. Vet att det rök till om säkringen första gången jag fick maskinen att gå (innan baden) men utan att det hände något. Sedan så brann väl sista lilla biten tillslut. Jaja, maskinen är ju vacker iallafall. Funderar på att köpa ett vanligt motorskydd istället. Hoppas på att det inte är något elfel/överslag i motorn. Vidare tester med ny säkring får utvisa.
gaffa skrev:Det var lite spännande med din "kemiska" rengöring! Jag undrar om du vet hur tätningen runt pinolen är konstruerad (jag tror grejen som man sätter chucken i heter så, alltså den man kör ner när man borrar?) Jag har problem med oljeläckage där på min maskin.
Tror inte att det är någon
tätning överhuvudtaget. Man får nog använda lite mer trögflytande
smörjolja eller fett i växellådan. Om man lossar på en
skruv som sitter där pilen pekar
så kommer man åt ganska bra att fylla på med fett till nedre kullagret. Det skulle kunna hjälpa om oljan rinner ut den vägen. Annars så är det öppet i toppen (botten på bilden ovan) på spindeln så det finns inget som hindrar oljan att rinna ner där.