Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Pelarborrmaskin Arboga E100 - Reparation/genomgång

269 inlägg • Sida 2 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

MANI

#16 » 11:59:17, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter som jag jobba på en mekaniskverkstad som bla kör RF axlar med en tolerans på 0,005mm så blir det i bland någon skrot bit, som jag provade med som anod.
Ang, Bilder så har jag inga på själva bad operationen.
Men jag tror att jag har några före och efter badet.
Sen när det gäller datorer så har jag ett stort funktions hinder.
Programera en CNC flerop fräs det klarar jag men att ladda upp bilder,
det har jag ej fått kläm på i nu. :sad:
jag kan maila över en sida med bilder och som beskriver det ingående och bra till dig.
Är Bla. Total Data Analfabet.
Användarvisningsbild
MANI
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:24, 11-03-2010
Ort: Österlen Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin:
MF 65er (3st)(1959,61,64)
MF 3165 (1966)
Fordson power Majorer (En är En Sexa Skåne med över 130HP)
Warras Nufeild 1060
Gigantic G18 tillverknings nr 949 (196?)



Knut.Karlsson

#17 » 12:51:52, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostfritt och elektrolys... Är det inte det som bildar det där otäcka 6 värda Cromet? Som är riktigt otäcka grejjor...

Eller hur det nu heter?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lars B

#18 » 14:05:51, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar ja!

Man får INTE använda RF som anod!!!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

JohnOlof (trådstartaren)

#19 » 22:31:26, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med alla delar rena och motorn hel så var det bara att köpa färg och skruva ihop. Försökte köpa en färg liknande den som satt på maskinen från början, alltså ljusgråblå. Undrade om jag börjat bli färgblind eller bara senil när jag kom hem med mörkblågråmetallic! Nåja, det är väl färg det också.

Grundfärg:

Bild

Mer färg:

Bild

Kuggljus m.m. fick sig ett fotogenbad och blev därefter riktigt vackra:

Bild

... och så ihop med allting. Riktigt stolt över resultatet. Bordet får jag fixa i ordning någon annan gång. Kärlen jag använde för baden den här gången var inte tillräckligt stora.

Bild

Slutresultatet med kåpan på.

Bild

Tyvärr inte slutet gott allting gått :mad: . När jag skulle testköra maskinen sedan så gick en säkring i manöverdosan. Är någon typ av termosäkring som skulle böja sig (slå ifrån) när den blir varm. Tror dock att den förlorat sin böjbarhet med åldern. Vet att det rök till om säkringen första gången jag fick maskinen att gå (innan baden) men utan att det hände något. Sedan så brann väl sista lilla biten tillslut. Jaja, maskinen är ju vacker iallafall. Funderar på att köpa ett vanligt motorskydd istället. Hoppas på att det inte är något elfel/överslag i motorn. Vidare tester med ny säkring får utvisa.

gaffa skrev:Det var lite spännande med din "kemiska" rengöring! Jag undrar om du vet hur tätningen runt pinolen är konstruerad (jag tror grejen som man sätter chucken i heter så, alltså den man kör ner när man borrar?) Jag har problem med oljeläckage där på min maskin.


Tror inte att det är någon tätning överhuvudtaget. Man får nog använda lite mer trögflytande smörjolja eller fett i växellådan. Om man lossar på en skruv som sitter där pilen pekar

Bild

så kommer man åt ganska bra att fylla på med fett till nedre kullagret. Det skulle kunna hjälpa om oljan rinner ut den vägen. Annars så är det öppet i toppen (botten på bilden ovan) på spindeln så det finns inget som hindrar oljan att rinna ner där.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof (trådstartaren)

#20 » 20:33:10, 10-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara lägga till några fler erfarenheter angående temperatur av soda- och syrabaden:
I ett kallt sodabad händer ingenting. Talade med min kemistkontakt och han sade att det är ett knä vid ca 7°C under vilket effekten avtar mycket snabbt. Anledningen är både att lösligheten sjunker och att aktiveringsenergierna blir för små. I övrigt kan man säga att ju varmare desto bättre/snabbare.
Syran fungerar dock ganska bra även vid låga temperaturer även om det går märkbart långsammare. En annan erfarenhet är att det helt klart blir bäst om man har tillräckligt mycket syra för att täcka delarna. I "vattenbrynet" kan det ibland bildas avlagringar som är svåra att få bort. Kanske inte spelar så stor roll om man ska måla delarna men det är helt klart roligast att ha vackra metallrena delar.
/JO
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Christian.Sundström

#21 » 21:33:32, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man fråga vad du betalade för maskin?

Söker något liknande till min verkstad nämligen. :thummar:

Mvh Christian
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

JohnOlof (trådstartaren)

#22 » 22:32:49, 18-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betalade 3kkr. Generellt verkar de ligga mellan 5-10kkr beroende på
skick. Håll ögona öppna! För inte så länge sedan såg jag en på blocket
som såg ut att vara vid gott skick för 4kkr. Den annonsen försvann dock
nästan samtidigt som den kom upp.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

d557017

#23 » 18:29:31, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hur gick det JohnOlof fick du fart på pelarborren?

Har en likadan maskin i delar själv nu, men funderar på eventuell smörjning av växellådan.
Som det är konstruerat kan ju olja/fett fritt ta sig från växellådans främre del till utyrymmet runt pinolen och sen vidare bakåt till elmotorn :klia:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

d557017

#24 » 12:34:20, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har koll på hur det ska vara med smörjningen?

Funderar också på om motorn ska Y eller Delta kopplas?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Gossebear

#25 » 11:37:19, 22-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Solidmind.se

#26 » 23:56:38, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej JohnOlof!

Vilken tur att jag hittade din tråd för jag har precis köpt mig en gammal Strands pelarborr golvmodell (som gick sönder vid transporten hem) och är väldigt identisk med din pjäs, så jag har haft MYCKET nytta av din beskrivning! Tack för det :thummar:

Jag har dock ett problem som egentligen är det sista momentet av demonteringen och det är att att få ut statorpaketet... Har lossat skruvarna som går in utifrån men jag lyckas inte rubba det, vågar ju heller inte ta i för mycket :hotar2: .
Har någon förslag på hur man får ut det? Var kan man sätta en kloss på den så man kan banka på den lite nätt utan att ta sönder den?

Tack på förhud

/Matthias
Solidmind.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:27, 26-05-2011
Ort: Landskrona, Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Solidmind.se

#27 » 14:53:37, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får uppdatera lite. har lyckats få paketet att röra på sig iallafall. Med hjälp av en stav och en hammare lyckades jag sätta pinnen på stålytterringen och banka försiktigt. Nu har den kommit ner så att underdelen sticker ut undertill, men nu har skiten satt sig rejält igen. :aaargh:
Solidmind.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:27, 26-05-2011
Ort: Landskrona, Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JohnOlof (trådstartaren)

#28 » 21:15:41, 30-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt så sitter statorpaketet på min maskin kläms fast av en liten skruv på sidan av huset. Du råkar inte ha flera sådana på din? Annars skulle man kunna tänka sig att paket ärjat fast mot huset. Anliggningsytorna är ju ganska stora. Vill minnas att min stator inte kom ut helt av sig själv heller. Jag fick föra den lite upp och ner innan den tillslut kom ut. Tyvärr finns inga bra ytor att knacka på. Det enda man ser uppifrån och nerifrån är ju lindningen. TA DET FÖRSIKTIGT MED LINDNINGEN. Försök knacka den lite fram och tillbaka och smörj samtidigt. Hoppas du får ut den men låt den hellre sitta kvar än att ha sönder den.

Man skulle ju kunna tänka sig att statorpaketet kommit snett och fastnat därav. Skulle ju kunna avhjälpas genom att knacka hela varvet runt.

God mecklycka
/JO
Senast redigerad av JohnOlof 21:17:50, 30-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof (trådstartaren)

#29 » 21:22:14, 30-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående inlägg från d557017 så ska inte smörjningen kunna ta sig ner i växellådan. Iallafall inte så lätt. Det finns en bricka under kullagret ovanför rotorn som hindrar det. Och ja, maskinen går. Motorn är deltakopplad.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Solidmind.se

#30 » 22:23:43, 30-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej JO!

Tack för ditt svar! Jag har lyckats att få statorpaketet att röra på sig men det är som om den satt sig fast precis innan ytterhöljet ska genom öppningen nedåt. Försöker jaga fatt i en rörbit i rätt dimension som kan jag kan trycka på uppifrån och banka ut skiten :hotar2:

En annan fråga jag kom på: Vad är det för Soda du använt heter det bara soda? Kan man använda kaustiksoda eller det är för klent?

Tack!

/Matthias
Solidmind.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:40:27, 26-05-2011
Ort: Landskrona, Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se