Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Pelarborrmaskin Arboga E100 - Reparation/genomgång

269 inlägg • Sida 13 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

jörgen.ottosson

#181 » 09:50:02, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas ni för står att ni grejar med saker som kan "bitas" ganska bra om man gör fel..... och det finns rätt många sätt att göra det på. Bara en varning.

( även en "helt vanlig 3-fas motor" kopplad till 3-faser för drift kan morra rätt rejält om man råkat vända en av lindningarna i fel riktning, vid inkopplingen.....det är "utprovat". :ohnej: )
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Turbodiesel

#182 » 19:38:03, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte varit överens med enfasmotorns märkning på anslutningstrådarna, slöbläddrade lite i en antik elbok igår kväll..

Där var på en skiss lindningarna (arbetslindningarna på en trefas synkrongenerator) märkta "B" för härvans begynnelse/början, och "S" för dess slutpunkt.

Är den märkt på det viset bör en lindning vara mellan B1-S1, och den andra mellan B2-S2.

Det skiljer sig en del mellan olika maskintyper hur lindningarna är namngivna, och det skiljer sig även starkt mellan olika fabrikat & tidsperioder. Samt tillverkningsland.

Någon skrift som behandlar asynkronmotorer med 90 graders lindningsförskjutning (en & tvåfas) har jag inte i min ägo.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#183 » 20:34:32, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asea har ofta märkt lindningarna på det sättet (alltså B1-S1, B2-S2 osv).

Men det finns också Aseamotorer där alla anslutningarna till statorn heter S och ett nummer, alla ev anslutningar till rotorn heter då R och ett nummer. På en sådan motor är de lägsta numren början av alla statorlindningar (alltså S1, S2, S3 på en trefasmotor), och slutet på lindningarna heter då S4, S5, S6.

Gammal tysk standard är att beteckna lindningarna med bokstäver, från U och framåt i alfabetet. Men det verkar inte finnas någon standard för mer exakt hur märkningen ska gå till. På en del motorer heter början av alla lindningar U1, V1, W1 och slutet U2, V2, W2 , på andra heter början U, V, W och slut X, Y, Z.

Det är vanligt att enfas asynkronmotorer använder kopplingsplintar som egentligen är avsedda för trefasmotorer och uppmärkta på det sättet.

När man har med enfas asynkronmotorer med startkondensator att göra, så upptäcker man snart att det finns två i grunden olika typer. Dels sådana motorer där bägge lindningarna är exakt lika, och dels sådana där lindningarna är olika. Tvättmaskinsmotorer och andra motorer som ska vara lätta att reversera med bara en enpolig omkopplare brukar ha likadana lindningar, medan motorer som alltid ska gå åt samma håll och möjligen byglas om i kopplingsdosan för reversering, har olika lindningar. Förmodligen spar man en del koppar på det senare utförandet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

HR465

#184 » 23:16:09, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant detta.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
HR465
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:49, 26-08-2018

DennisCA

#185 » 10:27:08, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

HR465 skrev:Det står på Wikipedia att en sån enfasmotor har bra vridmoment i starten. Min är ursvag. Det kanske kan tyda på att det är en trefasmaskin. Jag återkommer när jag har ohmmätt mellan trådarna.

Tack för all hjälp.

Jonas

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Det är väl tvärtom det brukar vara... 3-fas motorer har mycket bättre vridmoment vid start än 1-fasare.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Turbodiesel

#186 » 11:09:34, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De jämförs inte rakt av med trefasmotorer, utan med andra typer av enfas induktionsmotorer.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#187 » 13:47:55, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enfas asynkronmotor med ständigt inkopplad startkondensator (även kallad driftkondensator) kan få olika startegenskaper beroende på kondensatorns värde.
Rent allmänt kan man säga att ju större kondensator desto bättre startmoment, men då kommer istället motorn att brumma och vibrera då den går med lätt last. Tomgångsförlusterna blir också onödigt höga med en lite väl stor kondensator.
Motorer som som regel startar obelastade och ofta går länge i tomgång (pelarborrmaskiner, bänkslipmaskiner mm) brukar ha en förhållandevis liten startkondensator, men motorer som ska starta mot full last och normalt aldrig går obelastade (kompressorer, vattenpumpautomater mm) har en större kondensator.

Man kan också påverka motorns startmoment och andra egenskaper genom hur statorlindningen och spåren i den kortslutna rotorn är utformade. En lömsk sak är motorer som visserligen har bra startmoment men som får en "dipp" i vridmomentkurvan vid kanske 1/3 av fullt varvtal. Om en sådan motor ska dra igång en tung last så kan den bli hängande vid "dippens" varvtal och kommer aldrig upp till fullt varv.

Det är värt att komma ihåg att startmomentet är MYCKET kraftigt beroende av nätspänningen, och enfas asynkronmotorer är känsliga för spänningsfall i starten. Desto värre eftersom de också brukar dra hög startström. En tumregel är att om t ex spänningen sjunker 10 % så sjunker startmomentet minst dubbelt så mycket - alltså minst 20 %.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sparkz

#188 » 13:10:05, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en bandslip på en liten enfasmotor och hade lite problem med startmomentet. Letade upp ett gäng kondensatorer som jag kopplade in i olika kombinationer, mätte strömmen och fick fram en hängmattekurva. Enligt märkskylten skulle det vara 20 µF, men med 30 fick jag ungefär samma tomgångsström och klart bättre startmoment. Så det kan löna sig att experimentera lite. Med originalkondingen fick jag hjälpa den igång med slipband monterat.
Fantastisk paintbild ritad ur minnet, den blå linjen ska föreställa startmoment. Inte uppmätt på något sätt mer än att jämföra hur snabbt motorn spann upp med drivhjulet till bandslipen monterat.
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

parzimmerdahl

#189 » 15:08:41, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, fortsätter på den här tråden med en annan fråga, jag har införskaffat en reduceringsväxellåda till E100S men är osäker på om jag har alla delar, kan någon lägga upp bild på växellåda och eventuella drev.
Min fråga är gällande det drev som ligger i underkant, ska det vara en maka till detta drev på ”B” axeln?
/pär
parzimmerdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:17, 30-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Chevrolet pickup C20 Custom Camper
Arboga pelarborr E100S
Luna Migatronic 200x

parzimmerdahl

#190 » 15:45:19, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller rättare sagt är det rätt att köra med borrmaskinens 16 drev tillsammans med lådan?
parzimmerdahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:17, 30-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Chevrolet pickup C20 Custom Camper
Arboga pelarborr E100S
Luna Migatronic 200x

HenrikLarsson

#191 » 16:53:42, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

parzimmerdahl skrev:Eller rättare sagt är det rätt att köra med borrmaskinens 16 drev tillsammans med lådan?

Om jag minns rätt kör man med det minsta drevet som tillhör borrmaskinen tillsammans med tillsatsväxellådan.

Min tillsatsväxellåda vill röra sig i sidled när borren börjar gå tungt. Någon som vet om det ska vara något som håller fast tillsatsväxellådan och hindrar att den rör sig?
HenrikLarsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:16, 22-08-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ESAB LKA180 och Arboga E100S

braha

#192 » 07:07:17, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sitta styrpinnar i kanten, likadant som vanliga locket.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

RangerK3

#193 » 11:18:52, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har påbörjat liten uppsnyggning av min nyinköpta E-100. Se gärna video om ni vill: https://youtu.be/yZKEOVHOACY

1 person gillar det här inlägget.
RangerK3
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:59, 07-12-2019
Ort: Torslanda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RangerK3

#194 » 11:30:22, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lagt ut min andra video kring renovering av min Arboga E-100.
Det jag planerar att göra är:
- Fixa knoppar till stången som manövrerar spindeln. Knopparna hittade jag på: Wiberger efter tips i den här tråden: https://www.wiberger.se/templates/_sokbild.htm Jag använde den här knoppen: https://www.wiberger.se/templates/wn201.htm i M16. Min svåger hjälpte mig att gänga stången.

- Montera motorskydd, ser tips i tråden att motorskydd räddar motorn och den brytaren som sitter på maskinen idag saknar motorskydd så jag valde det här: https://www.proswede.nu/product.html/kontaktormotorskydd-10-16-a?category_id=47

- Montera fram/back-omställare, det har jag inte hittat än.

- Måla den. Idag är maskinen lite slarvigt målad i en gräll blå färg. Efter lite youtubande hittade jag en film där en snubbe renoverar en Arboga. För att få till rätt kulör blandade han Hammarbacken från Biltema: 66 g silver, 11 g blått och 22 g grönt. Blir en väldigt fin färg som liknar originalfärgen på Arboga från 70-talet iaf.

- Eventuellt byta kullager, vilket är utanför mitt kunskapsområde men jag får väl googla:).

Min nästa film kan ni se här: https://youtu.be/xqQpjjXBpt0
RangerK3
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:59, 07-12-2019
Ort: Torslanda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HenrikLarsson

#195 » 11:30:58, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

RangerK3 skrev:- Fixa knoppar till stången som manövrerar spindeln. Knopparna hittade jag på: Wiberger efter tips i den här tråden: https://www.wiberger.se/templates/_sokbild.htm Jag använde den här knoppen: https://www.wiberger.se/templates/wn201.htm i M16. Min svåger hjälpte mig att gänga stången.

Tack för tipset om knoppar. Något liknande ska jag skaffa till min maskin.
HenrikLarsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:16, 22-08-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ESAB LKA180 och Arboga E100S


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se