Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Kallsåg Sajo RC 45-HJÄLP!

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Robban_C

#16 » 21:56:54, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ålrajt, ålrajt, ålrajt, ålrajt! :thummar: :thummar: :thummar:

Manual till min kallsåg, till min pelarborrmaskin (inte exakt samma utförande) och till den borrjagare som sitter på pelarborrmaskinen! En riktig jackpot minsann! Jättestort tack!

Och grattis till nya maskinen!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



tobben

#17 » 22:00:50, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att man kan vara till hjälp och inte bara en belastning! :grin:
tobben
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:30, 08-08-2009
Ort: Svalöv
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nagano N25 / Hanix H22b Grävmaskin,
Yanmar FX215 Traktor
Rrun 1.5 Kines Hjullastare

Freco

#18 » 23:14:20, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Sajo 45 för fyra år sen och bytte alla lager, målade upp den mm och nu tänkte jag att det är dags att få ihop den igen :-)
Hydraulpumpen verkar fungera bra men jag är lite fundersam på den ventil som gör att sågen vänder och lyfter upp igen när den nått bottenläget. Den verkar inte fungera alls. Man kan utan att ta i lyfta pinnen upp och ner 10-12mm utan att nåt händer. Antar att den borde tryckas ner i ett "fast" läge varpå sågen går upp och att man sen får lyfta upp pinnen igen så att sågen går neråt för nästa sågning? Tacksam om nån har lust att förklara hur den ska "kännas", innan jag plockar isär hela hydraulpaketet. Det sitter en fjäder runt stången som trycks ner av locket till hydraulpaketet men fjädern verkar inte påverka denna pinne alls.
Så många idéer - Så lite tid
Men en del idéer blir i alla fall verklighet - kolla här: http://frecoscalemodels.blogspot.se/
Freco
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:04, 13-09-2007

PerJohansson

#19 » 08:40:24, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvärtom, den klickar i ett läge när du lyfter upp den. När den är nere kan den beroende på skick vara lite lealös.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Freco

#20 » 11:19:47, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Tack för info! Skall se om jag kan lyfta pinnen lite till då för att få till detta klick. Annars är det nog nåt där inne som gått sönder...
Det lutar nästan åt att nåt är fel, för nu när pinnen verkar vara i sitt nedre läge så går sågen ändå nedåt om man öppnar reglerventilen (om den är helt stängd så går sågen dock upp).

Jag funderade på två saker till.

Det finns en video på en Sajo 45 här: https://www.youtube.com/watch?v=eceNMDf05yE
När han sågar i fyrkantröret så går sågen först ner sakta, sen när bladet går genom de lodräta väggarna på röret så går den ner mycket snabbare. Regleras detta automatiskt av sågen? Är det så att säga skärtryck man ställer in (och inte sänkningshastighet)?

Sen undrar jag också vad det är för pinne som lutar lite och som sticker upp ca 30 cm på den del av sågen som är till höger i bild på filmen (nära den led som håller den stora vikten). Den finns inte på min såg men borde nog sitta där... Antar att den finns där för att man inte skall såga ner i bordet (eller förstöra ventilpaketet på andra sidan...)?
Så många idéer - Så lite tid
Men en del idéer blir i alla fall verklighet - kolla här: http://frecoscalemodels.blogspot.se/
Freco
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:04, 13-09-2007

mimeck

#21 » 17:21:49, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget minne av att jag kan ställa in skärtryck på min. Tror att den bara far ner av sin egen vikt och så lyfts den "hydrauliskt"

Om din såg sågar ända ner i bordet så borde du nog ha en stopp

Kommer förresten nått av vattnet där det borde göra mest nytta i filmen på sajo 45:an? Ser nästan ut som att det ryker.
Jag brukar förresten använda skärvätska och rikta strålen mot där det sågas.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Freco

#22 » 19:29:23, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ett stopp måste det nog till.
Håller med om att kylningen hamnar helt fel på filmen!
Ska bli kul att kunna testa sågen snart. Måste bara laga sågbladshållaren där spännskruven har gått av...
Så många idéer - Så lite tid
Men en del idéer blir i alla fall verklighet - kolla här: http://frecoscalemodels.blogspot.se/
Freco
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:04, 13-09-2007

63an

#23 » 20:54:11, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måsre skriva att just SAJOSÅG har matning endera med vikt eller oljetryck, den ska lyfta lite på återgång men de äldre har inte autolyft efter färdigsågat å de är många jag kört! Även kylvatten med särskild olja :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se