Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hur många smörjer sina mutterdragare?

47 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

mr7

#46 » 17:29:27, 20-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett försök att väcka en gammal tråd igen...

Jag har en minidimsmörjare från Jula som jag sätter på slangen men den är värdelös, dels är den omöjlig att fylla olja i och dels skickar den ut oljan fortare än man kan fylla på..

Har någon tips på en vettig liten dimsmörjare för att sätta på slangen direkt före verktygen så man slipper ha flera slangar beroende på om man vill ha torr eller smord luft?
(Jag vill alltså inte ha en smörjare som sitter i kompressoränden på slangen)

Mvh
mr7
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:32, 05-07-2013
Ort: Falköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165



BengtER

#47 » 19:51:07, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här liknande från Biltema. Funkade bra i början så kanske beror det på dålig packning eller läckage/spricka på fel ställe. Nu försvinner oljan kvickt. Annars, för att anknyta till den gamla tråden, kompletteringssmörjer jag mutterdragaren ibland genom att lossa smörjskruven på sidan och fyller på olja där. Tog isär den en gång när den tappar ork och då var det en del ytrost inuti. Blev glad igen efter rengöring och smörjning så sedan dess ger jag den lite extra. Är förresten också Biltema men jag tycker den går bra.

Fyller dimmsmörjaren gör jag med en liten injektionsspruta, det går väldigt bra. Antar att det finns andra bättre sätt men det funkar för mig.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se