Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering av Solberga träsvarv

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

heimlaga

#16 » 09:10:28, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den skulle helt klart vara intressant men ekonomin tillåter inte sådana utsvävningar just nu.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.



Crankshaft (trådstartaren)

#17 » 18:15:29, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skickat PM till dig, Heimlaga...
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Crankshaft (trådstartaren)

#18 » 22:52:12, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla Bettan flyttar till Finland

Efter lite utväxling av PM kom Heimlaga och jag överens om att gamla Bettan skulle få ett nytt och bättre liv i det sjörika landet i öster. Två svarvar av samma typ var helt enkelt för mycket för mig, så idag anträdde hon resan till en ny hemvist i Österbotten. Nedan en bild där hon väntar på transporten till sin nya herre....

Efter att ha sett dina renoveringar, Heimlaga, är jag övertygad om att Bettan kommer att gå en mycket ljus framtid till mötes. Samtidigt tror jag att det är fler än jag som skulle uppskatta lite bilder och och uppdateringar kring hennes vidare öden.

Som sagt i PM; lycka till, och håll oss mycket gärna informerade.

Bild
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga

#19 » 16:51:38, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag anlände svarven till sin nya hemort som returfrakt när snickerikompanjonen levererade ett lass produkter till en kund i Stockholm.
Vi hann precis lossa innan det började regna så nu står svarven under tak och väntar på sin tur till renovering.
Bild

Jag måste ärligt säga att Crankshaft underdrev betydligt när han beskrev svarvens skick. Visst har den ett antal smärre skavanker som jag tänker åtgärda men i det stora hela är skicket gott och han har redan lagt ned en hel del arbete och pengar på renoveringen.
Mycket utrustning följde med. Hela paketet är bättre än jag hade kunnat drömma om.
STORT TACK!!!!!

Nu måste jag få Haffnern färdig så jag kan ta itu med svarven.

5 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft (trådstartaren)

#20 » 21:31:59, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt. De värmer gott att se att gamla Bettan blir till glädje och nytta. Keep up the good work and keep us updated! :thummar:

/Crankshaft
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga

#21 » 13:45:07, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudet börjar fungera bättre och bättre. Ryggen är redan bättre än någon vågade hoppas att den skulle bli och den blir bara bättre.
De senaste dagarna har jag börjat pyssla litet med svarven. Plockat sönder dubbdockan i småbitar för att kunna rikta den krokiga pinolskruven och svarva en ny excenter som låser fast den i bädden. Skaffat en bit 18mm axel till excentern.

Nu blir det ett par veckors uppehåll medan jag gör annat men projektet är officiellt påbörjat!

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft (trådstartaren)

#22 » 21:28:16, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att höra att gamla Bettan börjar få den uppmärksamhet hon förtjänar. Jag är överygad om att hon under din omvårdnad kommer att förvandlas till den nyttiga skönhet hon egentligen är.

Keep up the good work!
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga

#23 » 21:31:50, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I går och i dag blev det litet mera pyssel med svarven.
Jag har demonterat och putsat delar för målning. Svarven skall bli grå som den var då den var ny.

Jag fick tillbaka bilen från svetsning så nu måste jag sandblästra och måla den innan jag fortsätter med svarven.

Har du bytt lager i motorn Crankshaft?
Är de kapslade eller öppna?
Bild

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft (trådstartaren)

#24 » 23:08:58, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Kul att se att renoveringen är igång. Som jag minns det var svarvarna grå, fast med lite blå/grönt i (mer och mer, ju senare årsmodell). Under de senare åren har ju funnits både grön-metallic, blå-metallic och t o m vit. Du borde kunna hitta något original färgprov på nå't undanskymt ställe. Innan målning tror jag att man spacklade för bästa ytfinish (syns på "the headstock")

Lagren i motorn är bytta (nu kapslade).

Håll oss uppdaterade :grin:
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga

#25 » 08:36:42, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev mycket arbete med bilen. Jag hittade ännu ett hål som måste svetsas och många fler rostfläckar att sandblästra. Jag har inte råd att byta till en bättre bil så det vara bara att bita ihop och reparera. I går blev den färdig så när som på två bromsrör som jag måste få bytta på verkstad. Hurra!

En släkting på besök tyckte väl litet synd om mig så hon hjälpte mig att måla svarven.
Nu är det dags för montering.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft (trådstartaren)

#26 » 09:44:42, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se att det går framåt!

Glömde nämna detta, men hoppas att du noterat att jag redan hade nitat på nya bromsband i spindelbromsen? Sådär överdrivet effektiv är väl inte denna broms, men definitivt bättre än ingen alls....
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

heimlaga

#27 » 22:02:44, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra!
Jag hade redan börjat fundera på hur jag skulle kunna byta till ett nytt asbestfritt bromsband. Jag har nämligen som politik att min verkstad skall vara asbestfri...... men nu slapp jag ifrån det. TACK!

Under tiden som svarven stod undanställd och jag var kollrig i ledningscentralen hade den hunnit få litet början till ytrost på blanka delar inne i svarvkroppen. Därför har jag monterat isär spindeln och putsat av delarna med stålull så de är blanka och snygga.
Nu funderar jag opå om det skulle gå att göra spindellagren smörjbara. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av permanentsmorda spindellager i yrkesbruk...... Har det funnits smörjnippor någonstans?

Jag har också filat öronen på motorfästet plana och jämntjocka och filat de avlånga hålen släta inuti. Förhoppningsvis blir det bekvämare att spänna remmen nu då allt löper på bearbetade ytor.
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga

#28 » 23:26:01, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag har jag plockat sönder en kraschad automatvävstol från 1953 i småbitar för att ta vara på bultar och skruvar och muttrar.
Nu har jag ungefär 10 kilo blandade dimensioner med Whitworthgängor! Hurra!
Förhoppningsvis räcker de till för att ersätta de försvunna eller skadade bultarna och muttrarna på träsvarven.
Jag tog också vara på en 1 1/2 hästkrafters sexpolig trefasmotor. Den väger gissningsvis 40 kilo. Bra att ha.

2 personer gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

heimlaga

#29 » 21:53:38, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crankshaft hade renoverat spindellagringen på ett vis som säkert skulle ha dugt för hans behov i en hobbyverkastad men eftersom svarven skall bli yrkesmaskin tog jag mig friheten att göra vissa förbättringar. Som sagt. Det beror inte på honom utan på mina högt ställdra krav.
Var snäll och ta inte illa upp för att jag är noggrann.
Lagersköldarna har fått nya filtringar och en smörjkanal från en smörjnippa ovanpå lagerhuset. Bakre spindellagret blir utbytt mot ett ensidigt plåtkapslat med skölden vänd inåt för där finns ingen filttätning.
Bild

Låsmuttern som hindrar spindeln från att glida i axialled i lagren satt fastdragen på en illa skadad gänga bakpå spindeln. Jag har filat bort det som var kvar av gängan och svetsat på den med speciella mjuka påsvetsningsstickor och fört spindeln tillsammans med en ny låsmutter åt en bekant som skall svarva ny gänga. Han är bra på att svarva gängor.
Bild

Stoppskruven som håller excentern som låser dubbdockan till bädden var illa åtgången. Någon hade försökt borra bort skruven och borrat bredvid. Jag knackade runt stoppskruven försiktigt med en körnare tills jag hade fått ut den något varv och fick tag med en låstång. Sedan borrade jag upp hålet för stoppskruven så jag fick bort de felborrade hålen nästan helt och så gängade jag med M16x1,5. Grannen svarvade ny excenter på en bit 18mm axel och så svarvade han en specialgjord stoppskruv med M16x1,5 gänga.
Bild

Jag svetsade fast den nya excenteraxeln på gamla spaken och kapade stoppskruven till längd och slipade till en snygg låg låsmutter.
Bild
Jag har också bytt bulten som håller fast stödfoten. Gängan var nött så det blev en ny med M16 gänga. Jag köpte en extra 24mm blocknyckel begagnad på Juthbackamarknaden så den får följa med svarven.

Variatorn hade fått ytrost på sig i vintras medan jag var utbrändhetskollrig så jag putsade upp den och bytte filtringen inuti.
Bild
Hoppas jag har vänt den rätt väg.
Motorn är fastskruvad med bultar från automatvävstolen. Bultarna som tydligen skulle hålla fast motorn var för korta. De fick ersätta bultarna som håller fast motorfästet i kroppen. De gamla hade nämligen dåliga gängor.

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

Crankshaft (trådstartaren)

#30 » 22:38:11, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

heimlaga skrev:Crankshaft hade renoverat spindellagringen på ett vis som säkert skulle ha dugt för hans behov i en hobbyverkastad men eftersom svarven skall bli yrkesmaskin tog jag mig friheten att göra vissa förbättringar. Som sagt. Det beror inte på honom utan på mina högt ställdra krav.
Var snäll och ta inte illa upp för att jag är noggrann.
Lagersköldarna har fått nya filtringar och en smörjkanal från en smörjnippa ovanpå lagerhuset. Bakre spindellagret blir utbytt mot ett ensidigt plåtkapslat med skölden vänd inåt för där finns ingen filttätning.


Jag tar absolut inte illa upp. Det är bara trevligt att notera att det blir riktigt gjort, och visst är det skillnad på en maskin som skall gå mycket i produktion, jämfört med några enstaka svarvningar lite då och då...

heimlaga skrev:Låsmuttern som hindrar spindeln från att glida i axialled i lagren satt fastdragen på en illa skadad gänga bakpå spindeln. Jag har filat bort det som var kvar av gängan och svetsat på den med speciella mjuka påsvetsningsstickor och fört spindeln tillsammans med en ny låsmutter åt en bekant som skall svarva ny gänga. Han är bra på att svarva gängor.


Detta var även min tanke, men till sist valde jag att avstå, inte minst då de flesta i "mekarkretsen" avrådde från att svetsa i en spindel. Hoppas nu att det funkar. Vem vet, måhända kan man då även fundera över att svetsa igen de gamla slitna hålen för haknycklarna och borra nya? Även denna svetsning avstod jag från, av samma skäl...

Kul att se att det går framåt, och fortsatt lycka till!
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BulleBock och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se