Crankshaft hade renoverat spindellagringen på ett vis som säkert skulle ha dugt för hans behov i en hobbyverkastad men eftersom svarven skall bli yrkesmaskin tog jag mig friheten att göra vissa förbättringar. Som sagt. Det beror inte på honom utan på mina högt ställdra krav.
Var snäll och ta inte illa upp för att jag är noggrann.
Lagersköldarna har fått nya filtringar och en smörjkanal från en smörjnippa ovanpå lagerhuset. Bakre spindellagret blir utbytt mot ett ensidigt plåtkapslat med skölden vänd inåt för där finns ingen filttätning.
Låsmuttern som hindrar spindeln från att glida i axialled i lagren satt fastdragen på en illa skadad
gänga bakpå spindeln. Jag har filat bort det som var kvar av gängan och svetsat på den med speciella mjuka påsvetsningsstickor och fört spindeln tillsammans med en ny
låsmutter åt en bekant som skall svarva ny gänga. Han är bra på att svarva gängor.
Stoppskruven som håller excentern som låser dubbdockan till bädden var illa åtgången. Någon hade försökt borra bort skruven och borrat bredvid. Jag knackade runt stoppskruven försiktigt med en körnare tills jag hade fått ut den något varv och fick tag med en låstång. Sedan borrade jag upp hålet för stoppskruven så jag fick bort de felborrade hålen nästan helt och så gängade jag med M16x1,5. Grannen svarvade ny excenter på en bit 18mm
axel och så svarvade han en specialgjord
stoppskruv med M16x1,5 gänga.
Jag svetsade fast den nya excenteraxeln på gamla spaken och kapade stoppskruven till längd och slipade till en snygg låg låsmutter.
Jag har också bytt bulten som håller fast stödfoten. Gängan var nött så det blev en ny med M16 gänga. Jag köpte en extra 24mm blocknyckel begagnad på Juthbackamarknaden så den får följa med svarven.
Variatorn hade fått ytrost på sig i vintras medan jag var utbrändhetskollrig så jag putsade upp den och bytte filtringen inuti.
Hoppas jag har vänt den rätt väg.
Motorn är fastskruvad med bultar från automatvävstolen. Bultarna som tydligen skulle hålla fast motorn var för korta. De fick ersätta bultarna som håller fast motorfästet i kroppen. De gamla hade nämligen dåliga gängor.