Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering av Solberga träsvarv

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Crankshaft (trådstartaren)

#1 » 23:17:13, 10-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla Maskinister!

Jag är i färd med att renovera en klassisk Solberga träsvarv enl bild.

Svarven var var väl "fin i grunden, men i behov av viss ovårdnad" vid köp (härav priset), för att uttrycka mig som en fastighetsmäklare. Framförallt var det mycket lagerglapp med åtföljande slammer och vibrationer. Därför har jag nu bytt lager i både spindel och remvariator så nu går maskinen riktigt fint och tyst. Naturligtvis även nya kilremmar (tror inte den övre remmen bytts sedan maskinen levererades på 60-talet, eftersom det kräver att man demonterar spindeln), och därefter väntar nya lager i motor, samt enklare planing av bädd och därefter målning.

Bild

Så långt att väl. När jag provkör maskinen går den som sagt nu tyst och fint. Problemet är att remvariatorn enl nedan. Detta består av två fasta yttre skivor, samt en i mitten som är förskjutbar. Allt detta är monterat på en gaffel, vilken man flyttar upp och ned med ett handtag på utsidan (se nedan). På så vis får man remmarna att flytta sig mot större resp mindre diameter, samtidigt som skivan i mitten flyttar sig.

Bild
Bild
Bild

Tyvärr blir remvariatorn ganska varm, även vid körning utan att man belastar maskinen. Efter c:a 10 min körning på högsta varvtal är temperaturen ungefär så hög att jag inte längre kan hålla kvar en hand mer än några sekunder. Jag har som sagt bytt lager i denna och dessa löper fint.

Finns det någon som har erfarenhet av detta problem? Är det kanske helt normalt? Eftersom lagren är bytta och löper fint så är min teori att det måste vara knutet till remmarna. För hårt spända? För löst spända? För stort vinkelfel? Allt detta skulle måhända vara möjliga förklaringar, men i så fall borde väl även remskivorna på motor resp spindel bli varma, och det är de inte.

Mycket tacksam för råd och tips.

/Crankshaft
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del



dc_lindberg

#2 » 07:24:23, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste finnas maskinister som i vart fall har teorier om vad som orsakar värmeutvecklingen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

daniel n

#3 » 11:21:49, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Också nyfiken på detta!
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

Plommon

#4 » 22:13:08, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis ärvt en Solberga SVTM från en skola och fått den att gå som en klocka, dock hade remvariatorn totalt guckat igen och därför fick jag demontera den och rengöra/polera upp delarna för att få dom att fungera igen. Och som sagt nu går varvtalsbytet som en dröm. Att tänka på med dessa maskiner är att variatorn skall "motioneras" (enligt Kilebrands Produktion, tillverkaren av svarven) varje gång man kör svarven från min. till max. helst ett par gånger i veckan för att hålla variatorn levande. Jag märkte att den både guckat igen och även hade bränt fast gammalt damm och fett men med lite autosol fick jag bort nästan allt. Lycka till med era maskiner / Tom P
Plommon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:25, 06-03-2015
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga SVTM

daniel n

#5 » 22:36:20, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra! Har du några bilder, helst före/efter?
daniel n
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:57:28, 08-03-2010
Ort: Lund

63an

#6 » 22:42:13, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl alltid blivit varmt av friktion speciellt när den inte ser ut att vara nått vidare ventilerat påå bilden! :idee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Grisen

#7 » 22:44:47, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den blir varm utan belastning så är remmarna knappast för lösa, jag tippar på det motsatta. Prova att släppa spänningen lite.
större problem - större hammare

1 person gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Plommon

#8 » 23:44:38, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en filmsnutt efter rengöringen, men det verkar inte gå att bifoga filmer här eller??? Det där med värmen är nog troligtvis som det sagts tidigare lite för hårt spända remmar, jag känner på mina remmar efter en körning på ca. 2-5 minuter att dom blir lite ljumma men inte heta iaf. får se sen när man kör på riktigt, men mina remmar är absolut inte "tokspända" utan snarare lite åt det slakare hållet. Någon form av värmeutveckling lär det ju bli oavsett men jag återkommer i frågan när jag fått mer input.
Plommon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:25, 06-03-2015
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga SVTM

Plommon

#9 » 23:53:01, 06-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

daniel n, har du samma problem kan jag guida dig om så behövs, jag var slarvig med kameran under själva reparationen men har alla moment i färskt minne :) Det var inte speciellt svårt men ganska kladdigt och skitigt men å andra sidan fick jag en perfekt fungerande maskin på köpet.
Plommon
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:25, 06-03-2015
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Solberga SVTM

lillmalen

#10 » 20:46:45, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka lager är det i spindel och variator? Finns det någon instruktion eller liknande som visar hur grejorna tas isär och sätts ihop, lagerspel etc?
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

dc_lindberg

#11 » 22:41:50, 12-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plommon du får skapa dig ett filmkonto på youtube - åkte själv på det gällande Norlett Snowlett 2500. Enda klippet på youtube med den norska snöslunga förresten´:)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Crankshaft (trådstartaren)

#12 » 00:09:43, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:Vilka lager är det i spindel och variator? Finns det någon instruktion eller liknande som visar hur grejorna tas isär och sätts ihop, lagerspel etc?


Jag bytte ju lager i både spindel och variator. Minns inte exakt vilka nummer, men det ser (eller mäter) man ju när man tagit isär. Några lagerspel finns inte att bekymra sig om. Lagret närmast spindelnosen fixeras mellan lagersköld och säte. Bakre lagret, dvs det på "utsidan" (närmast den vänstergängade spindeländen som vanligen täcks av en kåpa), förblir "flytande" bakom sin egen lagersköld, dvs det låses inte i axiell led. Istället låses allt som sitter på spindeln med en låsmutter (KM-mutter tror jag det heter), vilken i sin tur låses med en låsbricka (MB-bricka tror jag det heter). Se bild (samma pricip som på Solbergasvarven, men inte exakt "reservdel")

För att demontera spindeln tar man bort kåpan i bakkanten och lagerskölden under denna. Då ser man KM-mutter och MB-bricka. Vik tillbaka det "öra" som låser KM-muttern.

Tag även bort lagerskölden för lagret i framkanten, vilket innebär att även mothållet/sätet lossar på insidan.

Med detta förberett knackar man nu loss KM-muttern med ett dorn (eller ännu bättre med lämpligt specialvektyg) och tar bort både denna och MB-bricka. Detta går lättare om man låser spindelnosen i andra änden. Nu kan man knacka ur spindeln från baksidan, men skydda vänstergängan genom att först gänga på en vänstergängad svarvpatron.

Med spindeln urtagen kan man nu byta lagren (samtidigt lossar alla andra grejor på spindeln, bl a remskivor och bromsskiva, så markera ordning och riktning noga). Vid lagerbytet bör man använda en rörstump som passar mot inre lagerring, för att inte skada de nya lagren. Därefter kan allt återmonteras i svarven, men glöm inte att hänga på en ny drivrem innan allt sätts på plats.

Rekommenderar att köpa högkvalitativa lager, när man gör detta (lite bökiga) jobb. Allt är standard, så även en ny KM-mutter och MB-bricka rekommenderas (finns normalt där du köper lager).

Notera slutligen att remlängden är extremt viktig, vilket jag tror är anledningen till att variatorhandaget från fabrik kan vara svetsat i tre olika lägen (så kunde man kompensera för lite olika remlängd, utan att behöva demontera/montera spindel för ny rem).

Lycka till!

Bild
KM-mutter och MB-bricka

Bild
Spindel urtagen, båda lagren och andra grejor avlägsnade, samt nytt (tätat) frontlager moterat med rörstump. Återstår att montera alla "grejor", samt bakre lager, varpå allt låses med KM-mutter och MB-bricka (vik upp lämpligt öra).
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

lillmalen

#13 » 10:38:20, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack, allt går så mycket enklare när man vet arbetsgången!!
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

Crankshaft (trådstartaren)

#14 » 19:39:11, 13-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:Stort tack, allt går så mycket enklare när man vet arbetsgången!!


No problemo!

Minns inte alla detaljer, men tror att det var svårt att få dit remmen med bakre lagret monterat. Om jag kommer ihåg rätt så fick jag börja med att montera spindeln utan bakre lager och låsmutter, samtidigt som jag hängde på remmen (innan spindeln var helt på plats). Därefter monterade jag bakre lagret (som då alltså pressas samtidigt på spindel och i sitt säte på plats i svarven). Därefter "drar man ihop" alla grejor på spindeln med låsmutter och låsbricka. Därefter fixerar man spindeln med främre lagersköld och säte (samtidigt flyttar sig då det bakre lagret något till "neutralt", dvs axiellt obelastat, läge). Slutligen monterar man bakre lagersköld och ev kåpan.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del

Crankshaft (trådstartaren)

#15 » 12:53:04, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla!

Jag återuppväcker min gamla tråd av två anledningar:

- Kollade spindellager, vilket är 6308

- Av olika anledningar har jag nu "blivit" med en likadan svarv till :ohnej: . Skälet var att jag ville ha en kåpa för spånuppsamling (förskräckande dyr som ny :uupps: ), men hittade då "bara" svarv + kåpa (men till acceptabelt pris) från en skola.

Har därför än en gång :svettas: genomfört byte av lager och remmar på en Solberga, men naturligtvis har jag inte plats eller bruk för två sådana maskiner. Därmed är den första svarven (som du ser ovan i tråden) till salu. Skicka mig ett PM om du är intresserad —jag lovar; jag kommer inte att vara svår på priset till någon av er alla trevliga Maskinister.

Svarven är helt OK (med nya lager och remmar överallt, t o m i motorn) men skulle må bra av lite ny färg. Att remvariatorn blir lite varm enl ovan har visat sig bero på att gummitätningarna i de nya lagren ännu inte är helt inslitna, så det betraktar jag inte som ett problem längre (samma gäller för min svarv nr 2). Svarven finns i Täby utanför Stockholm. Den är delad i två delar, vilket gör det enkelt (nåja, allt är relativt) att lasta på t ex släp.
Persistence is the road to success —or failure.
Failure is always an option.
Growing old is mandatory, but growing up is optional.
It's long since I was a young boy, but I still play.. ..only my toys are a bit different now (and a lot more expensive).

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Crankshaft
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:36, 06-12-2012
Ort: Täby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rälsbuss: Hilding Carlsson
Tvåhjulstraktor: Clio Alltrac
Bandvagn: Hägglunds Bv206
Snickerimaskiner: Massor
Verkstadsmaskiner: En hel del


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se