Hej alla Maskinister!
Jag är i färd med att renovera en klassisk Solberga träsvarv enl bild.
Svarven var var väl "fin i grunden, men i behov av viss ovårdnad" vid köp (härav priset), för att uttrycka mig som en fastighetsmäklare. Framförallt var det mycket lagerglapp med åtföljande slammer och vibrationer. Därför har jag nu bytt lager i både spindel och remvariator så nu går maskinen riktigt fint och tyst. Naturligtvis även nya kilremmar (tror inte den övre remmen bytts sedan maskinen levererades på 60-talet, eftersom det kräver att man demonterar spindeln), och därefter väntar nya lager i motor, samt enklare planing av bädd och därefter målning.
Så långt att väl. När jag provkör maskinen går den som sagt nu tyst och fint. Problemet är att remvariatorn enl nedan. Detta består av två fasta yttre skivor, samt en i mitten som är förskjutbar. Allt detta är monterat på en gaffel, vilken man flyttar upp och ned med ett handtag på utsidan (se nedan). På så vis får man remmarna att flytta sig mot större resp mindre diameter, samtidigt som skivan i mitten flyttar sig.
Tyvärr blir remvariatorn ganska varm, även vid körning utan att man belastar maskinen. Efter c:a 10 min körning på högsta varvtal är temperaturen ungefär så hög att jag inte längre kan hålla kvar en hand mer än några sekunder. Jag har som sagt bytt lager i denna och dessa löper fint.
Finns det någon som har erfarenhet av detta problem? Är det kanske helt normalt? Eftersom lagren är bytta och löper fint så är min teori att det måste vara knutet till remmarna. För hårt spända? För löst spända? För stort vinkelfel? Allt detta skulle måhända vara möjliga förklaringar, men i så fall borde väl även remskivorna på motor resp spindel bli varma, och det är de inte.
Mycket tacksam för råd och tips.
/Crankshaft