Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Träbearbetningsmaskin Stenberg rikt och planhyvel

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

qqq

#16 » 15:36:48, 04-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

300 resp 600, är det bredden på hyvelstålet eller bordet ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



BM425

#17 » 19:32:50, 04-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är hyvelkutterns bredd, det brukar vara samma som bordets bredd.
MIna hyvelstål är 310mm breda o det hänger ihop med gamla tum mått tror jag 12 tum är 304,8mm.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Gillarhyvlar1

#18 » 00:33:58, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tack för mycket bra tips! Tveka inte att dela med dig av fler bra råd, jag är helt nybörjare på denna maskin.

Mvh Anders
Gillarhyvlar1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:01, 29-08-2022
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: SAME Explorer

BM425

#19 » 10:18:10, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man skruva av sågklingan så titta på hur skären pekar- åt det hållet lossar man klingan.

Det rådet fick jag härifrån efter att jag försökte lossa en vanlig högergängad skruv på min maskin.
I instruktionsboken står inget om det vid byte av klingan. Det enda som står är i reservdelslistan en st vänstergängad skruv, den håller klingan.

Skriv det på skyddet för klingan.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Gillarhyvlar1

#20 » 22:13:04, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Bra iaktagelser kring lossning av klingan! Då jag inte vet exakt vad min maskin är för årg/modell (se bild längre bak i tråden), är jag också lite osäker hur maskinen skall servas.
Har dock från trovärdig källa fått rådet att utgå från smörjschemat som finns länk till i denna tråd. Skulle dock ändå vara tacksam om någon servicekunning maskinist ville sprida lite kunnskaper i detta ämne. Bla annat har jag läst att det kan få allvarliga följdet om man trycker in fett där det skall var olja, att man skall använda olja om man är osäker om det skall vara fett eller olja. En del varnar för att dra slutsatser av nipplarnas utseende. I nämnda smörjschema varnas för att trycka in för mycket fett för då kan det bli varmgång - hur mycket är då lagom så att det inte går varmgång?
Tankar kring elsäkerheten i dessa gamla trotjänare?
Gillarhyvlar1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:01, 29-08-2022
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: SAME Explorer

torbjorn_forsman

#21 » 22:32:50, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det rör sig om en sen 50-talsmaskin där installationerna är i gott originalskick och inga klåpare har varit framme, så behöver man nog inte oroa sig för elsäkerheten. Skulle den vara äldre än så, och det förekommer mycket åldrad gummi- eller tygisolerad kabel (eller i värsta fall pappersisolerad kristidskabel från 40-talet), så kanske man bör överväga en del allmänt kabelbyte. Det är dock naturligtvis ingen nackdel att se till att den matas via jordfelsbrytare, och om den har tendens att lösa ut jordfelsbrytaren bör man åtgärda orsaken.
Om det finns motorskydd i den, bör man kolla att de fungerar som de ska och inte har drivit iväg i ströminställningen (det kan hända då bimetallfjädrarna åldras). Ett enkelt sätt att kolla den saken är att ha motorn i fråga igång och skruva ur säkringen på en fas, då ska motorskyddet lösa ut inom några minuter.

Det är framför allt högvarviga kullager som kan gå varmt om det finns för mycket fett i dem. Dagens smörjfetter är visserligen av bättre kvalitet än de som fanns då maskinen var ny (gamla tiders smörjfetter kunde separera, ungefär som en sås som skär sig, när de valsades runt i ett kullager), men det kan hända konstigheter om man lyckas blanda fetter som inte passar ihop kemiskt i ett och samma lager. Det kan vara värt att plocka isär lagringarna, tvätta ur allt gammalt fett och smörja med måttlig mängd nytt kullagerfett av lämplig kvalitet (en tumregel är att det fria rummet i lagerhuset ska vara fyllt till högst 1/3 med fett), när man sedan eftersmörjer så är det bara ETT tag med fettsprutan på varje nippel som gäller. Och hålla koll på om det börjar kännas otrevligt varmt vid något lager. Kullager som går sakta i förhållande till storleken (mindre än 1000 r/min för de lager jag kan tänka mig finns i denna maskin), kan utan risk vara helt fyllda med fett om bara fettet är av lämplig sort.

Glidlager ska vanligtvis smörjas med olja, och om det finns s k självsmörjande glidlager med sintrade bussningar, är det mycket viktigt att hålla fett borta från dem! Smörjfett sätter igen porerna i de sintrade bussningarna och förstör de självsmörjande egenskaperna. Likaså ska man hålla oljor som är "konstiga" kemiskt sett (silikonoljor, vegetabiliska eller vattenlösliga oljor, vissa slags syntetoljor mm) eller med fasta partiklar i (teflon, MoS2 eller liknande) långt borta från självsmörjande bussningar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gillarhyvlar1

#22 » 23:09:42, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tack för väldigt bra svar! Fullständigt, tydligt pedagogiskt!

Mvh Anders
Gillarhyvlar1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:17:01, 29-08-2022
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: SAME Explorer


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se