Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

KEW 4040ca /Alto 4040ca

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 21:19:04, 05-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har problem med en 4040ca högtryckstvätt.
Den går bra i 30-45min sedan stannar den.
Efter ett tag går den att använda igen men då går den ännu kortare tid eftersom den redan är varm.
(Det är en kallvattentvätt)
Den kan även gå under namnet Alto 4040ca (Är lite osäker på det)
Jag antar att den blir överhettad men vad är felet?
Senast redigerad av mimeck 21:56:33, 05-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



surkuse

#2 » 22:05:45, 05-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stannar = utlöst motorskydd?

Tänkbara orsaker:
- Fas saknas
felsökning: Låter illa, vibrerar, dålig effekt, voltmeter....
- Dåligt motorskydd
felsökning: ser skyddet bra ut (missfärkning, oxid på metallytor, luktar det brän dödsknark/plast eller ozon, konstikt ljud och blixtar vid till/från -slag)
- Trasikt kontaktormotorskydd, kontaktorn överhettar och löser ut skyddet, ja jag har varit med om sådant.
felsökning: kopla ur maskinen och känn på kontaktorn (skall inte vara varmare än att du kan hålla i den utan obehag, motorskyddsbrytaren kommer dock att vara varm om skyddet har utlöst)
- Trasig lindning i motorn
felsökning: koppla ur matningen till motorn och mät resistansen över alla lindningar (skall vara lika på alla lindningar om det är en trefasmotor)
- Trasiga lager i motorn (det är fullt möjligt att sätta nya lager i de flesta trefas-motorer)
felsökning känn på motorhöljet så nära gavlarna du kommer åt (motorn skall vara jämnvarm, dra runt motorn för hand...)
- Trasig / felstäld överströmningsventil...
felsökning: motorn går tyngre (kontinuerligt) när du släppt handtaget.
- Skuren keramisk pump (köp en ny tvätt)
felsökning: pumpen blir varm++, låter illa....., går ej att dra runt för hand (pumpen blir varm äve vid normaldrift)


Om det inte är en dyr profsmaskin och garantin har gått ut så är det lika bra att knalla iväg och köpa en ny på en gång....

OBS! dra ur sladden innan du pillar i maskinen (_varje _gång_), tänk på att delarna du rör vid kan vara eller i vissa fall kommer att vara varma!
Senast redigerad av surkuse 22:11:14, 05-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
surkuse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:08:44, 22-02-2010
Ort: Luleå
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#3 » 22:36:14, 05-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det svaret!

Tänkte bara skriva att den stannar automatiskt ca. 10sek efter att man släppt handtaget. Den låter och går hur fint som helst ända tills den tvärdör.
Det verkar vara ett vanligt problem för KEW. I instruktionsboken står det bla. att man ska rengöra munstycket men det var felfritt.
Godnatt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#4 » 19:52:12, 06-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen kommer det aldrig att finnas tid att felsöka den så jag får antagligen nöja mig med den lilla kärchern med nerskruvat tryck (den måste ha det vid dess ordinarie arbetsuppgifter Den var nerställd från fabriken)
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Michael Meier, Olsson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se