Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

På begäran; min idé att slippa sladdtrassel på maskiner.

79 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

ph7

#46 » 00:06:33, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amphenol är en bra kontakt, industrikvalite.
Fortsätter att länka till Conrad:
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =SC5T9eIMQ
http://www.conrad.se/Kabelstiftdon-rak- ... 06_0223220
Blir lite konfunderad. :klia: Bild på 6+1-pol men 3+1-pol i texten.
Finns/fanns chassiekontakt tidigare
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H



RuneStone

#47 » 07:50:34, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slår fortfarande ett slag för hirschman. Detta ÄR industistandard och fantastiskt bra kontakter.. ni som har rototilt på grävarna borde ha lågspänningsvarianten på maskinen. Låsbygeln säkerställer god kontakt vid alla tillfällen. Denna kontakttyp heter Stag ocm det finns billigare kopior också.

Bild
Originalets URL: http://www.enobi.de/bilder/gross/nn0651.jpg
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Michael Meier

#48 » 08:07:34, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:....Denna kontakttyp heter Stag ocm det finns billigare kopior också....


Bild
Originalets URL: http://www.enobi.de/bilder/klein/nn0651.jpg

Bild
Originalets URL: http://www.enobi.de/bilder/klein/nn0654.jpg
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#49 » 08:59:58, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...besynnerligt... får inte meddelande om nya inlägg i trådar sedan igår... ett par trådar är "kraschade" dessutom...
Så, jag har helt missat alla händelser sedan min inlaga ovan.

Tror TS och jag har snudd på identiska önskemål:
- smidig 3-polig kontakt (fas, nolla, jord)
- snabb och enkel anslutning
- så hållbar som möjligt (rundstift är inte optimalt...)
- el-säkert (man vill inte greppas av den blå handen...)

Tycker helt klart att RuneStones kommentar ovan gäller, RuneStone @ På begäran; min idé att slippa sladdtrassel på maskiner. , tråden söker väl egentligen efter rimliga alternativ till föreslaget kontaktdon ?
"åsnan söker hötapp att välja mellan" (travesti på valsvårigheter).

Även XLR bygger egentligen för mycket!
Det bästa vore om man kunde få en chassikontakt och ett kort kontaktdon på sladden, så att längden "bakom" elverktyget hålles så kort som möjligt.
OM man inte behöver ta hänsyn till den praktiska hanterbarheten på maskinen, så finns "oändligt" många olika lösningar.

Ingen bild.
Min Lavore, industridammsugare, hade plastssladd... gick av... monterade en kort sladdstump för att kunna använda vilken förlängningssladd som helst. ...visat sig inte vara det smartaste valet... Kontaktdonen som då hänger på sidan av dammsugaren har en benägenhet att fastna i allt, över allt, hela tiden, och dessutom dra sladden ned under snäppspännena på sidan av dammsugaren och därmed haka loss överdel från "baljan"... hm!...
Det jag borde gjort var att montera ett chassi-uttag. Köpt ny kabel till den dammsugaren och monterat rätt stickkontakt/kontaktdon för det chassimonterade - och sedan bygga om alla mina andra dammsugare till Lavorens "standard"....
Kanske ske i framtiden då tålamodet tryter...

Detta med elverktygen är samma andas barn som Lavoren.
- att finna en bra, rimlig och funktionell kompromiss.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Paxman (trådstartaren)

#50 » 13:25:14, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lösningen med kontakter på sladdarna för ju med sig besväret med en klump på sladden är ju ofrånkomligt oberoende vilken typ av kontakt man väljer, så huvudfrågan blir ju då: är det nya besväret större än besväret det löser?

Jag tror inte att det finns en kontaktlösning som kan omvända de som tror/tycker att kontakter är i vägen på samma sätt som det inte finns en sladdupprullningsmetod som kan övertyga oss som tror på kontakter men det är alltid intressant att få input från alla som brottas med problemet.

En sak jag ser framför mig som tar bort kontaktbesväret är att jag i så stor utsträckning det går försöker koppla maskinerna till grovdammsugaren. Jag kommer då ha en sladd som är konstant inkopplad i grovdammsugarens auto-elutag och fäst längs damsugarslangen. När jag ska använda ett verktyg pluggar jag in elkontakten samtidigt som jag kopplar in dammsugarmunstycket i maskinens utblås vilket gör att jag inte kommer märka av sladdkontakterna. Tvärt om kommer det vara väldigt mycket smidigare än det är idag med en lös sladd till grovdammsugaren. Jag kommer också montera upp en lång dammsugarslang i skena i taket, i stil med avgasslangarna på bilprovningen. Även denna kommer få en elsladd med snabbkontakt i änden.

Allt detta kommer göra att det är mycket smidigare att plocka fram en maskin, att koppla den mot dammsugaren samt att jobba med ekipaget!

Jag ska se om jag kan hitta ett par PowerCon-kontakter lokalt som jag kan göra ett test med. Det är ju lite dumt att beställa drygt 20 kontakter för över 1500 spänn via nätet bara för att upptäcka att originalsladdförespråkarna hade rätt hela tiden! :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

Ulf

#51 » 14:05:09, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paxman skrev:Jag minns att vi hade en vinkelslip när jag var ung som hade en löstagbar kabel. Det var nästan som en apparatkabelkontakt och det fungerade utmärkt även om själva låsfunktionen pajade efter ett tag så sladden kunde åka ur av sig själv när man jobbade.


Kan det ha varit en Bosch från första hälften av 80-talet med orange sladd?
Jag hade en sådan, dock den enda så sladden kopplades aldrig loss.
En väldigt bra vinkelslip som tyvärr försvann i en flytt!
Vill minnas att det var någon form av orange ratt baktill som låste kabeln.

Det kanske inte är en så dum idé. Då kan man få bra sladdar till maskinerna!
Det första som tillverkarna sparar in på i första hand verkar vara anslutningssladdens längd och kvalitet!
Sen ger dom sig på själva maskinen...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bengt Erik Eriksson

#52 » 14:17:00, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte kör med dessa extra kontakter på sladden, som tråden handlar om, brukar jag på ffa vinkelslipar med lång sladd börja med att hänga kontakten på splitter skyddet vid växeln och sedan på något vis linda kabeln i en 8 runt motor och skivspindel. blir bara halva längden att nysta och går supersnabbt att nysta ut.. brukar fö göra ungefär samma med spännbanden, vika en 1/3 dubbel och sedan dubbel igen innan jag börjar linda upp dem i rulle. spara massor med tid och funkar i de flesta fall att kasta ut lika bra..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

63an

#53 » 15:53:33, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en förstärkare på "100 sinuswatt" var nog 1975 under bränslekrisen å den var italienskt kopplad :lmao: Å musikaffärens säljare nämnde att den är så ny att den har inte hunnit bli semkogodkänd! Jag ser det men de fixar jag Hur kunde de bli så? :klia: Jodå de hade monterat 1 meter sladd skyddsjordad kabel med "honkontakt" djävligt smart gjort :aaargh: för när man skulle sätta i skarvsladd så stod man där med hankontakt i båda ändar!!! Gissar att de flesta själva kan räkna ut vad som kunde hända när man glömmer sej å börjar från väggkontakten :ohnej: men som vanligt har de ju inget med denna tråd att göra :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Paxman (trådstartaren)

#54 » 11:59:56, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:
Paxman skrev:Jag minns att vi hade en vinkelslip när jag var ung som hade en löstagbar kabel. Det var nästan som en apparatkabelkontakt och det fungerade utmärkt även om själva låsfunktionen pajade efter ett tag så sladden kunde åka ur av sig själv när man jobbade.


Kan det ha varit en Bosch från första hälften av 80-talet med orange sladd?


Nja, jag tror inte det var Bosch...har för mig att det var något märke med typ tre bokstäver, alltså AEG eller ELU eller liknande. Annars stämmer orange sladd och 80-talet...

Hursomhelst, nu har jag hittat att jag kan köpa ett par PowerCon-kontakter över disk på JAM i Stockholm för 90 kr styck. Tänkte att det kan vara en bra idé att testa konceptet innan jag gör en beställning på 20 kontakter för 1500 spänn via nätet. Jobbigt att upptäcka att det inte alls funkade bra och behöva böka med returer och annat...

Precis när jag blivit frisk från influensan åkte jag dock på världens ryggskott så det kommer nog dröja ett tag innan jag har möjlighet att åka in till stan dock... :aaargh:
När jag väl gjort det lovar jag att återkomma med bilder och rapport om hur jag upplever kontakterna! :thumme:
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

Gunnar i Sörby

#55 » 13:05:11, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkelslipen med sladdkontakt var nog en ELU. Jag hade en sådan för 20 år sedan eller så. Bra maskin med mjukstart och konstant varvtalsreglering så den kändes väldigt råstark
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Michael Meier

#56 » 14:59:09, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pos; 15 ?


Bild
Originalets URL: http://www.mtmc.co.uk/Images/Products/69809/01_3187.GIF
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Paxman (trådstartaren)

#57 » 19:54:59, 10-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår blev jag tvungen att åka in till stan för att uppsöka min naprapat. Passade då på att stappla in på JAM Stage & Proaudio som jag fått bekräftat hade PowerCon-kontakterna till priset av 90 kr/st. Naprapaten lyckades få loss ryggen någorlunda så nu kan jag åtminstone gå upprätt och idag har jag kunnat tillbringa lite tid i garaget.

Jag måste säga att PowerCon-kontakterna är riktigt nice!! :thumme: Det känns att detta är kvalité och att de är mycket genomtänkta. Det är skruvterminaler med små torx-skruvar som trycker på ett metallbleck, det är alltså inte skruvens spets som trycker på kablarnas kardeler, när man väl skruvat ihop kontakterna krävs det lite jobb för att få isär dem igen och alla delar är tätade med silikontätningar (de gula delarna).

Bild

När kontakterna skruvas ihop kläms dragavlastningen ihop och bakstycket låser sig mot själva kontakten. Bra att tänka på när man köper dem, att inte skruva ihop dem bara för att se hur det blir...det är som sagt lite knepigt att få isär dem när de väl är ihopskruvade!

Bild

För att koppla ihop kontakterna måste de vridas några grader "fel", bajonettrörelse så att säga. När de gula spärrarna är mitt för varandra låser honkontaktens spärr skarven och jag kan inte se hur den någonsin skulle kunna lossa av misstag. Även om spärren skulle dras tillbaka måste ju kontakterna vridas för att kunna säras på och det tror jag är för mycket för att det ska ske utan att man vill det. Han-kontaktens spärr används inte i denna applikation och jag ska se ifall det går att ta bort den på något smidigt sätt, den är ju helt onödig och allt man kan göra för att slimma ned är ju bra.

Bild

Detta är alltså den första "universalsladden" med vanlig Schuko i ena änden och PowerCon-hona i andra. Just denna blev lite drygt 2,5 meter på grund av att jag slaktade den maskin som hade mjukast kabel. Kontakterna har terminaler för nolla, fas och jord men jag har inte hittat att någon av mina handmaskiner har jord så jag använder bara två terminaler. Så länge sladden inte har jordad Schuko så ser jag inget problem med att ha jordterminalen oanvänd. Hittar jag någon maskin som kräver jordad kabel får jag tillverka en sådan. Ska man vara strikt så är det ju väldigt olagligt att göra den här modifikationen och det finns ju inga grader i olagligheten.

Bild

Så här var maskinen tvunget att hanteras tidigare (tänk bort PowerCon-kopplingarna).

Bild

...och så här smidig är maskinen nu att stuva undan i lådan! :thummar: (Detta är en underbar borrhammare från JULAs sortiment som tyvärr har utgått. Den är hyfsat stark men är så lätt att den går att hantera med en hand!)

Bild

Än så länge har jag inte känt att det är något som talar emot att ordna detta på alla mina maskiner. Visst, kontakterna bidrar med lite mer osmidighet men jag tror inte att det kommer vara något större besvär. När det gäller maskiner som hanteras med svepande rörelser, t ex slipmaskiner, så tror jag att detta kan vara lite bökigt men jag brukar ändå lägga kabeln över axlarna eller på annat sätt få den ur vägen så jag tror inte att det kommer vara så jobbigt. Jag såg ett snart knep som gällde häcksax...trä kabeln genom tröj- eller jackärmen så är det väldigt liten risk att den kommer ivägen. Detta kan ju göras även med de flesta andra sladdmaskiner! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

dc_lindberg

#58 » 07:50:16, 11-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
Ser fram emot att höra hur den blir att arbeta med.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Paxman (trådstartaren)

#59 » 21:01:06, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag börjat titta lite på kabel. En tanke är att i möjligaste mån ersätta maskinernas originalkablar helt istället för att kapa dem. På så sätt kan jag återställa maskinen om så skulle krävas, t ex om jag vill låta någon annan överta den.

Jag behöver ju också ordna några sladdar av olika längd med honkontakt. Vad tror ni om denna kabel från ELFA? Den finns med 2,5 mm2 också men det kan ju knappast vara nödvändigt för normala handmaskiner?

De länkade kablarna har endast två ledare vilket ju fungerar för alla maskiner som saknar jord, treledade kablar finns givetvis också.
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

RuneStone

#60 » 21:07:45, 13-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

drakaflex ho5rn-f
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se