Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Erfarenhet av Makita DGA504 batterivinkelslip?

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

nimbus

#31 » 08:24:29, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Och vad är åsikterna om jämförelsen ?
Jag har noterat att tomgångsljudet på min DGA506 är mycket behagligt i jämförelse med de 220V maskiner jag hört tidigare.
(- det är måhända inte fullt så bra att ljudet är lågt då en skurk tex skär en båtkedja...hm)


Har inte provat mer än några kap men den verkar vara lika stark som jag hade hoppats på
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



Nyholm (trådstartaren)

#32 » 19:21:36, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte DGA504 slipen och har haft den i lite på ett år. Tycker den är helt okej att använda går inte att jämföra med den älsta Makita versionen med kol.
Har dock inte provat borstlösa versioner av andra fabrikat.
Men jag använder nog 5 Ah batterier när man skall använda den, mina 3 Ah batterier börjar dessutom bli lite dåliga..
Nyholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:19, 11-04-2010
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)

Filijox

#33 » 20:04:51, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om piratbatterier. Jag köpte två 4Ah makitabatterier från just prishammeren för typ tre år sedan. De funkar riktigt bra, har klarat många laddningar och håller laddning bra. Dock är det en jättenackdel med de jag köpte att de sitter för tajt i verktygen så man får slå ur dem. Slaktade det ena batteriet för jag behövde 18650-celler till ficklampor och det satt sanyo-celler i vilket är bra grejjer.
Filijox
 

JengaPRO

#34 » 20:09:28, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen erfarenhet av Makitas maskin men har en blå bosch 18v och det är leksaker jämfört med trådbundna.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

nimbus

#35 » 21:23:13, 30-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Ingen erfarenhet av Makitas maskin men har en blå bosch 18v och det är leksaker jämfört med trådbundna.

Tror det har hänt mycket på det området på den senaste tiden men visst skiljer det
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

philosomatika

#36 » 00:25:26, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox skrev:På tal om piratbatterier. Jag köpte två 4Ah makitabatterier från just prishammeren för typ tre år sedan. De funkar riktigt bra, har klarat många laddningar och håller laddning bra. Dock är det en jättenackdel med de jag köpte att de sitter för tajt i verktygen så man får slå ur dem. Slaktade det ena batteriet för jag behövde 18650-celler till ficklampor och det satt sanyo-celler i vilket är bra grejjer.


Ett effektivt sätt om det är dåligt märkta alltså på 18650-celler är att väga dom för skillnaden mellan billiga varianter mm är att det är mindre litium-metall men dom kan ändå ha samma mAh men dom med mindre litium kommer ju dom självklart att inte vara lika uthållig.

Följde med ett billigt 18650-batteri till en ficklampa jag köpte. Men har sen tidigare hamstrat på mig ett gäng genom att ta från laptop batterier som inte tar i mot laddning.
men är oftast inte batterierna som är paj utan själva laddnings kretsen som pajar i dom.
Väger man cellerna var för sig ena var TrustFire följde med ficklampan vägde ca 41gram ett från ett original laptop-batteri var ett Samsung vägde 49gram båda med samma mAh
använder jag samsung cellen så lyser ficklampan ca 2-3 timmar längre än med TrustFire cellen.
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se