Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Bandslip

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

jaked (trådstartaren)

#16 » 14:54:20, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förtydligandet. Första nya inlägget var nog lite oklart eftersom jag var ganska irriterad... Hur som helst. Ok, ett hjul bör vara bomberat och det ska kontakthjulet vara enligt firman jag köpte det av. Ska kolla igen med en vinkelhake.
När jag tittar på scantool och deras varianter av bandslipar så verkar de skrotat lösningen med att luta hela kontakthjulet. De justerar bandspårningen genom att flytta hela axeln till kontakthulet vilket verkar vara en bättre lösning.
När vi pratar bombering - innebär bombering alltid att hjulet har en topp på mitten som och sedan smalnar av åt respektive sida (ledsen mun) eller kan det vara sidorna som är högsta punkterna (glad mun)? Mitt drivhjul hade sidorna som högsta punkter men det utgick jag från att det berodde på slitage...
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955



Mr Per

#17 » 15:19:05, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitten ska ha största diameter.
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

östemann

#18 » 15:56:00, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löphjulet ska väl vara bomberat som en väg dvs(ledsen mun)''konvexa'' och då får slipbanden de där självcentrerande egenskaperna som eftersträvas.Men å andra sidan så finns det raka hjul som kräver lite mer av justeringsmöjligheterna vid bandbyte.Konstruktörer av konkava hjul i sammanhanget bandslip borde det vara skottpeng på.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

lagun49

#19 » 16:01:55, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bandet strävar alltid efter högsta punkten. Det räcker oftas med någon grad bombering. Vid breda band kan man ha ett platt område i mitten av drivhjulet, och låta sidorna slutta ut mot kanten.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Mattias Petterson

#20 » 20:32:09, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade just på min gamla bandslip, raka hjul, funkar kanon.
Bild
Bild
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Loke

#21 » 22:10:46, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarvade av mitt kontakt/drivhjul så det blev "rakt" då det hade börjat gå bitar ur gummit, fungerar bättre nu än när det var bomberat då det gärna ville dra i sidled om man slipade lite "snett" mot hjulet.

Vete fan vad som hänt med mitt hjul, gummit var liksom kladdigt så att det kletade fast i bandet, genom detta lossnade det småbitar från ribborna.
Kladdet fortsatte efter att jag svarvat ned hjulet men jag kom på en lösning som funkat hittills, WD-40. Faktiskt, WD-40 på hjulet gör så att kladdet upphör samt att gummit blir en aning hårdare. Nu har det hållit sig utan smörja i ca tre månader, verkar faktiskt ha gått till sig.
Kom på att jag skulle testa att gnida in olja i gummit som en sista test innan inköp av ett nytt hjul och av en händelse så stod WD-40 flaskan bäst till.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kladdat har detta hjul gjort så länge jag har haft bandslipen, innan jag tog över denna maskin hade den stått i ett uthus och skämts genom att elen hade gett upp i påslaget, men varför gummit börjat lösts upp är en gåta, gammalt gummi brukar ju bli hårdare med tiden tänker jag, märkligt.

Men kladdandet blev faktiskt värre när jag hade använt mycket thinner när jag spacklat och målat på en bil, thinnerångorna måste ha löst upp gummit väldigt då det var som rena klistret efter att jag var klar med rostlagningen/målningen. Det var så jäkligt att gummit lösts upp så att bandet klistrades fast mot kontakthjulet och själva plattan som det ligger mot, vändhjulet som är av aluminium såg ut som ett gummihjul. :uupps:

Mycket ska man vara med om...
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

nimbus

#22 » 22:16:38, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rakt drivhjul och bomberat löphjul. På min vrider man löphjulen runt röret som syns på bilden


Bild
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

jaked (trådstartaren)

#23 » 23:27:49, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar och bilder! Närbilden på kontakthjulet visar en skillnad mot mitt. Kanterna på mitt nya hjul är helt raka mot ditt som är lite rundade. Jag ska prova att göra rent och smörja upp hela konstruktionen och byta bandet, även om det är nytt. Funkar den inte efter det så tror jag på att runda kanterna. Det borde göra att bandet "sveper" om hjulet och gör att det spårar bättre. Sista bilden visar en konstruktion som påminner om min och bevisligen fungerar din. Jag ska posta några bilder i morgon så får vi se om någon kan se något som jag inte sett.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

nimbus

#24 » 00:04:38, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej runda inte..rundningen brukar bli när man slipar nära kanten och bandet åker undan.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

nimbus

#25 » 00:12:50, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt hjul har skarpa hörn, förresten har jag 2 nya 50mm tillsalu om någon är intresserad
Bild
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

jaked (trådstartaren)

#26 » 15:21:02, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Bilder på bandslipen.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Mattias Petterson

#27 » 19:59:09, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser felet, slitsningen i kontakthjulet faller ju åt vänster på din, på de andra går den åt höger...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#28 » 20:02:05, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även bandet, jag har varit med om helt nya band som varit skeva.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Humlan

#29 » 13:21:44, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Nytt hjul har skarpa hörn, förresten har jag 2 nya 50mm tillsalu om någon är intresserad
Bild



Hej jag är intreserad av ett sådant hjul om du har kvar det !

jimmy
Humlan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:19, 24-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

pextreme13

#30 » 17:10:51, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Nytt hjul har skarpa hörn, förresten har jag 2 nya 50mm tillsalu om någon är intresserad

Jag är intresserad av ett
Peter
pextreme13
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:19, 10-01-2013
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Panhead -49
Panhead -50
Panhead -51
Shovelhead -75
Colchester Triumph 2000


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se