Svarvade av mitt kontakt/drivhjul så det blev "rakt" då det hade börjat gå bitar ur gummit, fungerar bättre nu än när det var bomberat då det gärna ville dra i sidled om man slipade lite "snett" mot hjulet.
Vete fan vad som hänt med mitt
hjul, gummit var liksom kladdigt så att det kletade fast i bandet, genom detta lossnade det småbitar från ribborna.
Kladdet fortsatte efter att jag svarvat ned hjulet men jag kom på en lösning som funkat hittills, WD-40. Faktiskt, WD-40 på hjulet gör så att kladdet upphör samt att gummit blir en aning hårdare. Nu har det hållit sig utan smörja i ca tre månader, verkar faktiskt ha gått till sig.
Kom på att jag skulle testa att gnida in
olja i gummit som en sista test innan inköp av ett nytt hjul och av en händelse så stod WD-40 flaskan bäst till.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kladdat har detta hjul gjort så länge jag har haft bandslipen, innan jag tog över denna maskin hade den stått i ett uthus och skämts genom att elen hade gett upp i påslaget, men varför gummit börjat lösts upp är en gåta, gammalt gummi brukar ju bli hårdare med tiden tänker jag, märkligt.
Men kladdandet blev faktiskt värre när jag hade använt mycket thinner när jag spacklat och målat på en bil, thinnerångorna måste ha löst upp gummit väldigt då det var som rena klistret efter att jag var klar med rostlagningen/målningen. Det var så jäkligt att gummit lösts upp så att bandet klistrades fast mot kontakthjulet och själva plattan som det ligger mot, vändhjulet som är av aluminium såg ut som ett gummihjul.
Mycket ska man vara med om...
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...