Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Bandslip

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

jaked (trådstartaren)

#1 » 11:46:42, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gått och köpt en bandslip från Sinjet billigt men kontakthjulet är skadat och behöver ny beläggning. Jag har hittat en firma som kan lägga om hjulet till mig men de kan inte spåra det. Idag är det spårat. Jag har den i ett hobbygarage och frågan är om det behöver spåras? Antar att det är spårat för att inte gå varmt men frågan är hur viktigt det är med spårning. Materielkvalitén är ju ganska hög idag.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955



clun

#2 » 12:03:32, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är smidigare att köpa ett nytt kontkthjul?
Här finns en som säljer! (Inte jag!)

http://www.blocket.se/alvsbyn/Slip__Kon ... ?ca=11&w=3

/Claes
clun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:19, 23-11-2013
Ort: Borås kommun

Bodins

#3 » 12:30:02, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är viktigt! Precis som med stödtallrikar till papprondeller så bestäms både hållbarhet, avverkning och kvalitén av hur det är utformat
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

östemann

#4 » 13:40:41, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som befarat så är det viktigt med spåren pga värmen.En bandslip i jobbet fick skadat hjul så det blev tillsnyggat i svarven,då försvann största delen av spåren och efter det började det osa bränt gummi om den.
Och då var det ändå nåt sorts hemmabygge med 1400 varvs motor.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

jaked (trådstartaren)

#5 » 13:45:45, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett annonsen men jag är tveksam. En välkänd sida på nätet med allt från Kina säljer helt nya hjul utan lager för 750kr inkl frakt till Sverige men man får vad man betalar för. Är de tex balanserade? Firman jag kontaktade tog 900kr+moms och spårning men då vet jag att hjulet är balanserat och att det passar. Allt annat innebär merarbete.

Att värmen tas upp av hjulet kan jag förstå men hur skulle slipresultatet påverkas av att kontakthjulet är spårat?
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Bodins

#6 » 15:26:22, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

utan spår så blir gummit bra mycket hårdare , tror ja iaf
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Bodins

#7 » 15:28:01, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

såvida du inte har fri tillgång på gratis band så borde kylningen va nästan viktigast
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

jaked (trådstartaren)

#8 » 17:29:02, 26-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat en verkstad som erbjuder utbyte, spårning och balansering för ca: 2000kr inkl moms vilket jag tycker är rimligt. Efter råden här så verkar det helt orimligt att inte spåra hjulet. Tydligen så byter de flesta ut hela hjulet till ett nytt men kvalitetshjul kostar cirka 4000kr och det är inte ett alternativ.

De flesta hjul finns med gummi eller med polyetan och då är gummi känsligare för värme. Vilket som var bäst visste han inte eftersom 3M använder båda och ändrar varje serie mellan gummi till polyetan. Båda verkar fungera. Kanske svänger med resultatet i kvartalsrapporten.....

1 person gillar det här inlägget.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Bodins

#9 » 02:13:17, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för bandbredd jag har ett nytt för 50band liggandes nånstans ..
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

jaked (trådstartaren)

#10 » 22:07:48, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

75mm så det är kört. Swedol säljer band som verkar ok. Har letat länge efter en bra slip och nu är det äntligen en hemma. Kontaktade för övrigt Husqvarna men de säljer inget till den slipen längre. Synd för den är betydligt grövre än dagens maskiner.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

jaked (trådstartaren)

#11 » 21:48:55, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker liv i tråden igen efter diverse problem. Jag köpte tillslut ett nytt hjul från en firma i Göteborg och sen trodde jag att problemet skulle vara löst. Fel hade jag. Problemet från början var att bandet inte spårade rätt. Det går att justera fram till att det är 5mm kvar på kontakthjulet men sen drar det bara ut åt sådan och går i mot plåten på sidan. Bangspårningen går enbart att justera genom att luta kontakthjulet åt höger eller vänster. Efter kontroll av drivhjulet så visade det sig vara snedslitet och ojämt så jag lät svarva det - ingen hjälp. Då provade jsg att shimsa upp flänsen på motorn så att drivhjulet lutar åt höger vilket då borde göra att jag driver bandet mot något som lutar istället för helt plant. Borde vara lättare att spåra i mitten.... Trodde jag. Visst blev det lite bättre men knappast bra.
Nu är jag förbannat trött på denna maskin och den är nära att få en enkelbiljett till Stena.
På nätet finns det en hel drös med människor som bygger bandslipar som ser ut som löpande bandet i tomtens verkstad på julafton och de verka fungera. Varför gör inte min det?
När jag svarvade drivhjulet så blev det inte bomberat. Det var det inte innan så jag lät det vara eftersom jag inte ville hyvla av mer material än nödvändigt. Någon som vet om drivhjulet också är bomberat?
De som sålde kontakthjulet sade att det var bomberat men jag kan inte se att det är det. Hur mycket bombering ska ett kontakthjul ha?
Sista åtgärden blir att bygga om axelfästet till kontakthjulet så jag kan justera vinkeln på det enligt samma princip som scantools kör med. Sen åker eländet.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Stridis2

#12 » 22:15:37, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kluddade med en bandslip för en herrans massa år sedan. Som de flesta jag har sett hade den en fjäderspänning som gick i ett runt rör och tryckte ut en axel som ena hjulet satt monterat i. Eftersom röret var runt kunde man vrida detta för att justera in bandet så det gick rakt. Denna slip hade fram och back-reglage. Slipen gick jättebra åt ena hållet men katastrof åt andra. Det berodde på ett mycket litet glapp mellan rör och axel.

Det jag hade kontrollerat på din slip var om båda hjulen linjerar och att båda hjulens lodlinjer är parallella, samt givetvis glapp i alla lagringar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jaked (trådstartaren)

#13 » 22:32:31, 19-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Också en möjlig orsak. Jag har lossat på förspänningen på fjädern och jag kände inget glapp då men axeln kanske går trögt och då är inte bandet tillräckligt spännt. Ska kolla på det när jag får tid. Finns inget värre än enkla maskiner som inte fungerar och ett fel som inte går att hitta.
jaked
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:58:34, 13-08-2009
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major Diesel 1955

Turbodiesel

#14 » 04:24:49, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska det kunna funka utan bombering? jag tror tills motsatsen bevisas att det är jätteviktigt, även om det inte behövs speciellt mycket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

lagun49

#15 » 12:52:46, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste vara bombering på en av rullarna. Bombering av bägge rullarna kan skapa problem, då de jobbar mot varandra. Att kunna köra bandet åt olika håll är mycket svårt utan att ändra justering, i alla fall vad gäller transportband.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se