Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering av Beijer UF2V fräs

150 inlägg • Sida 9 av 10
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

mabo

#121 » 18:43:36, 04-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvarna på sidan är inga justerskruvar, bordets spel i tvärled justeras med de stora insexskruvarna på undersidan, de små skruvarna som jag har på sidan är för att låsa fast de stora justerskruvarna så att de inte ändrar läge efter justering. Om de små skruvarna är original vet jag inte men det är ju en smart metod att låsa justerskruvarna.

Bild


Låsskruvarna är nog en senare tillkommen modifiering. Jag saknar dessa.

Nu har jag varit ute i verkstan och skruvat av "kilen" som dels sätter spelet mot tvärsliden och dels kan låsa fast tvärsliden med spaken som syns på din bild. Låsningsfunktionen funkade ej på min fräs och detta fick sin förklaring när jag demonterat kilen. Det satt nämligen en packe shims på ovansidan av kilen och den var dessutom av på mitten. Blir till att fräsa en ny. Frågan är vad det är för toleranser på vinkeln. Är det högre toleranskrav än att jag kan mäta det med en enkel gradskiva så får jag nog spänna fast ämnet i ena halvan av kilen som mall och låsa fast tvärsliden med den andra under tiden.
Bild
mabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:57, 11-08-2013
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
Volvo BM 650



jörgen.ottosson

#122 » 21:59:36, 04-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är bättre tolerans än du kan läsa på en skala....du måste mäta in den från detaljen. ( troligen är det en jämn vinkel tex 60°.....men du kan inte ställa det så exakt med en skala på en vinkelmätare eller genom att vinkla huvudet och läsa delsträcken)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

insve (trådstartaren)

#123 » 19:04:51, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ugluk skrev:
insve skrev:Nästa fråga, hur fick du bort den excentriska axeln, den har ju ett kugghjul även invändigt, den sitter fast, går inte att vrida? Den lilla axeln fick jag loss.

Bild

Längst till höger på bilden ser du en spårskruv. Minns jag rätt håller den en kil som låser axeln på plats, och jag har för mig att kugghjulet på insidan är gängat på axeln och kan skruvas loss, kanske med låsringen till excenteraxeln på vänstersidan.
Keith Ruckers video som länkades tidigare i tråden kom ut några veckor efter att jag var klar med min, och jag har för mig att han visar ganska bra hur man tar isär den.


Hej

Tack för info, ja, det inre kugghjulet är gängat på axeln, nu har jag fått loss kugghjulet.
Jag förstod inte hur inställningen av justeringen fungerade, men den yttre ratten på bild nedan justerar spelet mellan skruv och kugghjul genom att vrida den excentriska axeln och den inre ratten låser fast axeln genom att skruva åt det gängade inre kugghjulet.
Nästa fråga, vad används pinnen som sticker upp till höger på bilden?

Bild
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

oler

#124 » 19:09:10, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det kunna vara spaken till snabbdelningen?
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

Ugluk

#125 » 06:22:05, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror insve menar styrstiftet som sticker upp i bakkant på delningsapparatens vänstra sida (längst till höger i bild). Jag har ett exakt likadant på min men har inte en susning om varför det finns där.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

insve (trådstartaren)

#126 » 22:46:44, 26-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delningsapparat till fräsen.

Det gick fortare än jag trodde att behöva en delningsapparat, jag ska tillverka en axel (den långa på bilden) till drivningen av spindeln till en Modig fräs (inte min fräs).
Axeln är krokig och vriden. Den har flera spår för drivningen och kilspår för kugghjulen så det går åt en del fräsarbeten.
Jag ska även försöka reparera det stor kugghjulet genom att svetsa på material och fräsa nya kuggar.

Bild

Så nu har det hänt lite med delningsapparaten, rengöring och målning av delarna till delningsapparaten.

Bild

Delarna är i god kondition, det är mycket hög kvalitet t.o.m en del av skruvarna är härdade!
Jag lägger upp delarna i ordning innan jag monterar för att få en bild av hur ska sitta och att jag inte glömmer någon del och får riva det jag monterat i efterhand, är nog en sjuka från min tid inom flyget.

Bild

En bild på kvaliteten på konstruktionslösningarna, axlarnas axialspel kan justeras bort med tryckbrickor, brickan i mitten på bilden. Den är kupad på ena sidan för att kunna ställa in sej exakt efter axelns ändplan. Motsvarande kupning finns på inställningsmuttern. Dessutom finns det en låspinne så att brickan inte ska rotera.

Bild

Delarna som var målade fick ett lager av Beijer-färg.

Bild

Förhoppningsvis montering i morgon.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

BjörnJohansson98

#127 » 07:37:20, 27-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! :bira: :grin:
BjörnJohansson98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:06:31, 26-02-2013
Ort: Stenungsund, Bohuslän.
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 4430
Atlas 1404

insve (trådstartaren)

#128 » 21:37:17, 27-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetet fortsätter, idag blev nästan hela delningsapparaten monterad, avbruten skruv med avsvarvning i änden måste tillverkas. Originalet är en liten M5 som är specialtillverkad och härdad, kollade med filen, stenhård.
Lite bilder under monteringen.

Uppfräsning av spår i grappjusterinsratt.

Bild

Bild

Bild

Lite kul upptäckt, kil tillverkad av 4-tum spik! Är rejält glapp, måste bytas ut.

Bild

Nästan klar.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#129 » 13:08:42, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den klar, delningsapparaten!
Så såg den ut når jag startade, mycket var fastkärvat, det gick knappt att vrida runt chucken.

Bild

Så här blev det. Det som saknas är smörjnipplar, ska göra en beställning från Wiberger.

Bild

Chucken är en stål-chuck från SCA i Tyringe. Om det funnits utvändiga backar så hade jag nog bytt chuck med svarven. Svenska stålchuckar är högsta kvalitet, kostar 2-3 ggr en motsvarande i gjutjärn. Finns SCA kvar, har sökt men hittar inget?

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

hoggan

#130 » 14:00:46, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.fortiva.se/produkter/uppspanning/ Verkar som att dom har tagit över SCA
hoggan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:03, 29-04-2012
Ort: Övik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mattias Petterson

#131 » 22:05:22, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var stiftet som stack upp till för något?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

insve (trådstartaren)

#132 » 22:22:42, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Vad var stiftet som stack upp till för något?


Fortfarande ingen aning, men har köpt lite "skrot", bla delningsskivor och delar till att driva delningsdockan från fräsbordets matning. Det finns också ett gängat hål rakt under pinnen som jag heller inte vet vad det är till.
Någon som har tips på beskrivning hur man räknar ut utväxlingar för att fräsa spiralkugg?

Bild

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

danne mähl

#133 » 23:43:59, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur många hål finns det i skivorna
troligen är delningen 40:1


Öööö Läste troligen fel den var nog inte frågan om delning på kuggarna som var frågan
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

insve (trådstartaren)

#134 » 11:10:47, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen!

Nu har fräsen fått göra sitt första produktionsjobb, fräsning av kilspår i axeln jag svarvade till en Modig fräs. Som synes fick jag även användning för tillbehör som jag skaffat till fräsen. Eftersom jag inte har något bomstöd kunde jag inte fräsa spåren med en skivfräs utan använde en pinnfräs.Nästa jobb blir att tillverka ett bomstöd.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Mattias Petterson

#135 » 18:32:19, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räckte inte färgen till motdubben?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se