Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering av Beijer UF2V fräs

150 inlägg • Sida 8 av 10
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

pnilz

#106 » 11:55:14, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där rök den teorin :grin:

Jag har provat med gängtappar och dom ser då ok ut!
pnilz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:50, 17-04-2014
Ort: Pengsjö, Vännäs
Sverige



Ugluk

#107 » 17:08:31, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min är det m16
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

insve (trådstartaren)

#108 » 19:54:21, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mej att det på min är M14 x 2, ska kolla noggrannare när jag kommer till verkstaden, en skruv saknades till mitt fräshuvud så jag tillverkade en ny av sexkantstång och gängade i svarven.

På min sitter det även en styrpinne som styr fästplattans horisontalläge, utan denna så stämmer inte gradskalan exakt.

Bild
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#109 » 23:40:15, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ugluk skrev:
insve skrev:Ja, det är samma. En fråga, hur får jag bort chucken, jag tycker det ser ut som att den är skruvad på axeln? Har använt milt våld men den lossnar inte, verkar sitta stenhårt.

Ja, chucken sitter med en gängad fläns på spindelnosen, och min satt verkligen som ett as.
Ett tips jag sett som jag tror på är att dra fast en järnstång på tvären i chucken och trycka på den med en luftmejsel för att få både vibrationsslag och moment. Glöm inte att koppla ur snäckskruven och låsa spindeln med spindellåset innan du våldar.


Tack för hjälpen!!! Nu är chucken borta, det krävdes lång hävarm, lite värme med gasolen och en klubba.

Bild

Nästa fråga, hur fick du bort den excentriska axeln, den har ju ett kugghjul även invändigt, den sitter fast, går inte att vrida? Den lilla axeln fick jag loss.

Bild
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

mabo

#110 » 17:44:46, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är glapp i tvärsliden på min Beijer UF2V. När jag tittar på insve's bilder så finns det fyra stycken hål som jag förmodar innehåller stoppskruvar för att reglera spelet i glidbanan. Är det någon mer än jag som saknar dessa hål (utmärkta med röda pilar)? Antingen har insve en senare modell med denna finess, eller så är det någon som har gjort det i efterhand. Jag funderar på om jag skall borra upp sådan hål eller använda shims istället.


Bild
Bild
mabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:57, 11-08-2013
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
Volvo BM 650

jörgen.ottosson

#111 » 17:54:10, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har garanterat en justering på din maskin, det finns ingen gammal maskin som hade ställbart glapp som "tillval" .....det var (är) en förutsättning för att få tillräckliga toleranser. Justeringar behövs.

Har du kollat så ingen "pensel-klude" har spacklat/målat över dina justeringar (och ev. smörjhål på andra ställen på maskinen :snow: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mattias Petterson

#112 » 18:37:18, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker inte den där tvättunnan med trasor hör hemma bredvid en gasolbrännare...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#113 » 18:47:19, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mabo skrev:Det är glapp i tvärsliden på min Beijer UF2V. När jag tittar på insve's bilder så finns det fyra stycken hål som jag förmodar innehåller stoppskruvar för att reglera spelet i glidbanan. Är det någon mer än jag som saknar dessa hål (utmärkta med röda pilar)? Antingen har insve en senare modell med denna finess, eller så är det någon som har gjort det i efterhand. Jag funderar på om jag skall borra upp sådan hål eller använda shims istället.


Bild
Bild

Du har inte en skruv längsmed gejdern som reglerar en kil istället?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

pnilz

#114 » 19:00:37, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:Har för mej att det på min är M14 x 2, ska kolla noggrannare när jag kommer till verkstaden, en skruv saknades till mitt fräshuvud så jag tillverkade en ny av sexkantstång och gängade i svarven.

På min sitter det även en styrpinne som styr fästplattans horisontalläge, utan denna så stämmer inte gradskalan exakt.



Det var jag som svamlade det stämmer att gängan är M14x2 så nu får jag leta skruv!

Tack för hjälpen!
pnilz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:36:50, 17-04-2014
Ort: Pengsjö, Vännäs
Sverige

dicanderl

#115 » 19:13:55, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mabo skrev:Det är glapp i tvärsliden på min Beijer UF2V. När jag tittar på insve's bilder så finns det fyra stycken hål som jag förmodar innehåller stoppskruvar för att reglera spelet i glidbanan. Är det någon mer än jag som saknar dessa hål (utmärkta med röda pilar)? Antingen har insve en senare modell med denna finess, eller så är det någon som har gjort det i efterhand. Jag funderar på om jag skall borra upp sådan hål eller använda shims istället.


Bild
Bild


Kolla på undersida där låsspaken sitter för tvärmatning, där har jag tre skruvar som jag antar är till för justering.
U406
dicanderl
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:37:09, 06-06-2011
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Unimog 406

mabo

#116 » 19:59:12, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tvärslid ser likadan ut som din dicanderl. Jag har samma insexskruvar på undersidan av tvärsliden som du har. Däremot verkar det som att även du saknar de justerskruvar på sidan av tvärsliden som insve har (markerade med röda pilar). Först måste man ju lossa på insexskruvarna på undersidan, men för att sedan ställa in spelet tycks insve har skruvar medan vi är hänvisade till att shimsa, alternativt bara bända. Jag lägger in bilden på din tvärslid som du skickade.


Bild
mabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:57, 11-08-2013
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
Volvo BM 650

mabo

#117 » 20:02:48, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
mabo skrev:Det är glapp i tvärsliden på min Beijer UF2V. När jag tittar på insve's bilder så finns det fyra stycken hål som jag förmodar innehåller stoppskruvar för att reglera spelet i glidbanan...............

Du har inte en skruv längsmed gejdern som reglerar en kil istället?


Ska kolla det när jag kommer ut till verkstan.
mabo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:57, 11-08-2013
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
Volvo BM 650

Ugluk

#118 » 20:12:53, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:Nästa fråga, hur fick du bort den excentriska axeln, den har ju ett kugghjul även invändigt, den sitter fast, går inte att vrida? Den lilla axeln fick jag loss.

Bild

Längst till höger på bilden ser du en spårskruv. Minns jag rätt håller den en kil som låser axeln på plats, och jag har för mig att kugghjulet på insidan är gängat på axeln och kan skruvas loss, kanske med låsringen till excenteraxeln på vänstersidan.
Keith Ruckers video som länkades tidigare i tråden kom ut några veckor efter att jag var klar med min, och jag har för mig att han visar ganska bra hur man tar isär den.
Användarvisningsbild
Ugluk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:37:34, 06-12-2010
Ort: Vimmerby
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer nr 30311

insve (trådstartaren)

#119 » 20:49:52, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mabo skrev:Min tvärslid ser likadan ut som din dicanderl. Jag har samma insexskruvar på undersidan av tvärsliden som du har. Däremot verkar det som att även du saknar de justerskruvar på sidan av tvärsliden som insve har (markerade med röda pilar). Först måste man ju lossa på insexskruvarna på undersidan, men för att sedan ställa in spelet tycks insve har skruvar medan vi är hänvisade till att shimsa, alternativt bara bända. Jag lägger in bilden på din tvärslid som du skickade.

Bild


Skruvarna på sidan är inga justerskruvar, bordets spel i tvärled justeras med de stora insexskruvarna på undersidan, de små skruvarna som jag har på sidan är för att låsa fast de stora justerskruvarna så att de inte ändrar läge efter justering. Om de små skruvarna är original vet jag inte men det är ju en smart metod att låsa justerskruvarna.

Bild
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#120 » 20:52:42, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Tycker inte den där tvättunnan med trasor hör hemma bredvid en gasolbrännare...


Nej, verkligen inte, det har redan brunnit i den en gång!!! Ska bytas ut mot ett plåtkärl.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se