För en tid sedan fick jag en gammal Beijer UF2V fräs till min verkstad.
I denna tråd kommer jag att redovisa vad jag tänkt att använda fräsen till och den renovering som pågar. Jag hoppas också få tips och kommentarer om min renovering då jag vet att det finns mycket kunskap på detta forum.
Fräsen har används av en verktygsverkstad och var mycket nerkörd och illa skött. Se bilder medan.
Min tanke med fräsen är att renovera den till en status så att jag kan t.ex. plana topplock och motorblock till bilmotorer samt tillverka och reparera bildelar (jag renoverar veteranbilar). Detta innebär att jag måste ställa krav på planhet efter genomförd bearbetning, t. ex topplock brukar ha kravet 0.1 mm. Detta innebär att fräsbordets rörelse längs bordet behöver en noggrannhet bättre än 0,05 mm. Problemet med fräsbord är att de slits mest på mitten och rör sig i en båge där bordet sjunker på mitten. detta har oftast mindre betydelse vi korta bearbetningar men en så lång sträcka som ett topplock, ca 400 mm, så påverkar detta. Uppmätning av bordet visade att det sjönk ca 0,15 mm på 300 mm rörelselängd, så jag tog beslutet att försöka skava in gejderna på fräsen själv. När jag började riva ner fräsen så insåg jag att det var mycket mer som behövde åtgärdas. Som vanligt när man börjar ett sådant här projekt så har man inte mycket koll vad det innebär men innan jag började så kollade jag vad en ny fräs eller begagnad i garanterat bra skick av samma storlek kostade så att jag inte la ut alldeles för mycket pengar på renoveringen. En kinafräs med samma kapacitet kostar ungefär 75000 och begagnad 40-50000.
Min bedömning var att Beijerfräsen är väldigt stabil för sin storlek (vikt över 1300 kg), matning på alla axlar, och stark motor (5 hk) och att växellådans kugghjul såg väldigt bra ut gjorde att jag tyckte det var lönt att satsa på en renovering.
Fräsen i det skick jag fick hem den. Det som inte syns på bilden är att det ingick ett stabilt vertikalhuvud. Dessutom saknas stödet till horisontalbommen.
Uppmätning bordet
Fortsättning följer...
Hälsn. Ingmar