Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Metallfräs Zbrojovka FV32

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

nimrod_pro

#16 » 22:52:35, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något smörjsxhema hade jag inte till min fräs och hittade inte heller för den dele, körde en olja i växellådan som skulle vara snäll mot gulmetall då kopplingen består av många skivor gulmetall.

Om du inte redan upptäckt det går det att dra ut vredet till pinolmatningen på huvudet och på så sätt växlas vredet ned till finmatning, har för mig att det var en ganska stor skillnad. Själva pinolen på dessa maskiner är grov och ger ett stabilt intryck.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



Alle_rydell

#17 » 06:34:08, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok tack, kommer du i håg om du hade fett någonstans eller ska man bara smörja med olja? Finns några nipplar som ser ut som fettnipplar.

Ja manuella matningen till pinjolen är en smart historia.

Det finns en "knopp" längst ner till vänster på på framsidan av knät, vet du vad den gör?
Alle_rydell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:00, 23-01-2016
Ort: östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275
Torshälla sv-150
Zbrojovka FV32
Strands S-68

Alle_rydell

#18 » 22:10:59, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nimrod_pro vet att det är några årsen nu,men kommer du ihåg om det var smidigt o få ut växellådan till matningen? Jag har tittat lite o tänkte att det kan vara bra o höra med någon som gjort det innan så man slipper tillverka nya delar för att man lyckats paja något på vägen:)
Misstänker att det är något knas i den.
Spaken för att få i matning eller välja snabbmatning vill vandra uppåt o hoppa ur, när man kör med vanlig matning, det går att tvinga ner den o hålla den på plats men man får ta i, är nog inte nyttigt.
Är det något du känner igen eller hade du andra bekymmer.

Mvh Alle
Alle_rydell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:00, 23-01-2016
Ort: östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275
Torshälla sv-150
Zbrojovka FV32
Strands S-68

nimrod_pro

#19 » 23:44:27, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Alle! Min låda betedde sig lilnamde främst pga fel fasföljd, motorn gick åt fel håll och då även växellådan, hade inga större beskymmer med att få ut lådan vad jag kan minnas, men den är tung!

Har även för mig att det sitter ändlägesskydd i lådan i som gör att matningen att inte ska förstöra något när det är skit bakom spakarna. Tror de hade löst det med några fjäderbelastade grovt taggade diskar på ingående axel som skall rappa över vid för hög belastning, dessa fungerar inte som tänkt om lådan går åt fel håll.

Det kan över vara lagren i dessa maskiner då de inte är så nya, sitter dock standardläge i dem, jag hade oturen att ett eller flera var så slitna att kulorna flög all världens väg när man försökte knacka ut lagret, har för mig att du måste ha en kullageravdragare för någon av axlarna en sådan man sticker ned mellann lagerbanorna och låser fast i lagret genom att vrida om 90grader, ser ut som en halv kulagerkula på en stång.

Hör av dig om du behöver mer hjälp att klura
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Alle_rydell

#20 » 10:23:08, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att snabbt o bra svar:)

Jag började o försöka lossa där manöverspaken o ingående axel i lådan möts, men när jag lossat på skruven på axeln så ville det inte gå isär, så jag tänkte att innan man tar i o bryter så är det bäst o fråga så man gör rätt.

Känns som om det kan vara något med ändlägesskyddet, för spaken går sakta uppåt för att sen ”klicka till” o falla ner igen o börja om. Om man tittar på axeln när den jobbar så dras den in i lådan för att sen släppa o gå tillbaka. Skönt med skydd för skit mellan spakarna ändå:)

Ok får bli o handla en sats avdragare för kullager.
Får se hur lagren ser ut om jag får ut den, kan tänka mig att det har hänt en del med dom sen 1946.

O tack igen för hjälpen:)
Alle_rydell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:00, 23-01-2016
Ort: östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275
Torshälla sv-150
Zbrojovka FV32
Strands S-68

alejons

#21 » 15:13:29, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker liv i tråden igen.
har köpt mig en likadan fräs och har börjat klura ut hur allt fungerar. Hade exakt samma symptom på fel fasföljd (spaken för snabbmatningen klickar upp och ned vid körning)
det löstes ju enkelt genom att flytta två faser bara.. Var dock lite andra funderingar.

Snabbmatningen är lite trött i Z-led och åt höger i X.. den liksom kuggar över och gör ett j*vla liv, gissar efter att ha läst tråden att det är den fjäderbelastade säkerhetsfunktionen som kickar in.. funderar på att ta ner växellådan och felsöka men är lite orolig att den är svår att få ihop igen? Nån som gjort detta och kan ge tips?

På högra sidan sitter en panel med strömbrytare: Motor/Skärvätska/Belysning
dels funderar jag över var det finns ett uttag för belysning? i El-schemat ser det ut som en trafo är kopplad till lampan men jag kan inte hitta någon anslutning någonstans.

alla strömställare har tre lägen on/off/on Finns det en poäng med detta? verkar inte vara någon som helst skillnad på vilket håll man ställer strömställaren för motorn t.ex. den går i samma hastighet oavsett så det verkar inte vara två hastigheter iaf.
alejons
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:29, 31-10-2021
Ort: Haninge
Sverige

nimrod_pro

#22 » 16:02:00, 31-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ner lådan på min fräs, full med gammal skärvätska och bråte efter ett par decenniers arbete. Jag hade lager som var så slitna att kunde dela på inre och yttre bana i min låda. Böt lagren så blev det mycket bättre. Kolla min gamla tråd så ser du nog någon bild på lådan. Om jag inte missminner mig så kan det sitta stift som du måste dra ut med skruv och glidhammare. Var som sagt ett antal år sedan den gick till ny ägare.

Projekt: Återupplivning av vertikalfräs
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Alle_rydell

#23 » 09:54:36, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med o kolla så motorn snurrar åt rätt håll, min maskin har en rotationspil på remhjulet som går in i växellådan, snurrar motorn åt fel håll så ”kuggar över” (någon belastnings säkring typ) växellådan till matningen, det är en lättstuvad maskin så var inte rädd för att skruva med den.
Alle_rydell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:00, 23-01-2016
Ort: östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275
Torshälla sv-150
Zbrojovka FV32
Strands S-68


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lasse A och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se