Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa grovdammsugare, tips på en med kvalitet.

52 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

JengaPRO

#31 » 21:21:49, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är på 1400w.
Visst är det så att lufthastigheten går ner om man ökar diametern. Den går ner till hälften om man dubblerar tvärsnittsarean. Om man har ett rör i början med mindre diameter så blir hastigheten högre där.Rimligen så fastnar det inte i röret utan i slangen.

Problemet med att plocka bort dom "långa" spånorna är att, var drar man gränsen? Ibland har man en lite längre säg en par dm. Den kanske går bra för att den är hyfsat rak. Näst kanske man har ett litet "knyte" med spåner som är 3-4 cm i diameter. Det kanske inte går. Kanske går det om det är bara det medan det inte går om man samtidg har lite andra korta spånor samtigit. Kan jag fixa en slang som minskar problemet avsevärt så är det värt lite.

Kollat hydroscand och min prislista stämmer inte med artikelnumren på hemsidan. Får ringa imorgon men någonstans 200-400kr/meter verkar det ligga på. 400kr blir lite mycket.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



nimbus

#32 » 21:37:33, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spånor kortare än slangdiametern kanske? Jag suger spån med 2000w och 2.5" slang o det funkar hyffsat
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

gute84

#33 » 21:48:46, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:
dc_lindberg skrev:Det är för smal slang till det där jobbet...

Clas Ohlson sålde Vetrella på 90-talet. De större (1100kr's på den tiden) kom med 2 olika tjocklekar på slang.
En 2" och en 3" (eller var den 4"?).

Eftersom slangarna inte är släta så har de en benägenhet att samla skräp...

När det blir stopp i slangen tar man ett sopskaft (standard 22-24mm). Det bör var ett långt skaft... gärna lika långt som slangen.
Man måste skruva av insugsmunstycket (gängas i slangens "gängor"). Sedan trycker man "pinnen" bakvägen genom slangen => då brukar pluggen släppa.
Tar man -inte- bort insugsmunstycket, alternativt anslutningsstosen till uppsamlaren (andra änden av slangen), så kan man glömma att kunna rensa slangen! Då väljer pluggen, att plugga igen slangen :-)

Senast igår tjorvade min Lavor (den mindre av Clas Ohlsons grovdammsugare på 90-talet) igen i slangen. Bara av med slangen, bort med insugsmunstycket (dj.* skruvande!...) trycka kvastskaften genom slangen; slangen spur upp en "hårboll", montera ihope't igen o så är det bara att:
:driver:

Det du kan reklamera är att slangen är för smal!
Jag har tittat på bl.a. Nilfisken för att ev., "uppgradera mig", lade hellre tid och pengar på mina gamla - bl.a. p.g.a att slangen är en "vanlig" dammsugaslang! När slangen är så smal duger den bara till sågspån och damm, inget grövre ss ens kutterspån.

Har precis fått svar angående ett maskinskruvstycke jag köpte av Clas Ohlson 31/12-2020. Det visade sig vara -skrot-!... CO "jiddrar" om 2 års garanti - jag fråga vad jag skall med skrotet (barn leksak) till. Återköp?... vi får väl se...
Du sitter i en liknande sits med din grovdammsugare. Hur skulle du kunna vetat att slangens diamter -bör- vara -minst- 50mm, eller ännu heller 70-100mm för att kunna fungera för grovdammsugning?... Du har fått en -dammsugare- med ett "look a like" med en grovdammsugare... men bara för att den ser ut som en, marknadsför som en, säljs som en, så gör det inte att det är en!...
CO kommer säkert att hävda att det är "konstruktionen" som gör den till, dvs att motorn sitter ovanpå en "balja" och att den kan suga vatten...
Håller tummarna för dig!
Reklamera nu bara rätt sak! Du kan inte reklamera att slangen beckar igen, men du kan reklamera att slangen är för smal för att kunna fungera som grovdammsugarlang! Du kan hävda att du fått en dammsugarslang och förväntar dig att CO a) gör ett återköp eftersom produkten sålts under falska förespeglingar, eller b) kräva att få de tillbehör som krävs för att enheten skall kunna fungera som en grovdammsugare, dvs grov slang (men du sitter i alla fall med för smal stos i uppsamlingskärlet... där kommer det att ta stopp, vad du än gör...)

Jag skulle också bli känsloladdad om jag var i dina skor!
:thummar: (håller tummarna för dig)


Jag fick en ny slang det var allt. Jag sa att dammsugaren verkade bra men att slangen inte var av en dimension för en grovdammsugare. En grovdammsugare ska inte becka igen efter några minuter. Slangen är lång, hela 4m så det får vara ett långt kvastskaft om man ska använda ett sånt. Jag lyckades inte få loss munstycket vilket hade underlättat avsevärt. Munstycket för golv är billigt skräp rent ut sagt! Visst är det så att långa metallspåner är svåra, det säger jag inget om men en grovdammsugare ska levereras med en slang som är mer än 38mm eller vad den nu är. Min fars gamla grovdammsugare från tidigt nittiotal (Clas i sjön) har en slang som är kanske 80mm. Det blir aldrig stopp i den slangen kan jag säga. Det var en billig och enkel dammsugare som låter som ett jetplan ungefär. Man måste ha hörselkåpor på sig när man använder den. Jag ska googla och se om jag kan hitta någon slang som är grövre. Om den är kortare gör inte så mycket huvudsaken den funkar. Sen kan man ha den längre till andra ställen.
EU borde ta och dra ut tummen här och kravställa vad man får kalla grovdammsugare. Kan dom reglera rakheten på en gurka så..

Kanske hydroscand har något.


har hört att det var eu som sänkte watt på damsugarna jag hyrde ett hus föra år där fans en äldre numatic henry som jag älskade så jag köpte mig en lika dan dom har tillverkat dom i 40 år nu men när jag får hem min nya känner jag att det lika bra sug i den och då ser jag att dom har sängt watt på motorn
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

dc_lindberg

#34 » 23:29:46, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. På dammsugare, inte grovdammsugare och industridammsugare.
se'n kvittar det om motorn har en massa W om dess fläkt i alla fall inte klarar att bygga upp ett undertryck...
Vetrellan på 1100W ger ett undertryck som inte ens en 2200W dammsugare klarar...

Jag tror TS kommer att klara sig med en 60mm's slang. 80mm kommer att kräva en betydligt större fläkt än vad en "vanlig" grovdammsugare har. 36mm... rena skämtet!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mats_o

#35 » 01:59:22, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det märks verkligen skillnad på grovisen med 1500W motor med en ordentlig fläkt och den vanliga Voltan med 1800W.

När jag köpte grovisen så var kraven:
- starkare motor än Voltan
- metallbehållare
- avtappningskran

Kom hem med svagare motor, plastbehållare och utan kran och betalade tom mer .....
Dock vart det något rätt robust ändå. En attix30-21 som har visat sig äta gipsdamm, målarfärg (flytande), metallspån och allt annat jag har försökt mata den med

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#36 » 07:30:33, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en större nilfisk med tre motorer på 1000 watt styck, beroende på vad jag dammsuger kan jag använda en, två eller tre motorer.
Den är stor, har en metallbehållare och är dyr - men bra.

Ska man ha grejer som är lite rejälare utan att betala enorma pengar ska man kolla på auktionssidorna efter begagnade maskiner, oftast går det att hitta fina maskiner till bra priser.

https://www.dammsugaren.se/Dammsugare2/ ... 115-01.htm

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Michael Meier

#37 » 08:28:08, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev: .... Med den budgeten får du inte vara kräsen, köp vad du hittar och vad glad så länge det funkar ....


:thumme:

stefansmark skrev: .... Ska man ha grejer som är lite rejälare utan att betala enorma pengar ska man kolla på auktionssidorna efter begagnade maskiner, oftast går det att hitta fina maskiner till bra priser ....


Idag kan man byta motorer i dammsugare som man gillar och trivs med, det är inte prisvärt i slitåsläng ekonomin vi befinner oss i, dock så får man det man vill ha utan att bli blåst på konfekten.

Använder man flera motorer.. alla tillverkare lyckas inte per automatik koppla tre motorer rätt i luftflödet, BT´s variant skulle till exempel tappa 50% om den använde sei av tre motorer (nu har den bara två så tappet är bara 35%)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JengaPRO

#38 » 08:45:24, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev fart på den här tråden :)

En kompis berättade igår (helt apropå) att han hade biltemas minst dåliga och han sa att om han sugde in en träflisa som var längre än 5cm så blev det stopp.
Verkar således inte bara vara metallspåner som är problematiskt. Att slangen är 4 meter på min kanske bidrar till att det blir stopp lätt också.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Michael Meier

#39 » 08:58:12, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärligt så förstår jag inte problemet med sugslangen..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Anders.B

#40 » 10:14:49, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS rubrik är ju tips på grovdammsugare med kvalitet, min förra maskin var en nilfisk som överlevde misshandel i 16 år vilket får anses vara mer än ok, därav att jag kör på en till.

Ett trix är att se till att munstycket även om det bara är en slang eller ett rör har en mindre diameter än slangen.
Det som passerar munstycket utan att fastna klarar sig troligtvis genom slangen.

Jag har använt min "Våt och dammsugare" (Nilfisken jag refererade till tidigare) till att suga ur en nygrävd husgrund från diverse småsten grus och sågspån och tömt ur 100 tals kg hur galant som helst. Dock så sitter det då en Pellvac cyklon före för att spara filter och påsar (och jobb) den har 40 mm slang vilket kanske inte kvalificerar in som industri eller grovdammsugare.

Jag har även ett 208 liters fat där jag har monterat sugmotorn från en biltema asksug på 1200W i locket, i det fallet har jag en sugslang Ø100 mm x 6 m som jag monterat ett 500mm 3" avloppsrör på som munstycke. Med den lösningen så sög jag bort sågspån ur kattvindarna på ena huset, där hjälpte förmodligen gravitiationen mig en del pga höjdskillnanden.
Jag har även använt den till att tömma ett 40 m2 golv på spån fast då fick även nilfisken en anslutning i locket, med fatet bandat mot en säckkärra så blir det en galant lösning.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

JengaPRO

#41 » 11:33:52, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att röret är tunnare än slangen är nog i regel fallet men ingen garanti för att det funkar. Det är nog inget som fastnar i röret om det väl tagit sig in där.

Hydroscands slang är ganska dyr (men förmodligen jättebra). Enligt dom är den ganska slät på insidan. Kanske får åka dit och känna efter och jämföra med den som följde med maskinen.
Bild

Clas O. har en som är rätt billig å andra sidan med anslutningar och allt (inte för att dom kommer passa men i alla fall).
Tror jag beställer en sådan och testar.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

dc_lindberg

#42 » 11:43:59, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Ärligt så förstår jag inte problemet med sugslangen..


Det är den "nya standarden" om 36mm yttermått på slangen som ställer till det.
Kontrollerade vad min har o det är 40-42mm. De beckar också igen, lite då o då, men så är de inte mer än ca 250-300cm, så ett kvastskaft fungerar.

TS behöver en grövre slang. Då kommer problemet att minska dramatiskt. Vetrellan hade med sig en 80mm's grov slang, för kort... för just det ändamålet som TS behöver sin grovdammsugare till.
Jag provade att skarva 80mm med "dammsugarslangen" om 40-42mm. Det "gick" men 5-6m var för långt, "motståndet" blev för högt och därmed vacuumet för lågt... precis exakt det som TS beskriver med sin 4m's slang.
En gissning är att slangen nog skulle ev., kunna fungera lite sisådär om den inte var längre än 250cm eller så.

Ja - di där silikonslangarna -är- dyra! Minns inte vad jag betalade men 2-400 låter fullt rimligt.
51mm är ett -enormt- lyft mot originalets 36!
Ta inte i för mycket bara! Vetrellan kunde inte suga tillräckligt mycket luft genom 80mm's slangen... -det- var en av orsaken till att jag testade att sätta ihop slangarna.


Stickor av trä... eländes elände för dammsugarslangar som är veckade... stickorna fastnar "alltid" i slangen... Enda sättet är att plocka bort dem innan man använde dammsugaren.
Svarv och borrspån från aluminium och stål brukar inte alls vara lika stygga. Men även de kan göra som barren från barrträ; som en bäverdamm de blockerar allt flöde rätt vad det är...
TS problem är äkta, och rackarns irriterande! En grovdammsugare -ska- klara av det där, utan problem! Men är slangen för smal, som den ju är, då... blir det stopp i den!

Slät insida på slangen o jag -tror- 40-45mm inre diameter kommer att räcka till 90% av dammsugningarna.
De ca 25mm som slangen har idag skulle inte ens räcka till 50% av jobben om den vore slät - diametern är för liten!

Givetvis är detta ett inte problem för dem som har "lokal städfirma" (barnarbetare och inkallad HSB) som använder sopborste och sopskyffel o först därefter tar fram dammsugare ;-)
Nu var frågan inte om man vill göra jobbet 2ggr eller inte, utan problem med att slangen beckar igen "för ingenting" samt "vad att göra åt det".
Lösningen är en grövre slang, men inte för grov.

Kan någon räkna på undertrycket som motorn skapar och vilken slanglängd och diameter som bör passa bäst ihop med motorn?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#43 » 12:04:43, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni diskuterar dammsugare men ni skulle behöva en spånsug. Kolla på slangar till spånsugar, jag har för mig att de finns ner till 2" och har slät insida.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

JengaPRO

#44 » 12:05:11, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många år sedan gick jag en 5p kurs i strömningslära men den är glömd och förlåten.
Men något kommer jag ihåg. En större diameter ger en lägre strömningshastighet men hur undertrycket påverkas är jag lite osäker på. I princip så borde det väl kunna vara oförändrat. Friktion i slangen pga ojämnheter borde bli värme. En högre hastighet på luften borde ge mer friktion än en lägre hastighet.
p*v=n*r*t var det en formel som löd minns jag. p=tryck, v=volym, n=(någon slags konstant), r=??, t=temperatur.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

JengaPRO

#45 » 12:10:23, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här är inte så dyr och slät invändigt.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se