Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering av Rex VF 140 svarv

69 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

insve (trådstartaren)

#1 » 23:10:09, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under renovering av min fräs (se tråd Renovering av Beijer UF2V fräs ) beslöt jag att förbättra precisionen i min svarv genom att skicka med bädden för slipning av prismorna när jag ändå skulle iväg med fräsbordet.
Svarven köpte jag för några år sedan. Jag köpte den i första hand för enklare svarvjobb som jag behöver göra i samband med renovering av veteranbilar, t.ex. bussningar specialskruvar mm. Svarven var i rätt gott skick utom chucken som kastade en hel del och dessutom saknade ytterbackarna.
Så här såg svarven ut när jag köpte den förutom att jag installerat nytt elsystem.

Bild

Jag köpte ny chuck hos OTD i Vimmerby, jag valde lite bättre kvalite än de billiga kinachuckarna, en Bison och det har jag inte ångrat.

Bild

Det går fort att kraven stiger på precisionen på det man vill tillverka så snart var digital mätning på plats. Det var när jag skulle tillverka lite längre axlar som jag insåg att prismornas slitage var en begränsning, det var svårt att hålla toleranserna eftersom släden sjönk pga större slitage närmast chucken.

Bild

Efter slipning av bädden hos slipspecialisten i Rydöbruk som utfördes tillsammans med mitt fräsbord såg det ut så här. Kostnaden för slipningen var ca 10000 SEK.

Bild

Första jobbet var att montera bädden på underskåpet. Jag började med att rikta upp underskåpet genom att lägga ett maskinvattenpass på fästklossarna som är fastsvetsade på underredet. Ytorna såg inte så bra ut så de fick en omgång med skavstålet.

Bild

Eftersom underskåpet är stabilt så vågade jag inte bara dra fast bädden på underskåpet med risk för att bädden skulle vrida sig utan jag drog först fast bädden vid växellådsänden och kollade med bladmått i den andra änden om det fanns några glipor mellan underskåpet och bädden, det gick åt lite bladmässning 0,02 mm.

Bild

Nu var det spännande att se hur släden passade på prismorna efter slipningen. Jag lade släden på bädden för kontroll av slitaget i släden. Som synes så var det slitage i varje ände men inbördes avstånd mellan prismorna hade inte ändrats.

Bild

Det var bara att ta fram skavstålet och jobba! Efter 31 vändor såg det ut så här.

Bild

Fortsättning följer.
Senast redigerad av ja-bond77 08:59:22, 24-04-2016, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!

10 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



lagun49

#2 » 00:07:09, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gärna mer! Har själv en Rex VF145:a
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

insve (trådstartaren)

#3 » 20:43:59, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skavning tvärslid
Nästa steg var att skava in tvärslidens gejder. Jag började med de plana ytorna, var relativt lite slitna, bara lite spår i ytorna.

Bild

Det stora problemet var skavning av de vinklade ytorna, jag har ingen metod att mäta vinkelräthet mot längdrörelsen, så det gällde att ta lika mycket i båda ändar av gejderna.

Bild

Avvikelse från 90 grader enligt bild nedan gör att radiella ytor kommer att bli lite koniska. Jag ska försöka kolla när svarven är hopmonterad genom att svarva en skiva med stor diameter och lägga på planskivan för kontroll. Får jag märkning på hela ytan så är det ok annars får jag väl ta ner tvärsliden och skava om den.

Bild

Kontroll av parallellitet fick jag lära mej när jag var hos Slipspecialisten och hämtade mina delar. Stängerna jag använder för mätningen är precisionsslipade titanrör (väger nästan ingenting och är stenhårda), rundheten mätte jag till inom någon tusendel. Har fått dom från flygindustrin, tror dom använts till axlar.

Bild

Som vanligt så skavde jag övriga ytor och filade bort slagmärken på kanterna, tycker det ser snyggt ut.

Bild

Före montering så skavde jag även skenan för inställning av glappet mellan tvärsliden och släden.
Montering av tvärsliden. Trots att det är en gammal maskin som gått i produktion så är slitagen små på de olika delarna, det är mycket litet glapp mellan tvärslidsskruven och muttern.

Bild

Fortsättning följer med toppsliden när jag får tid, Fiat Spidern tar min tid nu.

4 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

BM425

#4 » 21:52:28, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiat Spider????? Bild! Årsmodell?
Ny tråd!

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

insve (trådstartaren)

#5 » 22:05:28, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Fiat Spider????? Bild! Årsmodell?
Ny tråd!

Anders


Fiat 124 Spider 1967 (reggad i Sverige som 1968) lågt chassienummer 1475!
3 ägare, kom hit ca -83 från Italien, jag har ägt den sedan 1999.

Bild före renovering, den är under helrenovering, ska ta en aktuell bild när jag kommer till verkstaden.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

BM425

#6 » 11:24:26, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det väckte gamla känslor i mig :razz:
Den här bilen renoverade jag 1980-82 o körde med fram till 86. Nu tillhör det regnr en annan bil.
Reservdelslistan ligger kvar här, hör av dig om du kan ha nyttan av den.

Anders

Fiat 124 sport coupe -69
Bild
Bild
Bild
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

insve (trådstartaren)

#7 » 13:39:40, 20-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån, -68, blå, står i Vikingstad sedan 20 år. Ska hämta hem den när jag är klar med Spidern.
Jag tar gärna emot reservdelskatalogen, jag skickar min adress med mail.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#8 » 20:43:51, 21-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppslid och dubbdocka

I svarvens instruktionsbok, som i övrigt är mycket kortfattad finns bra bilder och reservdelslistor så det är inga större problem att demontera och montera de olika delarna.

Bild

Det var inget större jobb att skava toppslidens ytor, tog en kväll, inte särskilt slitna, toppsliden används ju inte så mycket.

Bild

Delarna till toppsliden klara för montering. Jag filar bort slagmärken med en fil (använd en fil med enkelgrad, ger slät yta) och putsar alla metallblanka delar med slipduk och oljar in tunt.

Bild

Tvär- och toppslid monterade. Stålfästet är kinavarianten från DUAB-hustet, fungerar faktiskt riktigt bra, det enda jag har att klaga på är låsskruvarna till stålhållarna, de är för hårda och spricker om man drar för hårt. Fördelen är billiga stålhållare så man kan ha många och slippa skifta stålen.
Jag gillar inte att behöva dra fast stålfästets mutter med nyckel, så jag köpte en spak hos Wiberger i Göteborg. Genom att lyfta spaken så kan man få den att stå åt lämpligt håll så att den inte är i vägen. Jag tycker dessa prylar är förvånansvärt billiga (ca 150:- för denna spak)!

Bild

Dubbdockan innebar mer jobb, den står på en plan yta och styrs av det inre prismat. Den plana delen var lite vriden så jag började med den, gick åt mycket skavning.

Bild

Samtidigt var jag tvungen att följa med med skåran för prismat, inte helt enkelt.

Bild

Med jämna mellanrum kontrollerade jag resultat. Med indikatoklockan mot pinolens sida och ovansida så drog jag dubbdockan fram och tillbaka för att kontrollera att den var parallell med prismat. Samma test gjordes genom att dra släden men det var ingen skillnad och det borde det ju inte vara om bäddens prismor är parallella.

Bild

Jag är ännu inte helt nöjd med resultatet, tycker framför allt att den pekar för mycket uppåt, så jag får nog gno en stund till med skavstålet. Vad tycker specialisterna här på Maskinisten, 0,05 upp 0,02 åt sidan på ca 100 mm sträcka, är det tillräckligt bra?

Bild

Jag gjorde även en enkel koll att konan i pinolröret inte pekade fel. Eftersom jag inte har något lämpligt verktyg för detta satte jag ett nytt borr i pinolen och mätte på borrskärets kant. Det såg riktigt bra ut, får jag bort de två hundradelarna som pinolen pekar fel så blir det nog bra.

Bild

Nästa steg är inskavning av växellådan, den är demonterad men jag väntar på nya lager.

6 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Sparkz

#9 » 00:15:15, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt underbart!

Err.. när kan jag komma med min svarv? :vissla:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

insve (trådstartaren)

#10 » 22:31:43, 06-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har lagren kommit hem, fick inte fram precisionslager P6 till spindeln så det blir en chansning med standardlager, jag har kollat rundgångsnoggrannheten enligt spec, den är max 0,01 för precision och 0,02 för standard, chansar på att lagernoggrannheten är bättre idag än för 40 år sedan. Jag kommer att montera spindeln och göra mätningar.
När jag kollade instruktionsboken så upptäckte jag att konstruktionen ändrats, på min tätas lagerlocken i spindeln båda ändar med tätmedel och enligt nr 71 och 109 reservdelsförteckningen med O-ringar.
Utrymmet för O-ringarna är en avfasning i växelhuset så det är ju relativt enkelt att utföra i fräsen.

Bild

Fortsättning följer.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

pelle3

#11 » 02:18:52, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att följa renoveringen,,,,,har själv varit i kontakt med slipspecialisten,,,,,,han frågar hur mycket jag vill ha slipat,,,,,svarven jag har är sliten som din var,,,slädens prisma,,,,men jag är helt grön på det här,,,jag tycker det känns som att när han ändå har bädden uppsatt så kör han väl alla ytor på bädden?
Om han kör allt,,,ska han inte ta spindel/växelådans anläggning på bädden motsvarande som resten av bädden?

Hur är det med släden,,,slipas den med?eller skavs den bara?

Fint jobb gör du iallafall
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

insve (trådstartaren)

#12 » 19:17:43, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Intressant att följa renoveringen,,,,,har själv varit i kontakt med slipspecialisten,,,,,,han frågar hur mycket jag vill ha slipat,,,,,svarven jag har är sliten som din var,,,slädens prisma,,,,men jag är helt grön på det här,,,jag tycker det känns som att när han ändå har bädden uppsatt så kör han väl alla ytor på bädden?
Om han kör allt,,,ska han inte ta spindel/växelådans anläggning på bädden motsvarande som resten av bädden?

Hur är det med släden,,,slipas den med?eller skavs den bara?

Fint jobb gör du iallafall


Jag valde att enbart skicka svarvbädden till slipning för att hålla nere kostnaden, de ytor som slipades se du på bilden nedan.
Bild

Släden skavde jag in, jag tror inte slipspecialisten gör sådana jobb.
Växellådan bör nog inte behöva skavas, den utsätts ju inte för något slitage och åtminstone på min svarv så styrs den endast av den bakre gejden så om avståndet ändras mellan gejderna så påverkas inte växellådans läge.
Det finns en del på Youtube hur det görs av Storebro. https://www.youtube.com/watch?v=A9_a6D357dU
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

pelle3

#13 » 19:32:45, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar,,,,då förstår jag,,,på min svarv slutar gejdern där spindelhuset/växellådan börjar,,,,,,,så det är nog separata klackar som huset vilar på,,,,jag kan nog tänka mej att det ska slipas ner lika mycket som dom slipar ner dubbdockans gejder?

Jaha,,,så på släden slipas inget utan det är skavning som gäller..


Då ska jag titta lite på filmen,,,tack
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

insve (trådstartaren)

#14 » 15:58:53, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett nytt problem dök upp när jag monterade förklädet till släden. När jag vevade släden från ändläge till ändläge så kärvade släden vid ändlägena. Eftersom jag haft samma problem med fräsen så misstänkte jag direkt att det var slipningen som förändrat något. Slipningen gör ju att släden sjunker ner men Nortonlådan och bortre fästet för ledarskruven sitter kvar på samma höjdläge som tidigare. Detta gör att ledarskruven böjs på mitten men tvingar upp släden vid ändlägena, se bild. Detta märktes också eftersom det blev ett stort glapp mellan kuggstång och slädens kugghjul när släden var mitt på bädden.

Bild

Lösningen på problemet var ju att antingen flytta ner Nortonlådan och ledarskruvens fäste eller flytta upp förklädet. Jag använde den senare lösningen genom att fräsa ner förklädets överkant. Först mätte jag hur mycket släden sjunkit ner genom veva in släden mot Nortonlådan och lyfta tills jag kände att ledarskruven centrerade och att glappet i kuggstången hade minskat. Jag mätte hur mycket som behövde lyftas med en indikatorklocka. Jag var lite feg så jag började ned att fräsa bort halva måttet på ovansidan av förklädet. Efter prov insåg jag att min mätning var rätt så jag fräste av resten och monterade. Det kändes bra efter provvevning hela sträckan.

Bild

Släden monterad.

Bild

Jag har även börjat med växellådan. På denna svarv är chucken fäst med mutter på L-kona. Mutterns spår för haknyckeln var rätt misshandlade så jag satte upp den i fräsen och fräste upp spåren lite bredare.

Bild

Spindelns rundgång kontrollerades genom att lägga spindelns lagerlägen i ett par V-block. Med indikatorklockan så kollade jag mitt på, spindelnosen enligt bild och längst ut på morsekonan i spindelnosen. Det ser bra ut tycker jag, bara en liten knappt synlig rörelse på visaren på ett helvarvs vridning. Denna mätning är nog inte 100%-igt noggrann men jag tycker det borde ge en indikering om spindeln är krökt.

Bild

Fortsättning följer.

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

jörgen.ottosson

#15 » 16:28:57, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:....
Lösningen på problemet var ju att antingen flytta ner Nortonlådan och ledarskruvens fäste eller flytta upp förklädet. Jag använde den senare lösningen genom att fräsa ner förklädets överkant. Först mätte jag hur mycket släden sjunkit ner genom veva in släden mot Nortonlådan och lyfta tills jag kände att ledarskruven centrerade och att glappet i kuggstången hade minskat. Jag mätte hur mycket som behövde lyftas med en indikatorklocka. Jag var lite feg så jag började ned att fräsa bort halva måttet på ovansidan av förklädet. Efter prov insåg jag att min mätning var rätt så jag fräste av resten och monterade. Det kändes bra efter provvevning hela sträckan.

Bild

....


Hur är matningen till tvärsliden anordnad? Fräsa höjden på förklädet fungerar bara om man kan justera så drivningen av tvärsliden fungerar.

Efter som det gått bra för dig så antar jag att det inte är ett problem. Mera tänkt som en varning/kontrolfråga till ndra som är sugen på samma operation på sin svarv (av annan modell?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se