Under renovering av min fräs (se tråd Renovering av Beijer UF2V fräs ) beslöt jag att förbättra precisionen i min svarv genom att skicka med bädden för slipning av prismorna när jag ändå skulle iväg med fräsbordet.
Svarven köpte jag för några år sedan. Jag köpte den i första hand för enklare svarvjobb som jag behöver göra i samband med renovering av veteranbilar, t.ex. bussningar specialskruvar mm. Svarven var i rätt gott skick utom chucken som kastade en hel del och dessutom saknade ytterbackarna.
Så här såg svarven ut när jag köpte den förutom att jag installerat nytt elsystem.
Jag köpte ny chuck hos OTD i Vimmerby, jag valde lite bättre kvalite än de billiga kinachuckarna, en Bison och det har jag inte ångrat.
Det går fort att kraven stiger på precisionen på det man vill tillverka så snart var digital mätning på plats. Det var när jag skulle tillverka lite längre axlar som jag insåg att prismornas slitage var en begränsning, det var svårt att hålla toleranserna eftersom släden sjönk pga större slitage närmast chucken.
Efter slipning av bädden hos slipspecialisten i Rydöbruk som utfördes tillsammans med mitt fräsbord såg det ut så här. Kostnaden för slipningen var ca 10000 SEK.
Första jobbet var att montera bädden på underskåpet. Jag började med att rikta upp underskåpet genom att lägga ett maskinvattenpass på fästklossarna som är fastsvetsade på underredet. Ytorna såg inte så bra ut så de fick en omgång med skavstålet.
Eftersom underskåpet är stabilt så vågade jag inte bara dra fast bädden på underskåpet med risk för att bädden skulle vrida sig utan jag drog först fast bädden vid växellådsänden och kollade med bladmått i den andra änden om det fanns några glipor mellan underskåpet och bädden, det gick åt lite bladmässning 0,02 mm.
Nu var det spännande att se hur släden passade på prismorna efter slipningen. Jag lade släden på bädden för kontroll av slitaget i släden. Som synes så var det slitage i varje ände men inbördes avstånd mellan prismorna hade inte ändrats.
Det var bara att ta fram skavstålet och jobba! Efter 31 vändor såg det ut så här.
Fortsättning följer.