Sparkz skrev:Ska man vara petig så skulle man nog vända på funktionen på brytaren. En kam i stället för urtag i plåtbrickan och använda den slutande kontakten. Som det är nu går svarven att starta om armen på brytaren ramlar loss.
Ja, du får gärna var petig, jag har jobbat en del med människa - maskin och säkerhetsproblematiken en gång i tiden. Skälet till att jag gjorde
uttag var att det var så mycket enklare än ett fräsa fram en kam och jag tycker säkerheten är tillräcklig. Ett annat skäl var att jag enkelt kan koppla bort brytaren genom att lossa brytararmen och skjuta undan den om jag behöver köra större diametrar än vad skyddet tillåter, t.ex svarva bromsskivor. I övrigt håller jag helt med dina synpunkter, säkerheten är även till del användarens ansvar, inte bara att det finns en massa skydd.
I övrigt så har jag monterat och justerat in svarven så nu får den vara klar för användning, det ligger en del svarvjobb och väntar.
Skydd och chucknyckelhållare målade och monterade, ser nästan ut som Storebros.
Jag monterade även en skena att hänga upp stålhållarna på.
Även digitalen är uppsatt och givarna monterade, det var svårt att hitta en bra montering av den tvärgående givaren, höjden gör att jag förlorar 10 mm svarvdiameter över tvärsliden. Jag har nu upptäckt att det finns lägre givare men det kostar minst 1200 SEK att byta så det får vara så här tills vidare.
Jag hittade en smart grej för skärvätskan, en magnethållare med svanhals och
kran som anslöts till slangen från pumpen, sitter i spånskyddets övre högra hörn. Bara att flytta fram när den behövs.
Svarven klar!!