Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Sagan om Fården - Myford ML7

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

harley03

#31 » 21:20:22, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat i denna sida med Myford svarvar och Tillbehör... Dom verkar även ha lösa norton lådor som passar ml7...

http://www.myford-lathes.com/index.htm

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....



ollenorell (trådstartaren)

#32 » 17:14:51, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat, han tar 895£ för en Nortonlåda, och jag är osäker på om den kan skära metriska gängor utan modifikation! :eek:
Har letat nortonlådor på nätet, har sett lådor som gått något billigare, men det är mycket pengar!

Lösa kugghjul däremot går att få för mellan 8-10£ styck, så det borde bli en bit över 1000kr för den uppsättning som jag behöver.
Om jag tänkt rätt i mitt föregående inlägg om vilka drev jag behöver...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

harley03

#33 » 18:20:51, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

895 pund för en Norton låda känns extremt dyrt...

Kolla in dessa annonser:

Kolla in denna skönhet, Top of the line….
http://www.lathes.co.uk/advertphoto/161 ... -big-bore/

Detta verkar vara ett mycket bra pris för en super 7 med nortonlåda…
http://www.lathes.co.uk/advertphoto/161 ... r-7b-grey/

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

ollenorell (trådstartaren)

#34 » 19:11:40, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ang svarven du benämner "top of the line"!
Härdade prismor, matning på tvärsliden, och 1" genomföring genom spindeln!
Jag har bara 14,8mm (morse 2)
Dessa senare modeller verkar också ha kullagrad spindel.

Den andra skulle jag nog slagit till på om jag bott i england! :-)
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Gunnar i Sörby

#35 » 19:43:12, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diverse broschyrer och instruktionsbok om ML 7 finns på Maskinistens Downloads. Sök på Myford
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

ollenorell (trådstartaren)

#36 » 21:07:07, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, hade redan instruktionsbok, men inte av samma sort som fanns där! :thumme:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#37 » 17:39:37, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt frekvensomriktare och kör maskinen på enfas nu med en Siemens Sinamics G110 som omriktar till trefas i ställbar frekvens. (varvtal).
Så det är ju kul!
Bild

Dock har jag plockat ner hela maskinen för rengöring. Tidigare ägare har med fettspruta tryckt in så mycket fett det bara går i alla smörjnipplar.
Är ju ej rekommenderat att köra maskinen i detta skick så jag håller på att tvätta rent, inspekterar, och återmonterar med oljefilm istället.

Här är spindel-delen av maskinen. Spindeln har haft oljesmörjning med sådana dropp-"oilers" som det var original.
"Back-gear" (lågväxel-axeln) är dock infettad, och jag vill montera ner, rengöra, och inspektera slitage.

Kan man lössa spindelbultarna, kolla lite, och återmontera utan att man måste "shimsa om" något, eller har ändrat något geometriskt?

Samma fråga gäller spindelns hela hus, går det att lossa utan att behöva mätas in/shimsas igen?

Tänkte rådgöra med er maskinister först innan jag skapar en massa onödigt jobb :-)

Jag vet inte ännu om det är 100% nödvändigt att lossa hela huset, jag kanske kan lossa och rengöra det jag behöver ändå...
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnus Lundgren och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se