Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Sagan om Fården - Myford ML7

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 14:04:51, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister!

Jag har köpt en gammal Myfordsvarv, visst är det väl en ML7?
Hittar ingen modellbeteckning nämligen.
Köpte den för 6500kr av en modellbyggar-kille, han sade att den inte använts så mycket, och det verkar stämma.
Hittar inte så mycket slitage, så jag har nog gjort en hygglig affär.

Bädden (eller heter det prismorna?) har lite lustiga märken på kanterna som ni ser, men inga längsgående djupa repor och sådant tråkigt.

Jag har svarvat en del med den nu och gillar den skarpt! Det är tighta toleranser och trevlig kvalitetskänsla!
Finns ju även mycket tillbehör till dessa så det är kul!


Bild
Bild
Bild

Mek nummer 1:
Det satt på en enfasmotor på den när jag köpte den.
Det var väl egentligen inget fel med den, men alla enfasmotorer av denna typ stånkar ju lite :eek:
Jag ville ha trefas asynkronmotor pga jämnare och tystare gång, mer vridmoment givet samma motorstorlek, samt möjlighet att koppla frekvensomriktare till och styra varvtalet utöver de rem och drevkombinationer som Fården har.
Ut med Bevi:n
Bild
Bild
Bild
Detta tror jag är Fårdens original motor-remhjul??
Det är alltså märkt 14mm men mäter dryga 19!
Jag tror någon borrat remhjulet till 19mm för att passa mot Bevi-motorns 19mm-axel?? :-o
Jag hade dock en motor på hyllan med 19mm-axel, men det är en 925-varvare.
Kan vara en 6-pol-motor tänker jag, men 120(50/6)=1000rpm. Jaja.
Jag fick montera större remhjul på motoraxeln för att det skulle motsvara 1400 varv som jag tror originalremhjulet är avsett för.
Då går såklart inte kåpan på som ska sitta över motorns remhjul.
Bild
Bild
Såhär blev det, funkar just nu

Jag har en annan fin ABB-motor på hyllan, 1420 varv tror jag det är med samma effekt 0,37kW som verkar lagom.
Den har 14mm-axel och skulle passat med original remhjul om ingen borrat det...
Den är mindre fysiskt också vilket är bra, det är lite halvtrångt nu.
Motorer med färre poler kan göras mindre givet samma effekt? Är det så?

På sikt ska den monteras, ska fundera ut smidigaste sättet bara.


Det finns mycket jag vill göra:
-Köpa drev för att kunna skära metriska gängor
-Köpa ett sånt där räknarhjul man han när man skär gängor för att börja på samma ställe på varvet vid alla skär.
-Köpa/bygga en stöddocka för att kunna svarva längre axlar
-Köpa backskiva, (heter det väl?) alltså chuck med fyra backar som kan justeras individuellt. (Backarna ska vara vändbara också för lite större diametrar och ämnen)

Men först måste jag köpa en verktygshållare! Shim:sar skärstålen med ett gammalt bladmått som det är nu med original verktygshållare, det är osmidigt!
Återkommer i ärendet verktygshållare snart!

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



igelkottar

#2 » 14:33:34, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis och välkommen. :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mattias Petterson

#3 » 17:53:32, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar finnas vettiga snabbfästen på tradera för ca 1600:-
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#4 » 17:55:09, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom själv över ett snabbfästen och svarvning blev genast mycket roligare!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ollenorell (trådstartaren)

#5 » 11:27:00, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, snabbfäste måste man ju ha!
Det finns ju dock några olika design-principer att välja på...

Finns för 350kr inkl frakt från Kina:
http://www.ebay.com/itm/Mini-Quick-Chan ... SwoBtW3OtA
Verktygshållaren har laxstjärt. Den skjuts ner i huset med motsvarande laxstjärt.
När man drar i husets lås-spaken skjuts "pinnen" ut och trycker verktygshållaren från huset tills laxstjärtarna låser?
Laxstjärtarna har ju säkert lite spel, det kan ju "rackla" åt två håll.
Undrar hur bra man skulle trivas med den sorten?

http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Lath ... posts.html
Chronos har en kläm-variant som jag inte sett någonstans tidigare, men min spontana tanke är att den borde ge stabilitet!
De har också någon myfordanpassad hållare längre ner som inte är i lager.

På Myford.co.uk säljs denna:
http://www.myford.co.uk/acatalog/MYFORD ... ml#SID=153
Den verkar ju dra verktygshållaren mot huset, precis som de Toolfixhållare som sitter på många gamla svenska maskiner.

http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Quic ... yford.html
RDG-Tools har ju några intressanta med!

Sedan har jag hittat Multifix-systemet också. Kan köpas från Tyskland:
http://www.ebay.de/itm/PAULIMOT-Schnell ... SwZG9Wi8G7

Det finns ett annat system med "worm gear":
http://www.aloris.com/products/super-pr ... tool-post/
Tror det är en sådan som Keith Fenner på Youtube har
Abom 79 verkar dock ha en Multifix-konceptet?

Jag vet inte vad som skulle bli bäst till Fården... Man vill ju också ha ett vanligt system som det är lätt att få tag i grejer till.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Mattias Petterson

#6 » 11:37:18, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det billiga från Kina är i aluminium, om det är samma som jag tittade på..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Loke

#7 » 12:04:58, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alorishållaren verkar väldigt vanlig i Amerikat och fungerar tydligen bra, men jag har sett att det finns dom som fått probs med spakplaceringen och fått byggt om, gäller att försöka tänka ut hur det blir på svarven innan beställning, om det verkligen passar utan ombyggnation.
Har även sett att några få kinakopior av Aloris inte funkat tillfredställande, men så länge man kör med originalet så är det nog ingen fara.

Ja, Abom kör med multifixmodellen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

harley03

#8 » 12:46:59, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv så har jag köpt denna till min Myford super 7 och den är jag mycket nöjd med och fungerar perfekt till min lilla Myford svarv!

http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/5PC- ... 3498T.html

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

ollenorell (trådstartaren)

#9 » 17:08:41, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Det billiga från Kina är i aluminium, om det är samma som jag tittade på..

Aah tack för det, de kan nog bli lite "hamrade" med åren kanske om det är aluminium :-)
Loke skrev:Alorishållaren verkar väldigt vanlig i Amerikat och fungerar tydligen bra, men jag har sett att det finns dom som fått probs med spakplaceringen och fått byggt om, gäller att försöka tänka ut hur det blir på svarven innan beställning, om det verkligen passar utan ombyggnation.
Har även sett att några få kinakopior av Aloris inte funkat tillfredställande, men så länge man kör med originalet så är det nog ingen fara.

Ja, Abom kör med multifixmodellen.


Loke

Intressant! Amerikanerna verkar ha en fin verkstadskultur fortfarande som gör fina grejer till gamla hederliga manuella maskiner!
Ang spakplaceringen, håller med, den får ju inte låsa kl 10 liksom, vänd mot chucken. :eek:
Men det är ju fyra hörn så man borde kunna rotera huset med 90 graders steg och få spaken inom önskad "kvadrant" på varvet åtminstone.
Eller så tänker jag fel.
Borde inte "spaken" förresten sitta på en sexkant eller splines förresten? Allt annat vore väl dumt om man betalat de pengarna liksom?? :uupps:

Dock hittar jag bara Aloris-typen i USA, och det blir onödigt dyrt därifrån... Men det är kul att titta på fina grejer! :)

Harley03:
Tack för tipset! Perfekt att få en liten recension, lätt att köpa grisen i säcken när man köper grejer osedda!
Billig är den ju med knappa 1000kr!!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

harley03

#10 » 20:35:30, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser fästet ut när det är monterat på min Myford och vad jag kan se så är Myfords "eget" fäste mycket snarlikt om inte exakt lika...


Bild


Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

ollenorell (trådstartaren)

#11 » 20:58:22, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser fin ut din maskin, med nortonlåda och allt!

Jag tror modellen på din verktygshållare kallas Dickson och tillverkades i England.
Modellen har kopierats en del, och den av RDG sålda varianten du har är sannolikt en kopia på originalet som sägs varit dyrt på den tiden det tillverkades och såldes.
Har man en bra Dixon-kopia passar den på original-Dixon-grejer och man kan blanda delar köpta på olika ställen.
Vissa varnar dock för att det finns dåliga kineskopior. (Som alltid)
Hittade lite bra information på lathes.co.uk:
http://www.lathes.co.uk/latheparts/page13.html
Där finns även länk till Multifix:
http://www.lathes.co.uk/multifix/

Satte min fasta dubb i spindelkonan och mätte upp 16mm från toppslide till centrum, samt 53mm från tvärslide till centrum.

Jag börjar tro att Multifix strl "Aa" är för liten för min maskin, och att nästa steg "A" är för stor...
Googlingen fortsätter :cool:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

harley03

#12 » 21:30:43, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer, mitt fäste är en Dixon kopia och stålhållarna har jag köpt på många olika ställen ( även från Myford) och alla passar perfekt på fästet.

Har även en Blomkvist bsn 1000 med Berströms fäste typ Hobby nr 0 på, tyvärr så har jag inte provat om det passar på Myford..... men annars så är detta Svensktillverkade fäste klockers och passar som hand i handske på Blomman :thummar:

http://www.jebergstrom.se/index.php/pro ... vaxelfaste
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03

#13 » 22:00:41, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du Kina varianten av den typ av fäste som du verkar söka efter.. själv så tror jag att det blir för stort för Myford men bör passa Blomman…
Själv så är jag mycket nöjd med min Dixon kopia till min Myford….

Du har även bra tabeller på denna länk osv...

http://www.aliexpress.com/item/TOOA0-40 ... bcc7&tpp=0

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

ollenorell (trådstartaren)

#14 » 22:46:35, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, många verkar köra Dixon-fäste på Myford, och det beror säkert på något.
Kanske är det de olika hoppen i storlek, där det finns en storlek som är som gjuten för Myford...

Det kanske kommer sluta med det där RDG-fästet ändå, eller det Myford själva säljer som nog är samma modell...

Multifix-systemet kanske inte har någon kandidat som är storleksmässigt helt rätt.
Men det verkar lite tuft med multifix :razz:

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

harley03

#15 » 22:53:48, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev så satans sugen att köpa 2st av dessa verktygshållare som klarar av lite grövre stålhållare så Nu har jag beställt 2st från RGD tools.. och Pundet är som sagt Billigt för tillfället


Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se