Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Renovering av pelarborr Oscar Delavaux EB-28

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

dahook (trådstartaren)

#1 » 15:49:12, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkstaden berikades för en tid sedan med en pelarborr, som nästan omedelbart skruvades isär. Säljaren sade att den gick varm och det rök om den. Maskinen är väldigt lik Arboga/Strands mfl, fast denna är tillverkad av företaget Oscar Delavaux i "Smålands Anneberg". På märkplåten står det att typen heter EB-28, och att den har en trefasmotor på 0,75hk. Motorn har endast en hastighet (2800 varv), och man kan välja mellan 4 varvtal, 200, 390, 680 och 1300 varv/min.

Bild
Bild

Google hittar inte så mycket information om företaget, och knappt några bilder så jag vet inte vilket år den är tillverkad. Hursomhelst, jag upptäckte rätt fort vad problemet med maskinen var. Någon har fyllt växellådan med fett. Inte första gången jag sett det, och jag är fortfarande lika oförstående till varför man gör det. Precis som på motsvarande Arboga, Strands, Solberga-maskiner så rinner fettet ner i motorn och med tiden orsakar det rökutveckling och allmänt kladd i statorn. Inga större fel alltså, men några lager behövde bytas.
Eftersom jag aldrig kan nöja mig med att bara laga det som är trasigt så blev pelarborren helt isärskruvad. Jag trodde att jag tagit bilder av processen men det hade jag tyvärr inte. Allt tvättades och gammal färg skrapades av. En färgskrapa räckte rätt långt och stålborste i polermaskinen tog hand om resten. Sedan grundades och målades maskinen med tvåkomponentsfärg.
Först blev den grå, men ångrade mig och blandade ihop en grön i stället.

Bild
Bild

Tiden mellan isärskruvande och målning var rätt lång då jag byggde ut verkstaden och fixade med hus och sommarstuga i mellantiden. Naturligtvis hann jag påbörja några fler maskinprojekt, som i verkstadsstöket har hamnat i samma lådor... Det är ju inte så många delar i en sån här pelarborr så det löser sig nog. Det blev kanske inte bättre av att jag under tiden fick fatt i ett Strands S68-vrak som också ligger i delar, i samma lådor. Den hade bland annat en hög pelare och det var orsaken till att jag köpte den. S68:an saknar bland annat statorn så det kändes bättre att fortsätta bygga ihop maskinen jag redan börjat med, även om jag nog hellre hade fått fart på den nyare Strands-maskinen.
Oscar Delavaux-maskinen (kommer kalla den "OD" fortsättningsvis) saknade kuggstång på den låga pelaren, och även om jag fått tag i två kuggstänger som jag tänkt skarva ihop så är det nog trevligare med en hög pelare.
På en gårdsauktion ropade jag även in ett koordinatbord som nog är i största laget, men mer om det senare.

Bild

Färgen jag använt är en båtfärg som en färgaffär i stan sålde ut för en tid sedan. Köpte först grundfärg och några kulörer för 99kr litern, när jag sedan bestämde mig för att köpa fler så var de sänkta till 10kr litern :hurra: . Det fanns inte så många kulörer kvar då men jag har nog så jag klarar mig ett tag... Köpte grön, röd, svart och maringrå. Den grå färgen var väldigt ljus så jag blandade först med svart, men i slutändan blev det den alldeles för glada gröna som blandades med svart till en lite mer verkstadig kulör. Hoppas jag inte behöver bättringsmåla...

Bild

Bild

Det visade sig att maskinen har samma mått mellan axlar mm som det Strands S68-vraket jag har. Troligen samma på alla liknande maskiner. Det roliga med det är att jag kan använda kuggväxeln från S68:an och få högre varvtal. Bra när man arbetar i trä som jag också gör. Motorn i OD är ju inte lika stark som en S68 så det kanske inte är en jättebra idé men jag behöver inte ha jättebråttom när jag borrar. Om jag fattat rätt så blir OD:s 0,75hk ca 0,55kW. S68:an är märkt "0,75/0,9kW" där jag antar att det högre värdet gäller vid 2800 varv så skillnaden är i så fall 0,4kW. Jag har i alla fall tänkt prova, och det är där jag befinner mig i projektet nu. Kommer sätta en frekvensomriktare för att kunna justera varvtalet ytterligare.

Koordinatbordet då? Jo, det låg i gräset utan för en lagård och såg ut att behöva omtanke. Fick det billigt så det var inget att fundera på.
Bild
Det fanns bara några borrhål i bordet så en kompis fräste T-spår i det. Anledningen till den osymmetriska placeringen av T-spåren är att jag ville ha kvar så mycket material mellan fördjupningen för skruven under och längs med bordet som möjligt. Tiden får visa om det var smart. Jag är i alla fall inte orolig för att det skall bli vint när jag spänner fast något.
Bordet är 945 x 295mm och bara bordet väger 69kg. Koordinatbordet väger nog en bit över 100kg totalt. Jag behövde inte gå på gymmet den dagen jag köpte och lastade in det i bilen, om man säger så :grin:
Bordet är märkt "FB 945" och jag är tämligen säker på att det är tillverkat av Demanders. Trots att det tillbringat mycket tid ute är det i ganska gott skick. Efter rengöring och lite justering så löper det fint. Är inte helt färdig med justeringarna men för tillfället är jag nöjd. Koordinatbordet saknade ena ratten och veven var böj på det andra. Wiberger http://www.wiberger.se/templates/gn322.htm har exakt samma typ av ratt så jag tänkte köpa nya.
Jag är inte helt klar på om det är en god idé att lasta den höga pelaren med ett så tungt bord. Jag har fått tag i ett Demandersfäste som har samma hålbild (dvs en platta med fyra hål och en 60mm tapp som passar i bordshållaren på pelaren) och jag har monterat bordet som ni ser på en tidigare bild. De bord som säljs till bla Arboga väger ju också en del. FB402 http://www.industributiken.se/svenska/demanders-fras-och-koordinatbord-fb-101-fb-102-fb-402.html som exempel väger netto 64 och brutto 80kg (vad menas med netto och brutto här, är det med emballage?). Sen tillkommer ju ett oftast maskinskruvstycke samt vad man nu skall borra i.
Jag hittar ingen information om maxvikt. Är det någon som vet, eller kanske kan räkna ut det? Höjdreglaget behöver rengöras på min pelare, men jag kan höja och sänka bordet trots det motståndet fast lite trögt är det. Funderar på att sätta en elmotor för höjdjusteringen, men kanske är det för tungt och orsakar parallellfel? Jag skall rigga upp något och mäta pelare och bordhållare med/utan koordinatbordet men jag tror det är svårt att mäta exakt. Är det ens rimligt?

Blev mycket på en gång så det får räcka här. Jag uppdaterar med framsteg och misstag i den takt det går framåt :smile:

7 personer gillar det här inlägget.
dahook
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:36, 06-02-2013
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Bray HL 23D -64 byggd på Fordson Super Major
Fordson Super Major -62



Beddo

#2 » 17:32:38, 26-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant projekt!
Du kanske känner till det, men Smålands Anneberg ligger bara några kilometer ifrån Solberga.

/B.
Beddo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:34, 15-02-2016
Ort: Jönköping
Sverige

Heininge

#3 » 10:25:26, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Det var veldig bra arbeid du har utført på denne boremaskinen, eller søyleboremaskin som vi kaller det.
Jeg har en kompis som har en helt lik som denne, men den har brente lindinger. Altså motoren er brent. Kjenner du til om det går an å skaffe til vegs reservedeler? Er det noen forhandler som kan ha ny stator?
Hilsen Hein Inge, Karmøy, Norge
Heininge
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:26, 03-11-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mercedes Vito

Jac

#4 » 13:24:29, 03-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikleverksted?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dahook (trådstartaren)

#5 » 15:50:47, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ingen som har reservdelar till just denna maskin, men den är i mångt och mycket väldigt lik Arboga (E100?). Annars går det kanske få statorn omlindad. Det är ju en gammal maskin så det kanske inte är värt den kostnaden. Fast man kan ju se det som en kulturgärning att hålla gamla maskiner i liv också ;-)
Min maskin var nog såld av en maskinhandlare i Oslo ursprungligen, det satt en rund relief-bricka limmad på den. Jag skall se om jag finner den någonstans, kanske kan vara intressant för någon samlare i Norge.
dahook
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:36, 06-02-2013
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Bray HL 23D -64 byggd på Fordson Super Major
Fordson Super Major -62

Mattias Petterson

#6 » 19:28:36, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se