Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa ny skruvdragare

55 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Goran2000

#16 » 11:06:05, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på vad som används vid byggen. Är nog 90% som kör med Makita eller DeWalt. Likvärdig prisbild och, enligt min mening, likvärdig kvalité.
Själv har jag ett par DeWalt och ett tjugotal Makita.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035



Bacon (trådstartaren)

#17 » 11:42:40, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte dewalt klumpiga dinosaurier? Dom har kanske kommit ikapp de sista åren.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

EE

#18 » 12:06:26, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer inte bli besviken på Makita 18v. För några år sedan när dollarn var billigare var utbudet av importerade maskiner på tradera stort (kostade i svensk butik 2500 kr medan samma maskin fanns för 950 kr på tradera).

Börjar du med ett batterisystem (hitachi/makita etc) så är det mest logiskt att köpa samma märke på nästa maskin eftersom du redan har laddare och batterier.
Det är prisvärt att köpa alternativa batterier till Makita på nätet. Originalbatterierna kostar från 1000-1400 kr st i butik medan bra piratbatterier fås för 300 kr styck i Europa. Brukar man grejorna hyfsat hårt så är det normalt att du endera tappar ner nåt batteri i betonggolv så att det spricker eller att du knäcker det elektriskt. Då känns det bra att fungerande batterier inte skall behöva kosta multum!

Utbudet på alternativbatterier och olika maskintyper till samma serie är utan tvekan störst till Makita LXT 18V. De skryter själva med att det finns 150 olika maskiner, men bland dem är säkert fem olika ficklampor och det finns även en kaffebryggare till 18V-systemet... Så slutsatsen är väl att många av dessa 150 olika endera är onödiga eller ungefär samma som annan modell.

Bra grejor är det i alla fall, jag har samlat på mig ett antal genom åren och är nöjd.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#19 » 12:36:57, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:Är inte dewalt klumpiga dinosaurier? Dom har kanske kommit ikapp de sista åren.


Det är kanske innan brushless-maskinerna? Upplevt Hitachi lite smidigare men det är marginellt.

Bild

Skulle jag inte betala själv och börja om så skulle jag kika på festool. En rörpulare som gjorde lite jobb i garaget hade festool i ett kit med flera olika tillbehör, vinkeltillsats, excenteradapter etc det såg jäkligt smutt ut faktiskt. Nåt CENTROTEC-Systainer... Hittar inte samma färdigt kit som han hade i en formpassad låda men finns många olika tillbehör: http://mortenmaskin.com/category.html/c ... -tillbehor
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

bmrobban

#20 » 12:42:42, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har jobbat ett halvår med att montera fönsterpartier i betong, vi skruvade betongskruv (8mm) hela dagarna med makitaknacken.
Skruvades o borrades en del med skruvdragaren också, en 13mm borr i stål inga problem.
Om dom nya är ännu bättre är det bara att handla :thumme:
Jag handlade likadana maskiner att ha hemma för tre år sedan.
Ett batteri har pajat, men det beror troligtvis på att jag använder grejorna för sällan.
Jag tror nog att proffsmaskinerna från hitatchi, dewalt, milwaukee, (festool?) är bra också.
Dom enda jag har dålig erfarenhet av är Bosch professional (batterimaskiner), tyckte dom var lite tyngre och klumpigare, kan ju ha blivit bättre nu.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Johnny Thorgren

#21 » 12:49:50, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Bosch GSR 18 volt . Lite tyngre än Metabo`n jag hade tidigare men den drar bra och känns gedigen. På jobbet har vi Panasonic och dom är skottsäkra kan man säga. Inte en har havererat och vi använder dom mycket och inte kanske i den bästa miljön.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

Droopfy

#22 » 14:04:08, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Festool är inte bara duktiga på att skapa en "vill ha" känsla kring sina produkter. De är också syniska experter på att skapa en "så illa tvungen att köpa" situation genom att deras snabbchuckar har några hundradelar mindre diameter för bitsen än normalt.
Vad vinner då Festool på att göra så? Jo förstår ni... då passar inte bits, bitshållare, bitsborr etc från andra tillverkare. Men själv får man sälja en tillbehörslåda med bits, borr och annat smått å gott för 3500:- till.
Den enda trösten i detta är att lådan för bits och tillbehör är lika snuttigt sexig som den maskinen ligger i samt att bits och borr håller väldigt hög klass.
Cry once! they say... sedan blir man likgiltigt accepterande till alla tokigheter för man är tamejfaen frälst.

Du skall inga andra skruvdragare hava jämte Festools skruvdragare. Och om ej Festool har just den tekniska lösningen i sitt sortiment så är det för att den ännu inte är fulländad och då skola du vänta tills den vore så, För så säger Herren genom sina apostlar i den heliga skrift vi kalla FESTOOLKATALOGEN vilken för övrigt skall finnas i tre årgångar i vart och ett av de rum ni tillbringa tid i.

AMEN.

3 personer gillar det här inlägget.
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

Rockfax

#23 » 16:00:57, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som är väldigt fint är en sån slagskruvdragare som Vaniljmunken visade bild på. Går att dra båda fransk och vagnsbultar med fäste till hyslor samt vanlig träskruv. Har haft en sån på lån från en kollega och knappt så jag ville lämna tillbaka den, det var en hitashi som jag tycker gör väldigt små och smidiga maskiner i gemförelse med de andra tillverkarna.
The question isn't who is going to let me, it's who is going to stop me.
http://www.sagarden.n.nu/
http://www.facebook.com/sagarden.n.nu
Rockfax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:34, 09-08-2011
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster -69
Bm 230 Victor - 60

Bacon (trådstartaren)

#24 » 18:50:44, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar inte vanliga bits? Sicken skit. Sånt borde totalt bojkottas!
Hur drar man vagnsbult med hylsa? Det står makita på maskinen på bilden.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

RuneStone

#25 » 19:01:02, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör makita DTD148Z, då den kom drog den i skruven 30% snabbare samt 170 nåt i vrid.. Samt att den var typ 20mm kortare än dom tidigare.. Den minskade längden samt ökad hastighet gjorde det lätt värt att betala dom extra pengarna jämfört med tidigare modell.. Aldrig provat en bättre modell.. Den oljedämpade är förvisso grymt mycket trevligare att använda men den är lite svag
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Droopfy

#26 » 19:52:07, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes: Festools bits är lite rundade över kanterna så de passar i det aningens mindre hålet som festool använder i sin snabbchuck. Dock går det att köra vanliga bits om man tar bort snabbchucken. men då låser de inte på samma fina vis.
Nästan så man blir förvånad att borrcucken inte ska ta fyrkantiga borr.

Var inne hos ÅF som sålde maskinen till mig och dom trodde mig inte när jag berättade att vanliga bits inte passar i festool. dom va tvungna att prova själva.
Dock de korta små fjuttbitsen verkar vara som standard. Det är alltså bara bitshållare, långa specialbits och bitsborr etc som inte passar.
Droopfy
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:34, 08-07-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Liebherr R312
John Deere 6600

tortap

#27 » 20:24:06, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket skit. Jag kör nästan bara långa bits eller halvlånga iaf. Då blir det bojkotta Festool. Skönt :)
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Bacon (trådstartaren)

#28 » 22:32:04, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag beställt en knack och en borrmaskin från Bauhaus. 2595 kr inkl moms och frakt. 18V och 2ah batteri. Det finns 4ah också men 2ah motsvarar ungefär det jag har nu och både batteri och maskin är dyngslut. Bör bli ett lyft.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Stark1

#29 » 01:42:24, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goran2000 skrev:Kolla på vad som används vid byggen. Är nog 90% som kör med Makita eller DeWalt. Likvärdig prisbild och, enligt min mening, likvärdig kvalité.
Själv har jag ett par DeWalt och ett tjugotal Makita.


Vet inte vilka byggen du varit på....

Generellt inom byggbranschen så är det Hitachi handklingor, bosch sticksågar, Elu (Dewalt) kap/gersågar, Hilti skruvautomater, Hilti borrhammare, Milwaukee eller Hilti tigersågar. När det gäller skruvdragare så är det en salig röra men Panasonic,Makita, Bosch, Hitachi och Hilti verkar vara de stora. Festool kör kompletteringen med, alltså lister och snickerier. Sen om du springer i ett villaområde som byggs med 100 olika småfirmor så finns det 100 olika tankar och val av maskiner. Dewalt var stora för 15 år sedan men inom yrkesbranschen är dom inte så stora längre.

Själv skulle jag välja Hilti skruvdragare alla dagar i veckan. Nån hundralapp dyrare än de andra men klarar betydligt mer och pajar ett batteri inom två år får man ett nytt.
......och himlen är blå.....

2 personer gillar det här inlägget.
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

nordlander

#30 » 10:33:43, 16-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr hemmabruk tror jag Makitas 18v combo är svårslaget i prisvärdhet. Har då aldrig upplevt slagskruvdragaren för svag. Väldigt smidig är den också. Finns bättre maskiner men inte billigare.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ltm1100 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se