Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Effektivisera mitt blästerskåpsbygge

76 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2

#31 » 14:00:19, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara arbetat med tumlare utan slipmaterial. Det är alltså en 8-kantig cylinder som man lägger in det man vill ha misshandlat i, och sedan roterar cylindern runt under ett fruktansvärt oväsen.
Jag är inte ens lite imponerad av resultatet. Tar lång tid, mycket oväsen, sliter ojämnt, kanterna blir hackiga och slutresultatet är inget jag vill se, än mindre erkänna att jag är ansvarig för. Sedan kan man inte köra alla sorters bitar heller. Spindeln tidigare i tråden lär bli ordentligt sönderbockad.
Men, som sagt, detta gäller alltså tumlare utan slipmedel. Slutsats: prova om maskintypen passar era behov innan ni gör stora investeringar. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Loke

#32 » 15:39:11, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har bara arbetat med tumlare utan slipmaterial. Det är alltså en 8-kantig cylinder som man lägger in det man vill ha misshandlat i, och sedan roterar cylindern runt under ett fruktansvärt oväsen.
Jag är inte ens lite imponerad av resultatet. Tar lång tid, mycket oväsen, sliter ojämnt, kanterna blir hackiga och slutresultatet är inget jag vill se, än mindre erkänna att jag är ansvarig för. Sedan kan man inte köra alla sorters bitar heller. Spindeln tidigare i tråden lär bli ordentligt sönderbockad.

Vilka jäkla kanongrejer alltså. Ha ha, :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

/maiden/ (trådstartaren)

#33 » 21:25:27, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tumlare är nog inget alternativ för mig, men som nordsjöklättrarn skrev, det där med att koppla ihop en blästerklocka med skåp kunde kanske funka.
Har själv haft funderingar på detta, men en blästerklocka kräver ju ohyggliga mängder luft, så inte aktuellt för mig. Frågan är om ens en 7,5hk kompressor räcker för en sådan lösning?
Det verkar som att trycket håller sig när jag blästrar, men kanske beror på för klena slangar samt en pedal som begränsar flödet då?
Borde jag skaffa större pistol (min nuvarande kräver som sagt 315 liter/min), var köper man i så fall en sådan?
/maiden/
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:45, 13-11-2016
Ort: Kalmar
Sverige

Stridis2

#34 » 22:23:42, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst klarar du dig med en 7,5 hp kompressor till blästerklocka. Det lär till och med bli fem (5) gånger så effektivt som med en sugbläster!
Jag har kört många, många ton sand genom blästerklocka och 7,5 hp kompressor. Visst, det var trevligare när man hängde på dieselkompressorn, men det var också dyrare.
Det är samma sak med tryck- (klocka) som sugbläster, munstycksstorleken bestämmer hur mycket luft som går åt. Mindre munstycke förbrukar mindre luft och sand per minut, men samtidigt är det mindre effektivt och blir känsligare för fukt och andra föroreningar.

Kan du inte koppla om så du har så få bromsklossar från kompressor till munstycke som möjligt? Skippa pedal, kanske även tryckregulatorn och ha bara en kort och grov slang från kompressor till blästerpistol. Det kan ju vara som med min Biltema-bläster. Det är strunt samma vad du använder för kompressor, blästern är ändå lika dålig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nordsjöklättrarn

#35 » 23:54:10, 17-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 5hk kompressor. Den klarar av min klocka i kortare pass. 15-20 min kanske. Sen börjar det komma mycket fukt. Men 15-20 min i blästerskåpet får man mycket gjort på ändå.
Ska nog köpa lite slang å kopplingar å dra in prova den i blästerskåpet. I värsta fall får man väl skruva en plåtbit över hålet :)



Skickat från min iPad med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

redheat

#36 » 13:59:54, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

samma som föregående bort med allt som bromsar luften, jag tog bort ventilen i handtaget på min blästerpistol, och har endast en kulventil på vägen från kompressorn.

gjorde även en öppning i bakkant skåp ( med en plåt framför såg det på Swedols blästerskåp )för att släppa ut alla luft som inte uttsuget hinner med
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

gute84

#37 » 01:19:49, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

köpte mig ett blästerskåp från swedol för några veckor sen i veckan skulle testa silikat för vanliga sanden tog så j*vla dåligt men nu har jag problmem med att silikat fastnar i pistolen och i slagen packar igen nån som har nå tips`?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Bodins

#38 » 14:04:35, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog vatten i luften


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

danne mähl

#39 » 20:47:42, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och är det inte vatten kan det vara tryck förhållande till öppningen på ventilen som släpper in tjuvluft
Fick du med någon manual. Tips på felsökning där ?
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

danne mähl

#40 » 22:25:50, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick lite inspiration Bytte skyddsplatsen på siktglaset
Monterade en avstängnings kran på inkommande luft. Justering av trycket vid drift vart skilnad
tog ett klipp när man ändå var på G


4 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

danne mähl

#41 » 22:27:53, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BildBild

Skickat från min E5823 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Mikael Hansson

#42 » 22:39:01, 27-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan

Jag skulle byggt om justeringen du har med t-kopplingarna, misstänker att du får för lite flöde med blästermedlet.

Det som man vill ska hända är mycke luft med så mycket blästermedel som möjligt för snabb blästring.

I botten på behållaren sätter du 3/4"- 1" genomföring och dito 90 gradare viktigt är att hålla invändigt hål lika, detta för flöde av blästermedel. Efter detta tar du ett rör med samma dimension på den fräser du eller tar upp ett ovalt spår i ovankant, längsmed röret, mått på hålet ca 4-5mm brett och ca 20mm långt, du behöver även ha en liten rörbit valfritt material ca 50 mm lång som passar så tight som möjligt utsidan på det innre röret vilket bästermedlet kommer löpa igenom.

Slangen sätter du fast på röret med det urtagna spåret (innre) den yttre rörhylsan justerar du tills flödet är maxat, det blir en injektorverkan vilket skapar ett sug med luft som drar med sig blästermedel upp till blästerpistolen.

Tänk på att ha grovfilter på insidan av blästerskåpet metallplåt/nät med små maskor för att fånga upp föroreningar som rostflagor eller färgflagor.

Ha även koll på vilket luftflöde du har.

//M
Användarvisningsbild
Mikael Hansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:45, 06-07-2009
Ort: Partille
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1x Hymas 470 1971/1975, Borros borrvagn No BBV 43, Brokk 150, Hydromac H7

/maiden/ (trådstartaren)

#43 » 22:10:56, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael Hansson skrev:Hejsan

Jag skulle byggt om justeringen du har med t-kopplingarna, misstänker att du får för lite flöde med blästermedlet.

Det som man vill ska hända är mycke luft med så mycket blästermedel som möjligt för snabb blästring.

I botten på behållaren sätter du 3/4"- 1" genomföring och dito 90 gradare viktigt är att hålla invändigt hål lika, detta för flöde av blästermedel. Efter detta tar du ett rör med samma dimension på den fräser du eller tar upp ett ovalt spår i ovankant, längsmed röret, mått på hålet ca 4-5mm brett och ca 20mm långt, du behöver även ha en liten rörbit valfritt material ca 50 mm lång som passar så tight som möjligt utsidan på det innre röret vilket bästermedlet kommer löpa igenom.

Slangen sätter du fast på röret med det urtagna spåret (innre) den yttre rörhylsan justerar du tills flödet är maxat, det blir en injektorverkan vilket skapar ett sug med luft som drar med sig blästermedel upp till blästerpistolen.

Tänk på att ha grovfilter på insidan av blästerskåpet metallplåt/nät med små maskor för att fånga upp föroreningar som rostflagor eller färgflagor.

Ha även koll på vilket luftflöde du har.

//M



Tack för svar Mikael!
Köpte mig en begagnad Atlas Copco LT8 (5,5kW) med 250L tank i helgen, denna verkar orka med min blästerpistol då den stannar under blästring, går alltså inte kontinuerligt som förra 4hp kompressorn gjorde. Nån som vet hur mkt luft atlaskompressorn ger i minuten?

Jag va otydlig med bilden på sugventilen (bottenventilen) på blästerskåpet. På röret innan sugslangen har jag svetsat dit en justeringsventil för att justera suget. Justeringsventilen består av en rörmuff med invändig gänga som jag längs med muffen fräst ur ett spår i. Suget justeras genom att skruva i eller ur skruven med fyrkantsskallen. När skruven är helt igängad i muffen så täpps spåret igen av skruven. Jag tänker mig att detta i princip får samma funktion som det du Mikael beskriver? Problemet jag har just nu är att sanden emellanåt kommer "stötvis" tror du detta kan ha att göra med att jag har för klen dimmension på sug/bottenventilen? Sugslangen är 1/2"
/maiden/
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:45, 13-11-2016
Ort: Kalmar
Sverige

/maiden/ (trådstartaren)

#44 » 22:18:11, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danne Mähl, vit aluminiumoxid är bra skit det! Använder precis den du skickade bild på
Verkar inte klumpa sig på samma sätt som sand gör pga fukt och går att använda många gånger plus att den inte dammar särskilt mycket!
Dyr i inköp men tror det lönar sig i längden då den som sagt går att använda om och om igen

Skickat från min E5823 via Tapatalk[/quote]
/maiden/
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:26:45, 13-11-2016
Ort: Kalmar
Sverige

danne mähl

#45 » 23:05:57, 29-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det med
Muttrade en del vid beställning men ångrar inget
Nackdelen är att det sliter på alt annat också
Dysorna går åt fort. färgen lossar i skåpet där medlet landar
Glaset vid sidan om skyddsfilmen blir förstörd. Tajpade ytan efter byta av film.
Har ett nät för att sila medlet och det ligger kvar där inne. ser ytan som man blästrat det i timmar nu mera

Tog film på det för att andra ska kunna jämföra

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 161A och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se