Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Kinaskitsbandsågen har landat.

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Loke (trådstartaren)

#1 » 02:28:44, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag nämnde i en annan tråd om att jag hade beställt en metallbandsåg typ Kinaskit och nu har den jäveln landat, en sån här:
http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... mbs-150fh/

Idag har jag roat mej med att pussla ihop underdelen (fundamentet) samt efter mycket om och men även skruvat fast själva sågen på detta.
Underdelen gick faktiskt bra att skruva ihop, det var bara det att det inte var rätt axel efter beskrivningarna som var medskickad. den rätta är det avsmalnande för hjulen samt att det sitter gängor för en lockingmutter ute på ändarna. Min bestod bara av ett rör med hål borrade för saxsprintar, har jag bara kletat dit hjulen utan modifiering så hade dom nog nästan fladdrat värre än framhjulen på den rollade Valianten vi åkte till Ljusdal i till en midsommar. :uupps:
Det var alltså problem nr:1.

Sen gick resten av monteringen av underdelen klanderfritt, nja, jag fick ta egna fjäderbrickor då det skulle vara fyra med till att användas till att skruva sidorna mot bottendelen men dom saknades i påsen med monteringsdetaljer. Bytte även ut de vanliga brickorna till de övriga skruvarna till fjäderbrickor. Tror inte vanlig skruv med planbricka och mutter sitter så länge när det vibrerar och skakar, helst skulle det varit lockingmuttrar där kan jag tänka, men det går att fixa sen om man vill.
Lite extrajobb eller problem nr:2

Sen var det dags för att lyfta på sågen på fundamentet, tog det säkra före det osäkra och kastade på benen på helvetetslyften. allt gick bra med lyftet, stroppade runt motorfäste med stropp och lilla spakblocket och en stropp från handtaget längst fram på sågbygeln. taljan är toppen genom att man kan justera så det blir absolut rakt gentemot fundamentet.

Jag hade redan mina tvivel att sågen skulle direkt ramla på plats redan då jag skruvade ihop fundamentet och tänk så rätt jag hade.
Fick i två skruvar med viss våld på motorsidan men då kunde jag bara se halva ena främre hålet och det andra kunde jag bara skönja kanten av, fundamentet stämde alltså inte alls, tror att radien på bockningarna var något för yvigt tilltagna, hur går man vidare nu tro...

Kom på att jag hade rejäla "limknäktar" så jag tog en sån och satt upptill på fundamentet mellan ena hörnet vid skruven på motorsidan till
motsvarande hörn i framkant, drog ihop fundamentet till jag såg att skruvhålet hamnade någorlunda och lyckades få skruven att ta gäng.
Efter detta satt jag knekten mellan hörnen i framkant och drog, fick ta i bra nog till bulthålet hamnade ungefär där det skulle, i med skruven och dra efter alla övriga och till slut så satt sågen på plats.
Detta var ett lite större dilemma, problem nr:3.

Man får ju vara ytterst betänksam när man håller på och spänner och drar ihop sånt här som det sitter en gjutgärnsstomme som ska passa i hålen, väldigt lätt att spräcka gjutjärnet om man tänker lite tokigt, tex får man inte ha skruvarna åtdragna samt att man får inte pressa i själva gjutgärnet, nog för att det är frestande.

Problem vid alla moment hittills, tre av tre möjliga, typiska kinaskitsgrejer det är precis som vanligt, köper man kinaskit får man vara beredd att göra om och förbättra.


Hur som helst så verkar själva sågen funka som den ska, justeringen av automatsäkningen verkar riktig, går att få bygeln att stå still, från att krypa till att falla med hög fart, väldigt bra. Automatisk avstängning vid ett bottenläge som man väljer själv genom justering.

För övrigt så går även denna sågen att fälla upp i vertikalt läge, och efter lite enklare modifikationer så går den att få att stå fast även i detta läget, är bara att sno ihop ett lämpligt bord så har man även en vertikal bandsåg. Det var lite det jag var ute efter när jag varit i sågköpartagen tidigare då jag även är i behov att lite vanlig bandsågskapning, både metall och trä och genom att man har gott om ont om plats så tänkte jag att en kombinerad skulle passa bra.

Undrar varför dom här sågarna inte säljs här i Sverige som kombinerade horisontal/vertikal bandsåg, tror nästan att dom inte ens säljs som sådana överhuvudtaget i EU men i staterna är det ett vanligt förekommande tillbehör. Är kanske något med EU regler, kanske att dom inte kan bli CE märkta med bägge möjligheterna då det finns risk att tillbehören inte blir ordentligt monterade, jaja man får bygga själv i stället.

Har endast gjort en provkapning, ett rundjärn och det fanns det inget att klaga på i alla fall. Fortsättning följer när jag justerat in allting och kört lite i skarpt läge.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Simnil

#2 » 12:42:24, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom anger vikten till 90 kilo. Hur mycket av det är sågen och hur mycket är underredet tror du?
Hade gärna haft något sådant men saknar golvutrymmet för att ha den stående framme hela tiden, är det realistiskt att tro att man mäktar med att ha den undanstoppad och för hand lyfta upp den på arbetsbänken när man ska använda den?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

MagnusGoransson

#3 » 15:01:35, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det verkligen, rent praktiskt att använda den som stående bandsåg? Jag menar, det krävs ju lite tryck om man skall såga i stål. Trä förstår jag ju att det funkar fint, men metall?

Intressant läsning iallafall!

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Loke (trådstartaren)

#4 » 15:11:51, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Dom anger vikten till 90 kilo. Hur mycket av det är sågen och hur mycket är underredet tror du?
Hade gärna haft något sådant men saknar golvutrymmet för att ha den stående framme hela tiden, är det realistiskt att tro att man mäktar med att ha den undanstoppad och för hand lyfta upp den på arbetsbänken när man ska använda den?

Skulle tro att själva sågen väger runt 70 kg, underredet var inte alls tungt, består väl av ca 1-m2 plåt och är två mm tjock så kanske runt 15 kg. Sågen är inget som jag skulle vilja lyfta i tid och otid upp på en arbetsbänk, dels för tyngden men även genom att den blir otymplig. Skulle kunna tänka mig att ha den undanstoppad om det bara vore några decimeter den skulle lyftas, går ju att göra ett lägre underrede som man också kan ställa undan. Men sågen passar nog bäst att stå på ett underrede "stand by", finns ju mindre metallbandsågar som är mer portabla.

Här har du en film på en sån som jag har köpt så du kan bilda dig en uppfattning om hur storleken och tyngden är på sågen, inget man bollar med tycker jag om man inte är stark som en oxe: :grin:
https://www.youtube.com/watch?v=5PmLDTH6CjI&t=2s

Övriga filmer på samma sökning:
https://www.youtube.com/results?search_ ... aw+mbs-150


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#5 » 16:58:58, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Går det verkligen, rent praktiskt att använda den som stående bandsåg? Jag menar, det krävs ju lite tryck om man skall såga i stål. Trä förstår jag ju att det funkar fint, men metall?
/Magnus


Men det finns ju vertikala metallbandsågar också, den väsentliga skillnaden mellan dessa och dom för trä är ju tandningen och hastigheten på bladet, får ju inte gå för fort, gäller att bladet hinner avverka i "lagom" hastighet så att det inte går varmt, och är bladet vasst behöver man inte trycka så mycket, det är ju bladet som ska arbeta, samma med dessa horisontala sågarna, felet folk gör är ofta att försöka forcera kapningen, gäller som med allting annat, tex borrning, fräsning att man låter verktyget göra sitt jobb i den takt det hinner ta undan.

Är säker på att detta kommer att funka i alla fall "hjälpligt" och jag har nog inte tänkt använda den som vertikalsåg så ofta heller, är väl om man ska kapa någon tunnplåt eller som nämnts trädetaljer. Tex vid knivtillverkning eller kärringens trädgårdsgrejer kan nog vertikalmöjligheten vara bra och genom att jag inte har eller ser något större behov av en "riktig" vertikalbandsåg så tror jag det här kommer att funka bra.

Här ser man en som gjort ett eget bord genom att originalet inte var helt optimalt:
https://youtu.be/CcG8mVZTxjU?t=1614

Är många som bygger till en temporär ställning och ett bord för vertikalsågning till dom portabla metallbandsågarna och det verkar också fungera bra. Har sett många filmer där just ombyggda portabla sågar används.
Man får givetvis ta det för vad det är, går ju inte och jämföra med industrigrejer, men till hobbybruk tror jag sånt här duger bra.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Janson1

#6 » 22:50:28, 21-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en bandsåg sedan 90 talet med exakt 1638 mm sågklinga, trotts sin något rackliga konstruktion så har den funkat alla år... Din Loke, den ser bättre ut så den bör hålla ännu längre.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Loke (trådstartaren)

#7 » 02:31:09, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat upp att allt sitter som det ska på sågen, det enda som satt löst var skruvarna till bandskyddet så det var ju positivt. Sen verkar bandet gå som det ska på hjulen samt i styrningarna, även gradskalan verkar stämma så själva sågen verkar betydligt bättre än hur plåtarna till underredet var bockat. Har även testsågat lite och allt fungerar väldigt bra, är faktiskt så nöjd man kan bli med tanke på att det är kinaskitsgrejer. :grin:

Nu står lite ombyggnationer på agendan, först och främst ska jag fixa till sågbordet för vertikal sågning samt ordna så att sågbygeln går att låsa i uppfällt läge. Sen ska jag fundera på någon typ av bandkylning, kanske någon form av dimsmörjning skulle kunna funka bra, dimmsmörjning genom att det inte sölar så mycket kylvätska, kanske skulle räcka med ett litet uppsamlingskar bredvid skruvstycket, jaja, det blir en senare fråga.


Bild
Här står sågen i all sin prakt, lämnade sprayburken med skärvätska på sågen så "Simnil" ska få en känsla för storleken på härligheten.
En ytterligare aspekt på att hålla på och lyfta den här sågen är att det enda sågbygeln med motor och grejer sitter fast i den undre delen är en bult (den som allt svivlar runt) samt själva låsskruven som man låser överdelen i position med, alltså endast på två punkter samt att den undre delen där skruvstycket sitter fast också är av någon form av gjutjärn, tål nog inte hur omild behandling som helst, kan nog spricka om man daskar i den i en bordskant.


Bild
Bla det här åstadkom jag i kväll, en bricka på 4,5 tiondelar så sågen verkar gå rakt i alla fall. fint med den automatiska sänkningen, går lugnt och fint.


Bild
Men jag har en fråga, är det någon som kan säga vad detta är, har lagt tändaren bredvid för att visa storleken. Grejen var i samma påse som dom övriga tillbehören, I påsen var en fast nyckel, tre insexnycklar samt några skruvar, muttrar samt brickor och så den här grejen.
Har kollat febrilt vart den skulle kunna passa men jag hittar ingenstans där jag skulle kunna få den att passa, att det skulle vara ett verktyg har föreslagit mig men jag hittar ingenstans den passar som det heller. Öppningen är något större än 12 mm och det finns faktiskt 12 mm muttrar vid bandstyrningen men jag tycker den glappar för mycket för att den ska vara till att skruva på dom.


Bild
Grejen på högkant är väl ca 3 mm tjock men den verkar vara av härdat eller ett hårt material, inget blötjärn alltså.


Kom på mer: Med den här sågen ska man ju kunna såga vinklar upp till 60 grader med och vrider man sågen till 60 så tar ju bladet i skruvstycket, efter lite mer läsning i manualen så förstår jag nu att om man ska vrida sågen för att såga åt det hållet så ska man flytta skruvstycket till motsvarande sida, blir då att man får sågbygeln liksom på baksidan av skruvstycket men det är så detta ska funka, är väl inget man laborerar med för någon enstaka sågning kan jag tänka men det kan ju vara bra att möjligheten finns om man någon gång har ett antal järn att såga i den vinkeln.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Simnil

#8 » 08:18:53, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Simnil skrev:
...................

Här har du en film på en sån som jag har köpt så du kan bilda dig en uppfattning om hur storleken och tyngden är på sågen, inget man bollar med tycker jag om man inte är stark som en oxe: :grin:
https://www.youtube.com/watch?v=5PmLDTH6CjI&t=2s

Övriga filmer på samma sökning:
https://www.youtube.com/results?search_ ... aw+mbs-150


Loke


Tack!

Är det din skiva dom spelar i bakgrunden på filmen? :lmao:


Såg verktygsstallet hade en något mindre variant också, utan stativ. Kommer ju åt att använda stora maskiner på jobbet så vad jag behöver är något litet smidigt bara så jag klarar dom dära livsviktigt "lördagsnattprojekten" :smile:

Däremot så gör ju den lilla prisskillnaden att man gärna drar mot den större, den ser betydligt rejälare ut..... Jajja, det blir inga affärer riktigt än hursomhelst, men kapa profilrör med rondellen tänker jag inte göra mycket länge till.

På tal om bandkylning, du tror inte att det går med luft? Rigga upp ett par små munstycken, (t.exMIG-minstycken, förgasarmunstycken el liknande) riktade mot bandet inne i skyddskåpan?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Loke (trådstartaren)

#9 » 10:29:38, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Är det din skiva dom spelar i bakgrunden på filmen? :lmao:

Vadårå, gillar du inte rejvmusik? Tänk dig själv på ett raveparty fullsmockad med doping så du orkar dansa hela natten till blinkande stroboskoplampor. :dancing_geek:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Turbodiesel

#10 » 19:02:24, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite lagom "E-ad" så blir det harmoniskt och fint med blixtlampor och grejer, gubbs.. :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

igelkottar

#11 » 19:16:32, 22-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon förklara för mig varför sågbladet är vinklat, istället för att ha hjulen lodrät? :off_topic:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Loke (trådstartaren)

#12 » 00:48:49, 23-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Kan någon förklara för mig varför sågbladet är vinklat, istället för att ha hjulen lodrät? :off_topic:

Ja, det kan vi, men jag tycker att du ska fundera en liten stund till...En hint, hur sitter sågbladet på en vanlig (vertikal) bandsåg och var står man gentemot hjulen när man kapar... :grin:

Skulle band/bladbygeln vara lodrät, dvs rakt gentemot bottenplattan så skulle det bli sån brytning på bladet vid styrningarna att bladet aldrig skulle hålla, även styrlagren skulle få sina fiskar varma i förtid. Skulle kanske gå om hjulen satt betydligt längre ifrån varandra och man hade fler bladstyrningar på vägen till "kapsträckan" men på kompakta sågar är nog lutningen av "bygeln" ett måste. Om bygeln skulle ligga ned och man med någon typ av anordning skulle lyckas få bladet att ligga kvar på hjulen så skulle ju bygeln i stället bli i vägen för materialet.
Så vinkeln på bladet/bygeln är väl en kompromiss för att få bra funktion och hållbarhet på grejerna.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#13 » 08:49:26, 23-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju tillägga att riktiga industrisågar har ju bladet helt 90 grader vinklat och hjulen lodräta. Men bladlängden och -tvärsnitt är betydligt gynnsammare som sagt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Grisen

#14 » 09:41:21, 23-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Kan ju tillägga att riktiga industrisågar har ju bladet helt 90 grader vinklat och hjulen lodräta. Men bladlängden och -tvärsnitt är betydligt gynnsammare som sagt.

Bild?
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Loke (trådstartaren)

#15 » 10:07:47, 23-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Kan ju tillägga att riktiga industrisågar har ju bladet helt 90 grader vinklat och hjulen lodräta. Men bladlängden och -tvärsnitt är betydligt gynnsammare som sagt.

Ja, det stämmer nog, har nog sett några på bild. Men faktiskt så måste jag även nämna (vad jag kommer ihåg) att de sågarna jag kommit i kontakt med på verkstäder har har haft vinklad sågbygel trots att det i sammanhanget varit betydligt större och bättre sågar i alla avseenden. En såg med vinklad sågbygel är väl en billigare och enklare konstruktion kan jag tänka, tycker att det ska bli en jäkla brytning på bladet på en 90 gradare hur som helst, skulle nästan vara intressant att se hur band/bladstyrningen är konstruerad på en "lodrät".


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se