Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa metallsvarv (blev en Storebro Rex)

312 inlägg • Sida 17 av 21
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

DennisCA (trådstartaren)

#241 » 17:38:58, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte låta fantasin fundera ut allt för komplicerade problem innan man provat de enkla lösningarna.... Gick tillbaka och kollade med multimätaren, nu mäter det 239V mellan de två kontakterna i lamphuvudet. Alltså som det ska vara! Ändå lyser skiten inte. Så jag bytte glödlampa :mrgreen:

Grundorsaken till att det inte funkade tidigare var alltså en kontaktor/motorskyddsbrytare jag hade kopplat in mellan svarven och uttaget. Mest så jag snabbt kunde koppla från strömmen ifall jag skulle jobba med den. Men jag har väl i min lathet och dumhet skippat att koppla in nollan med resonemanget "det ska ju bara en driva en 3fas motor". Då jag kopplade förbi den... och även bytte lampa, så funkade det. Lampan som inte funkade var en phillips LED, en okänt gammal glödlampa från ett loppisfynd så funkade.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#242 » 07:44:35, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK den här svarven börjar arta sig, börjar få bukt med skavankerna en efter en. Det är några saker till jag funderat på förutom att installera skydd för bädden och ledskruven.

Det vore att förbättra oljningssystemet, finns inga nipplar eller oljespår varesig för prisman eller gejdrarna i top och tvärsliden. Det känns som en överseelse då inga av ytorna är skavda så att dom kan behålla olja.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#243 » 10:10:37, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forskar i detta och en intressant observation är att skavda prismor så slits ut snabbare enligt det jag läser. Dom samlar helt enkelt upp mera skräp och det är svårare för torkarna på släden att få bort allt skräp. Därför rekommenderas om möjligt att alla prismor är plana och slipade, ska nånting skavas ska det helst vara i släden som färdas på prismorna.

Nå, jag har nu inga direkta planer att börja skava nånting ännu. Men det är bra att ha i åtanke, som det ser ut på min svarv så verkar ju prismorna i utmärkt skick (baserat på videon jag postade tidigare, behöver testa mera) så där gör jag ingen åverkan om det går att undvika.

Vad jag har tänkt är något enklare... Dvs att borra två hål på släden just i toppen av prisman och gänga hålet för att ta en oljenippel, så kan jag dutta olja rakt på prisman under släden med oljekannan.

Typ såhär:
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/eWHki82.png

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#244 » 16:51:41, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket sammanträffande. Stefan Gotteswinter kom ut med två nya videos där han bygger om en kinesisk toppslid åt en kund, bland annat fixar han oljekanaler. Ser intressant ut

Andra videon, ca 8 minuter in.
https://www.youtube.com/watch?v=PLs7wjpuU_c

Själv skulle jag tycka tvärsliden har mera nytta av en sådan procedur än topsliden som inte rör sig lika ofta.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#245 » 09:45:02, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick en till idé om hur man kunde förbättra dammskyddet på svarven om man är i en sådan miljö. Vissa använder skydd som är menade till t.ex. en grill men det känns ganska bökigt, och var ska man ha det då man svarvar, dom tar ju mycket rum. Så jag funderar, varför inte en rullgardin? I plast då, som man skruvar i väggen och sen drar man bara över gardinen över svarven. När man vill ha bort det, bara dra igen så rullas det ihop. Bör bli en väldigt kompakt lösning.

Står ens svarv inte emot en vägg kan man ju fästa den på baksidan av svarven istället. Enda nackdelen är väl att det blir öppet på en sida.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Fragels

#246 » 09:50:22, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder ett MC-kapell över min svarv då miljön kan vara dammig vid kapning med vinkelslip osv. Fungerar skitbra och är hyggligt smidig att ta på/av.
Fragels
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:43:54, 24-07-2012

DennisCA (trådstartaren)

#247 » 09:52:52, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är samma problem där som med grillskydd, dom är ju väldigt lika i utförande. Jag orkar inte dras med sånt, slängt alla mina som kom med grillen och röken bland annat.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#248 » 18:52:22, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte bara kasta över ett lakan?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#249 » 07:06:49, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte en lösning som jag gillar, lika mycket bök där som att slänga över ett grillskydd egentligen. Jag vet inte, är det bara jag som inte orkar dras med sånt? Hellre lägger jag mera jobb i början om jag i framtiden har en lösning som inte tar utrymme och bara tar en sekund att utföra, för annars kommer jag inte att göra det helt enkelt... Jag känner mig själv och jobbar runt mina kortkommanden.

Samma resonemang som med skydden på en cirkelsåg, i konsumentsågar skickar dom med alla sorters klumpiga skyddslösningar som nog funkar, om kunden orkar dras med skiten. Typ klyvknivar med klingskyddet monterat så man kan inte kapa halvvägs igenom nånting för att göra t.ex. spår, utan att börja montera bort skydden. Slutresultatet blir att folk monterar bort skydden efter ett tag och lägger inte tillbaka dom. Vilket har lett till att jag inte anser dom skydden är till för konsumenten utan för tillverkaren. Ett riktigt skydd på en såg så har en klyvkniv som är en hårsmån lägre än klingan och ett klingskydd som är monterat på en arm ovanför bordet, så man inte behöver dras med en massa bökande då man ska jobba.

Är det jag som är konstig eller har resten av världen fel?

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/tJ8smuY.jpg


Det är nog världen!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#250 » 05:46:01, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fick jag svarven riktad. En jobbig uppgift som löste sig till fullo 5 minuter före slutet kan man säga. Hade hållit på i veckotalet och justerat men justerade jag en sida blev den andra åt skogen. Jag har noterat några shims mellan metallfötterna och ramen och tänkte jag tar bort dessa och börjar om från början. Dom var gjorda av masonit eller hdf kanske, man såg dom hade sjunkit ihop med åren av vikten på dom och dom var såpass flexibla att svarven inte stog lika stabilt med dom. Vem vet hur fukt i luften påverkar dom (sväller och krymper). Ett dåligt material att ha där tycker jag.

Så jag tog bort dom och hade endast fötterna och tänkte nu har jag förhoppningsvis en bättre utgångspunkt att börja shimma och justera från. Men med skräpet borta stod svarven så jämt i alla riktningar att det var bara att konstatera att jag får det inte bättre än så här. Kunde inte se någon skillnad på vattenpasset (0.05mm/m) då jag satte ner det och kollade längst ut på varje sida av bädden.

Bild

Vad detta innebär insåg jag är att svarven utan justeringar och med identiska fötter nu står som mitt golv, så det innebär de som gjöt mitt golv gjorde ett j*vla bra arbete. Jag är imponerad.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#251 » 18:03:48, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ni det är värt att börja sätta igång kylpumpen och använda den, eller för bökigt / mycket jobb för en hobbyist? Om maskinen inte haft en skulle jag väl aldrig tänkt på att nyttja en, men nu har jag ju ett färdigt system minus några slangar.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#252 » 18:08:18, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte grisa ner svarven om jag vore dig, går ju lika bra att dutta lite olja med oljekannan eller köra med skärspray.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#253 » 05:41:16, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har frågat på diverse ställen på nätet vad folk tycker och har fått olika svar. Jag vet inte själv vad jag tycker men som någon sade är maskinen designad för det då den har kommit med pumpen och har sannolikt använts med den. Amerikanarna jag frågat verkar inte tycka det är någonting att bry sig om, britterna jag frågat verkar tycka klart du ska använda den, det funkar så bra, speciellt om du ska göra precisionsarbete. Amerikanerna säger vatten-olje emulsionen räcker i 6 månader max och det möglar hela tiden, britterna säger det håller i 5 år utan problem det är bara i södra USA det är så fuktigt dom har sådana problem osv osv.

Jag har provat dutta på vanlig olja eller WD40 och liknande men tycker inte det gör någon skillnad alls i slutresultatet. Var får man tag i gammaldags skärolja som man penslar på? Olja med svavel och fosfor i sig just för skärningens skull (ej kompatibelt med mässing/brons).

Jag har även funderat på en vanlig sprayflaska med olje/vatten skärvätska. Jag har använt en sådan emulsion (ballistol och vatten 50/50) för rengöring av vapen, speciellt på svartkrut. Och 1-20 förhållande i en liten flaska som jag nyttjar ibland då jag borrar i metall.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

steffeb

#254 » 17:17:13, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver ju inte använda kylvattnet hela tiden när man svarvar. Grejen är att du snabbt kan kyla ner biten mellan de sista skären för att hamna rätt i mått. Utan kylvatten skulle det ju ta en evighet att svarva.

Stål exempelvis utvidgar sig 1.2 hundradelar/cm vid 100 graders tempersturskillnad. Låter lite, men är rätt mycket om man försöker hålla en tolerans på ex. 3 hundradelar på en axel i 50mm diameter.

Kylvattnet är lätt att torka bort från svarven om man gör det direkt. Upplever inte att det är några probem alls.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#255 » 18:00:55, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag har frågat på diverse ställen på nätet vad folk tycker och har fått olika svar. Jag vet inte själv vad jag tycker men som någon sade är maskinen designad för det då den har kommit med pumpen och har sannolikt använts med den. Amerikanarna jag frågat verkar inte tycka det är någonting att bry sig om, britterna jag frågat verkar tycka klart du ska använda den, det funkar så bra, speciellt om du ska göra precisionsarbete. Amerikanerna säger vatten-olje emulsionen räcker i 6 månader max och det möglar hela tiden, britterna säger det håller i 5 år utan problem det är bara i södra USA det är så fuktigt dom har sådana problem osv osv.


Vad britter tycker kan man direkt bortse ifrån då de är konservativa och vägrar ta till sig nytänk..
Samma gäller jänkarna om du inte vill börja svarva i tum toleranser... de är dessutom "världsbäst" så lika där med deras tänk..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se