Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa metallsvarv (blev en Storebro Rex)

312 inlägg • Sida 1 av 21
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:00:08, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS: Jag har inga planer att köpa någon metallsvarv på förmodligen flera år ännu (om jag inte går och vinner på lotto), detta är mer ett försök att lära sig om olika märken, vad man borde kontrollera på begagnade modeller, vilka märken som är bra, vilka funktioner som man borde ha, vilken storlek som kunde passa mig och andra grejer jag förmodligen inte kommer på...

Det jag har luskat mig till är att jag förmodligen vill ha nån sorts bänkmodell. Jag har hört bra om Blomqvist svarvar (fast vilken modell), även Myford Super 7. I england har dom även Boxford, vilket lär vara väldigt lik Blomqvisten, då båda är kopior av den amerikanska South Bend svarven.

Sen finns det visst Emco och Prazimat/hobbymat (östtyskt) som jag inte vet om dom är något att ha, andra märken?

Jag antar det inte är någon poäng att titta på nyare svarvar från kina/taiwan.

Är det någon som köpt en svarv online? Utbudet i finland är litet och dåligt så det kan ju hända man måste se längre bort, typ sverige, eller kanskeTtyskland eller England.

Finns det svarv och fräs kombinationer? Isåfall något värt att fundera på för en med litet rum? Jag har inte rum öht för en svarv för tillfället men i framtiden hoppas jag få tillgång till ett rum i verkstan på några kvadrameter (2x4m kanske) där jag tänke jag kunde ha svarven.
Senast redigerad av ja-bond77 10:46:26, 04-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Rubrikjustering

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



heimlaga

#2 » 22:54:37, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag frågade samma fråga dels här på forumet och dels av bekanta metallare för någon månad sedan eftersom jag går i samma tankar. Någon gång skall det vara en metallsvarv.
Mina forskningar kom såhär långt:
-Eftersom jag mest skulle svarva nya delar till gamla maskiner behöver jag en svarv som kan skära gängor. Expertisen verkar vara överens om att en sådan skall ha Notonlåda framåpå spindeldockan. De gamla svarvarna som hade enbart utbytbara kugghjul att välja gängstigningen med anses svåranvända och så brukar det fattas så många kugghjul ur satsen att det blir på tok för dyrt att nytillverka dem alla. Svarvar med nortonlåda har ju bara några utbytbara kugghjul att hålla reda på och somliga har väl inga alls.
-Eftersom jag skulle svarva en del grövre delar skall det vara antingen en svarv med modern inbyggd växellåda eller en flatremdriven med en kugghjulsförsedd mellanaxel bakom spindeln. Direkt flatremsdrivna svarvar klarar inte tillräckligt låga hastigheter för gängning och svarvning av större diametrar.
-Prismat skall ha vinklade styrningsytor för supporten och dubbdockan. De slits inte lika snabbt som den gamla sortens helt plana prismor.
-Koniska rullager på spindeln anses vara något bättre än den gamla sortens koniska bronslager med oljekoppar ovanpå. Om priset är rätt sägs bronslager duga men man får räkna med extra pyssel så priset skall vara därefter.
-Prismat och tvärsliden skall inte vara för slitna. Det är mycket arbete att skava om dem.

I det här skedet insåg jag att min kassa och min tid just nu inte räcker till att skaffa en sådan svarv som jag vill ha så nu ligger projektet på is.

1 person gillar det här inlägget.
heimlaga
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:36, 30-09-2015
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey-Ferguson 165

Ett helt snickeri med moderniserade veteranmaskiner.
Stenberg, Valmet, Naula, E.V.Beronius, Chemnitzer Werkzeugmashinenfabrik, SCM l'Invincibile, Haffner, Alimak, All-Elektro, Solberga, Elu, Langzauner och så vidare.

torbjorn_forsman

#3 » 23:24:03, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog vilja säga att man inte behöver vara rädd för småsvarvar bara för att de är tillverkade i Taiwan eller Kina, det finns skapliga tillverkare där också.

Gamla Myford lider av en klen ställning för mellanaxeln i transmissionen, så det blir otrevliga dunkande ljud och vibrationer om man har kilremmar som, liksom de flesta sådana, har ett hårt ställe.

En gammal Taiwansvarv som vi har på jobbet, är lite irriterande genom att motorns mått är en bastard mellan amerikansk och europeisk standard. Fot och axelhöjd följer amerikansk standard, men axeln har millimetermått. Eftersom motorn är en ganska tråkig, kraftigt brummande enfas asynkronmotor så har tanken närts sedan åtminstone 20 år att byta den mot en trefasmotor. Men det tar ju emot en del att börja bygga om motorfästen och remkåpor.
Det ska gå att skära gängor i den svarven men jag tror aldrig någon har provat.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#4 » 08:49:23, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade ungefärliga priser på typ koneita i Finland och kom fram till kina svarvarna verkar inte så billiga ändå. Min budget kommer nog ligga under 1000 euro eller 10tkr i runda slängar och de flesta låg över det.

Tack för tipsen heimlaga, nortonlåda låter behövligt, att skära gängor är precis sådant jag kan tänka mig göra. Kan man byta mellan metrisk och tum med en nortonlåda då antar jag? JAg kom även till slutsatsen att det inte ska vara direkt remdrift, men de flesta blomqvistar och dylikt har ju växellåda och kullager vad jag förstår.

Jag har också fått det intrycket att med äldre svarvar så är hårdmetall- /karbidskär mindre passande än HSS eftersom karbid vill ha en högre hastighet än vad äldre svarvar var designade för.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#5 » 08:59:01, 08-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blomqvisten är en kanonmaskin! Går mjukt och tyst.
Har själv en blomqvist BS600 och en Örn skolsvarv.
Örnen är kraftigare men blomqvisten är trevligare för mindre jobb.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#6 » 12:24:40, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mrpete22 eller tubalcain som han visst heter verkar vara en bra källa för info om svarvar och maskineri i överlag, kollat då han gått igenom olika svarvar och det är mkt matnyttig info där.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#7 » 14:31:37, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Taiwansvarven som jag nämnde, heter CT-918 och har sålts under många olika firmanamn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#8 » 05:30:51, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant videoserie i 10 delar, en grundlig renovering av en Myford ML7:
https://www.youtube.com/watch?v=DtKutRzSf0U

Noterat följande, han tog hela "bädden" med de flata prismorna och hade nån att fräsa dom plana, lite synd hade hoppats se nån skava för hand. Jag antar de flata prismorna tillåter en sådan operation utan att det blir allt för dyrt, säkert jobbigare med v formade prismor, även om dom är bättre i alla andra avseenden.

Han har nån sorts frästillägg till svarven, såg användbart ut. Han fräste undersidan av dubbdockan då den var nött och använde sedan kopparplåt i rätt tjocklek för att shimma upp det, bra att det går att göra så, har inte riktigt sett nån annan utväg om man måste fräsa om nötta ytor.

Babbitlager på myforden, den ser mindre attraktiv ut som svarv för mig efter detta, men ändå en intressant serie.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

KjelleB

#9 » 22:16:49, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handlade min fräs från Koneita, en Seig X2 (gamla modellen, med fällbar pelare), och dom hade i alla fall då C2/C3 för rimliga pengar...
Nortonlåda är bra/bekvämt, men hur ofta kommer du att slå gängor? Börja med att fundera över vad du tänker göra med svarven, bestäm sedan vad du behöver. Utrymmet, hur stor plats har du? En maskinhall, som JA, eller ett hobby rum på mindre än 10kvm? (Jag har en Einhell BT-ML 300, en mörkblå Seig C2 klon, och mindre än 10 kvm.)

I Europa finns 2 tillverkare som har tillverkningen "under eget tak" vad jag vet (EMCO's "hobbymaskiner" görs i Asien, enligt uppgift, Prazimat vet jag inte om dom ens görs längre) och det är Klippfeldt och WABECO. Dom kostar, WABECO STARTAR på ~€2900, Klippfeldt på~ €2500.Dom har fräsar oxå, i samma glada prisklass. Hög ha-begärs-faktor dock...

Kjelle
KjelleB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:38, 04-10-2014
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#10 » 05:30:36, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny kines eller taiwanes blir det dock inte, minskningen i värde efter den åker ur förpackningen gör det till en förlustaffär oavsett hur jag vrider och vänder på det. Om jag skulle hitta någon för runt 200 euro kanske.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#11 » 13:56:20, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var en intressant tråd om V-prismor vs flata bäddar, jag tror faktiskt jag blev lite mera positivt inställd till flata prismor: http://www.practicalmachinist.com/vb/ge ... ndex4.html

Skulle man behöva fixa en flatbäddssvarv så är kontentan att en verkstad kan enkelt fräsa den flat igen, medan att fixa V-prismor är väldigt komplicerade att få till för hobbyisten, och dyra som attans att leja ut. Jag har bara blivit mera rädd desto mer jag läst och fått höra om processen för att fixa sådant så på det viset känns det tryggt med flata prismor.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#12 » 18:49:58, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm, då snubblade jag över en liten svarv ändå, men vem vet skicket:
http://www.huuto.net/kohteet/myford--me ... /441626238

flera kugghjul verkar saknas på bilderna så 699 är nog optimistiskt...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#13 » 19:43:47, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte ge 699Euro för det liket!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#14 » 19:51:28, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med efter att ha studerat lite mera, delarna som är borta är värst, färg och sånt bryr jag mig inte i, ser nästan fram emot att få renovera en svarv och måla om den till nyskick och allt det där... Kanske 300 men äh, så långt borta.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#15 » 05:24:38, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Jag skulle inte ge 699Euro för det liket!


Ser det är kvar ännu, säljaren verkar inte hitta någon som vill ha det, skulle det va värt säg 200€?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se