Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa metallsvarv (blev en Storebro Rex)

312 inlägg • Sida 15 av 21
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

ja-bond77

#211 » 19:01:03, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu... Det är många på nätet som rekommenderar den där brickan baktills inne i chucken... Jag vill nog påstå att den tryckpunkten mot backarna är så pass nära linjen för gängornas tryckkrafter så backen trycks mest parallellt utåt i styrningarna. Vilket man ju inte gör när man klämmer fast en axelstump bara några cm instucken i chuckbackarna. Då får man en "gäspande" belastning på backarna och om backstyrningarna inte är absolut täta så får man inte rak greppyta innuti backarna mera. Så jag ser nog ringen som det enda rätta. Eller flatjärnsifyllnaderna, huvudsak att backarna belastas i spetsen. Och utåt då, vid slipning av innerytan.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



DennisCA (trådstartaren)

#212 » 20:36:53, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flera som talade om att borra hål i backarna i den andra tråden, låter ju som en intressant metod. Men det ska väl göras ganska exakt för att det alls ska funka, iallafall på en 3-backs chuck. Inte säker på hur man lyckas med det med den precision som krävs.

Kanske lite mera förlåtande med en 4-backs chuck, man tar ju bort eventuellt slarv genom att avverka materialet sen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ja-bond77

#213 » 20:51:21, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

(snart kommer nån språkpolis och säger det heter (fyr-)backskiva...)

Nja, en självcentrerande trebackchuck är just det, självcentrerande så hålens precision är inte så noga, du får den uttyckande kraften på backarna oberoende om hålens inbördes positioner kastar nån mm.

På en chuck med individuella backar(fyra) är det ju betydligt noggrannare eftersom den då har fyra klämpunkter på ringen och kan således inte självcentrera. Men däremot kan man ju om ringen är ett tunnt rör t ex klämma ihop röret olika mycket för att få backarna i samma läge på greppytan. Man får mäta in de enskilda backarna med klocka/vippindikator då. Kanske bäst att komma åt den inre greppytan om man kan knåpa ihop nån sån här sats till mätklockan.

Indicator hole attachment:
Bild
Originalets URL: http://lgstatic.transcat.com/media/extendware/ewimageopt/media/inline/22/b/starrett-670b-52724-50e.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

DennisCA (trådstartaren)

#214 » 08:23:57, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså har jag tänkt fel, fick för mig det var extra noga då backen är självcentrerande att hålen i cirkeln linjerar upp för man kan inte justera någonting, men kanske inte... om man mest bara behöver en uttyckande kraft så är det inte så noga Lärde mig en ny term igår också, "lathe spiders". Allt från komplicerade grejer till träbitar, kanske ett alternativ till att borra i en 3-backs chuck.

Ang 4 backschuck, om man skulle få hålen borrade med några tusendelars precision på backarna skulle väl det räcka, om ringen man använder är hög precision (typ yttre racet av ett större kullager) kan man ju använda den med mätklocka för att centrera backarna. Då blir det man avverkar så bra som man lyckades få till hålen, så blir den slutliga skillnaden några tusendelars skillnad i tjocklek på de olika backarna, vilket jag inte kan se om något större problem, om man nu inte ville använda baksidan av backarna som referensyta.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#215 » 18:02:40, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ingen som helst betydelse på 4-backs chucken heller......borra hålen nära där du tror, mät in så alla backar "gäspar" lika mycket, och svarva/slipa. (ringen du spänner in kan du deformera lite till det blir "rätt"....den ska ju bara tillföra kraft ...inte läge/possition)

Där är det ju backens greppyta du vill ska vara parallell med chuckens rotationsaxel, och det är det du ska korrigera, inte backens "tjocklek" eller något annat. Hur den greppar och centrerar ämnet ställer du ju med de individuella skruvarna. :coffee:
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#216 » 18:15:28, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där, en röst till för det deformerbara röret/ringen. Smarta lösningar är kul! :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#217 » 19:07:17, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att deformera (ej permanent) saker man belastar är ju inget konstigt i sig, det gör ju de flesta varje dag....i soffan, i sängen, i bilen, dörrhandtaget mm ....det kallas fjäder. :grin:

Inom maskinbearbetning försöker man ju oftast att undvika att deformera, eller att kompensera för att det sker, men det är ju inte fel att låta det hända om det gynnar det man gör. :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA (trådstartaren)

#218 » 08:06:15, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det har ingen som helst betydelse på 4-backs chucken heller......borra hålen nära där du tror, mät in så alla backar "gäspar" lika mycket, och svarva/slipa. (ringen du spänner in kan du deformera lite till det blir "rätt"....den ska ju bara tillföra kraft ...inte läge/possition)

Där är det ju backens greppyta du vill ska vara parallell med chuckens rotationsaxel, och det är det du ska korrigera, inte backens "tjocklek" eller något annat. Hur den greppar och centrerar ämnet ställer du ju med de individuella skruvarna. :coffee:


Hur mäter man och justerar gäspning? Jag är kanske inte hundra på vad det är, uppfattade det som hur mycket backarna "vrider" sig in eller utåt beroende på var man fäster nånting i dom, typ längst fram eller längst bak så gäspar dom utåt eller inåt. Ser inte hur man kan justera det om man gör hål och en använder ring.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#219 » 18:14:26, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menar är att man "centrerar" backarna ..... (oavsett om de "gäspar" eller inte" så man får ett rent skär på alla fyra backarnas greppyta = största diametern man hittar är samma på alla backar, strunta i den minsta) )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Zukram

#220 » 10:47:41, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På fyrbacken spelar det ju ingen roll alls, där slipar du ju inte in centreringen, utan bara så det blir rakt i förhållande till gejdrarna, du kan slipa in dem en och en ifall du vill.

Jag måste göra manövern på båda mina chuckar nu, för de är inte rak på en fläck :-(

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

DennisCA (trådstartaren)

#221 » 14:25:18, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska se om jag orkar göra något åt detta i helg. Man blir ju lite trött då det alltid är nånting som jäklas och nånting nytt känns det so man måste köpa... Funderar göra ringen av 1.2mm plåt och med två hålsågar.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#222 » 11:10:16, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK märkt ut en linje på backarna i svarven (efter jag centrerat ett kullager) så jag skulle få allting så koncentrisk som det går, borrat hål och gängat dom i M8. Det var lite jobbigt på borrarna, völker borrarna som kom med kittet klarade inte av det. Några bosch borrar jag hade gjorde bäst ifrån sig, fast det blev att slipa om efter två backar.

Men sen så då jag skulle göra ringen så hoppsan, hålsågen biter inte på plåten, snopet. Kanske får prova med en i trä då. Istället passade jag på att få bandslipen i skick som varit lite i oskick. Tror inte det blir så mycket mera gjort i helg, nu ska vi åka bort.

Detta såg intressant ut som metod för trebackschucken (ca 18 minuter in), nylonbitar mellan backarna:
https://www.youtube.com/watch?v=2_GAPDtvhzs

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ja-bond77

#223 » 17:51:04, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju en bra länk som visar svarvning av backarna. Sumitomo CBN BNC350 rekommenderar han för intermittent svarvning av härdade backar. Hittar inget sånt på ebay och tillverkaren verkar ha andra koder i bruk i dagens läge, men interrupted cut nämns vid några av alternativen:
http://www.sumitomotool.com/index.php?id=196

Finns säkert motsvarande från andra tillverkare också.


Finns ju mycket att kolla på egentligen:
Google videor: interrupted cut cbn
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

DennisCA (trådstartaren)

#224 » 08:58:42, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad det är för märke på HM skäret som kom med, men det hade inga problem att avverka lite material på backarna då jag använde det för att ritsa upp riktlinjer för var jag skulle skära. Tror det kan gå vägen med det.

Efter jag "tunat" bandslipen lite satte jag på ett 40 kornigt slipband och provade slipa till kinesstålet och det gick ju ganska bra den här gången, ett nytt bälte hjälpte säkert också. Jag har en massa bälten i olika storlekar, då slipen klarar av en stor variation, det har varit lite dumt, blir så mycket omställande så jag försöker hålla mig till en storlek i framtiden.

På tyska ebay kan man köpa keramiska 50x1020mm bälten ganska billigt (klingspoor) så jag köpte 5x 40 och 5x 120 bälten för 48 euro med frakt. Några 80 korniga skulle jag gärna haft också men det var slut i lager. Men jag ska försöka standardisera på den storleken så blir det inte så mycket jobb att byta bälte.

P.S. En annan sak förresten, har läst nu någrs ggr om folk som lägger wax eller annat på slipbanden för att dom ska hålla längre. Är det någon som hört om detta förr, någon som gör detta? Vad funkar bäst? Bivax, kanske vanliga ljus funkar? Vissa säger dom lägger WD40 på bandet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#225 » 18:17:02, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vax på band (eller slipdisk) har jag bara använt när jag slipar aluminium.....inte för att det ska hålla bättre utan för att det inte ska "smeta tätt" .....då använder jag ljusstump (för att det är lätt att skaffa)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se