Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa metallsvarv (blev en Storebro Rex)

312 inlägg • Sida 16 av 21
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

DennisCA (trådstartaren)

#226 » 08:48:08, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska besviken på slipbandet i zirkon från Mirka (i överlag har inte mirkas sandpapper impat mig, inte som deras abranet som är superbra).

Har inte slipat mycket snabbstål men redan börjar det bli slött och avverka material ganska dåligt. Jag har experimenterat med olika profiler på sistone, får väl sisådär resultat, kan hända jag har för stor vinkel jag bara tog på känn och körde alla vinklar i den, var 15 grader sen då jag kollade... Enligt instruktionerna på nätet ska det vara mer som 5-8 grader på vissa vinklar och 10-15 på andra för stål. Jag hoppas keramikbanden från tyskland håller högre kvalitét.

Ska prova en "round nose" profil nu härnäst också.

Tillverkade en ny del till svarven som verkade va försvunnen igår också, skulle varit en tjock bricka under spaken som man håller fast dubbdockans spindel med, utan den fick man inte tillräckligt med kraft för att hålla fast den, skruven bottnade. Skulle kunna använt en färdig bricka men hittade ingen i rätt storlek, men so what, så jag har ju en svarv!

Tycker jag har för lite verktygshållare annars, skulle behöva börja tillverka. Tänker det kanske kan funka om man skär ut passande delar på bandsåg och tig svetsar ihop allting istället för att fräsa.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#227 » 12:41:17, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade ett center med MK3 kona till svarven, testade runout mot det istället för mot ytan på spindeln, den såg renare och jämnare ut så. Lite rör det sig ännu men mindre än förr, vet inte hur mycket jag vågar dra på muttern som spänner på lagren. Iallafall när man svarvat en del och kollar då, så då rör sig inte mätaren ett dugg. Jag tänker att om kullagren har spel bör det vara slumpmässigt och även en svarvad del borde röra på sig lika mycket som i videon under.

https://www.youtube.com/watch?v=KYE1hXwiBcM
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#228 » 17:24:31, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du svarvat en stund är lagren och spindeln varmare, och har då rört sig (utvidgats, förlängts osv) Det ger ofta mindre spel.....därför måste du ha ett spel när svarven är kall.

Strävar du efter bättre toleranser än 1/100 mm är svarv fel verktyg, då är det slip som gäller....så det jag ser på filmen än mer än bra.

Testprotokoll för ny Storebro svarv. ( och din, och min för den delen, är begagnad..... så man kan inte kräva "ny" prestanda)
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DennisCA (trådstartaren)

#229 » 17:39:48, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just, temperaturen, är ju bara 5 grader för tillfället. Bör väl låta den vara en stund.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#230 » 07:11:05, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur resonerar ni kring skydd? Alltså skydda prismorna och gängskruven huvudsakligen från allt skräp och smuts som faller ner då man svarvar. Med tiden nöter det ju svarven trots man är noga med att städa, prevention är bättre än bot och allt det där... Så jag funderar allvarligt på att lägga nånting på tvärsliden som samlar upp skräpet som faller ner. Typ en läderbit, eller kanske en polykarbonatskiva, samt något skydd som gär ett tak över ledskruven så smuts inte faller ner på den. Jag har kollat mycket på en tysk som heter Stefan Gotteswinter och han har flera intressanta lösningar på G här.

Här går han igenom några modifieringar på sin svarv:
https://www.youtube.com/watch?v=HfcU_cWs1Dg

De flesta modifikationer är inte aktuella för mig, mest skydden jag är intresserad av.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#231 » 09:04:19, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i ja-bonds tråd, han hade någon klurig lösning dom jag tänkte kopiera..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DennisCA (trådstartaren)

#232 » 18:43:32, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du tråden om värnamo fräsen?

Annars har jag jobbat med att få igång lampan idag, att byta säkring hjälpte inte... Demonterade hela lamphuvudet och rengjorde och testade att allting funkade. Satte tillbaka (inte så enkelt som det låter, krånglig design med massa småskruvar). Men nej det funkar inte nu heller. Har mätt upp mellan kontakterna och då man slår på visar multimetern 190 volt. Låter lite udda det.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#233 » 20:57:32, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen elektriker men gissar det har att göra med vad som skrivs här
https://diy.stackexchange.com/questions ... tch-is-off

Kresten är alltså inte hel men en fas så är aktiv och multimetern visar falsk data.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ja-bond77

#234 » 21:11:59, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... Jag vet inte teorin bakom men det är vanligt om ena säkringen är brunnen i ett trefas system. En trefas motor kan ju ha en fas på konstant utan att det stör på något sätt och kanske det kryper bakvägen via nollan då... eller nåt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#235 » 21:18:18, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan ju vara något som agerar "transformator" som bonde säger, men det är väl inte troligt att lampan sitter koppla mellan motor och dess kontaktor,.... ?

jag skulle gissa på "fas borta" i första hand när jag ser runt 190V uppmätt spänning mellan fas och jord. (nolla)

Behöver ju inte var säkring för just lampan, utan någon annan stans på vägen mellan "kraftverket" och den som det är avbrott/glapp...

( vad händer förresten med forumet? ....man hinner ju hugga en årsved medans man väntar med de aktuella svarstiderna :huh: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#236 » 21:51:08, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad visar multimetern för spänning om du lägger ett motstånd på t ex 100 kohm parallellt med den? Eller om du, istället för digitalmultimetern, tar en gammal analog multimeter med låg inre resistans och mäter med?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#237 » 05:16:52, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elen är dragen i svarven såvitt jag ser att det går elkablar från kontaktorn till säkringen, sen till lampan. Fast jag tror det är på "in sidan" så ström fås alltid oavsett om den på eller ej.

Jag skrev lite klumpigt igår, jag tänkte att nollan var borta, och att felet kanske (förhopningsvis) ligger mellan kontaktorn och säkringen eller någonstans längs kabeln i lampan. Det var nu där jag tänkte felsöka.

edit: Nu då jag tänker vidare så känns det som att nollan är borta, utan nolla så funkar ju motorn, men utan nolla funkar ingenting som ska gå på enfas, vilket är lampan....
Senast redigerad av DennisCA 05:42:35, 03-04-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#238 » 05:26:29, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad visar multimetern för spänning om du lägger ett motstånd på t ex 100 kohm parallellt med den? Eller om du, istället för digitalmultimetern, tar en gammal analog multimeter med låg inre resistans och mäter med?


Har nog inte ett sådant motstånd, måste se om det går att knåpa ihop av flera.

Ingen gammal analog multimeter heller. Är gamla analoga alla med låg resistans? Finns ju även nya analoga än idag, samma med dom?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#239 » 08:10:28, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju billigare analog multimeter desto lägre inre resistans, oavsett om den är ny eller gammal. Ofta är den lägre på AC-områdena än på DC-områdena. De allra lågohmigaste brukar ha 1000 ohm/V , dvs om man t ex ställer in den på 300 V-området så blir inre resistansen 300 x 1000 = 300 kohm. Värdet på inre resistansen brukar nästan alltid stå i ett hörn nertill på skalan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#240 » 16:20:33, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu år jag lika vilsen som jag var igår igen.... Gjorde kontinuitetstest mellan pluggen och de två kontakterna i lampan och fick pip både på fasen och på nollan och allt verkar rätt där. Så nu vet jag inte... Fel i uttaget av elektrikern? Måste jag gå med multimetern in i uttaget, känns litet osäkert. Den har nu 700V som max.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se