Hej svarv-experter!
Jag letar efter en lagom stor svarv för garagejobb (fn. mest motorcyklar). Max. storlek ca 2000 x 800 mm för att den ska få ordentlig plats. Har hittat denna gamla Örn svarv som har stått på ett åkeri och inte använts på flera år. Den är ganska misskött (bl.a fyrbackschucken är tämligen rostig) och täckt av ett lager av fett och damm. En hel del tillbehör finns i ett skåp vid sidan om. Vi startade den och ett lagerljud hörs bakom chucken. Tycker också att ett visst glapp kan kännas när man tar tag i chucken och försöker lyfta den uppåt. Lagerfel? Lyckades inte enkelt rubba dubbdockan, troligen pga olja och smuts på prismorna. Lyckades köra matningen (supporten) sakta framåt och bakåt. Knepigt reglage!
Vid en snabb mätning uppskattar jag svarvdiametern till ca. 200 mm (8 tum?), dubblängden till 750 och totallängden till ca. 2000 m. Såg ingen fabrikatsmärkning på verktygshållaren/snabbfästet.
Jag frågade om den ev. kunde vara till salu och ägarna skulle fundera och återkomma.
Vad kan ett värde uppskattas till med tanke på skick och renovering (lagerbyte, remmar, troligen)?
Någon av er som vet vad denna modell heter. Är det en skolsvarv? Vore trevligt med lite dokumentation, teknisk fakta.
Vilka delar borde jag absolut ha med (svåranskaffade), t.ex kugghjul för gängning, etc.?
Brorsan som blir delägare i svarven vill att vi köper en modernare/nyare svarv. Antar att med vår budget lär det bli en Kina-svarv. På hans arbetsplats fanns tidigare en hobbyverkstad och där stod en större Kina-svarv, som han var nöjd med. Många är negativa till dessa Kina-svarvar ("köp ingen Kina-svarv"). Är det pga dålig kvalitet, funktion, precision, tillgång till reservdelar (spotmarknad) eller något annat? Det är sällan man ser begagnade Kina-svarvar till salu. Varför? Är gamla svenska (eller europeiska) svarvar så mycket bättre? I vilket avseende (kvalitet, funktion, reservdelsanskaffning, etc)?
Tacksam för era goda råd!
/Kari