Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Arboga 2508, pinolen går ej helt tillbaka...

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#1 » 13:10:02, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffade mig en Arboga BM2508 med matning. Allt verkar fungera som det ska men två saker är "konstigt"...

1. Pinolen/chucken går ej helt tillbaka/i retur vid vanlig borrning(matningen ej inblandad). utan den stannar, tar stopp ca 4-5cm. innan den skall nå sitt övre stoppläge och där den tar stop känns det som det skall göra i normala fall (stumt/distinkt stopp, inte som nåtot som kärvar) Och allt känns i övrigt kanonbra returfjädern är det bra stuns i och allt verkar glida bra.... Så frågan är om det har något med matningslådan att göra? "farbrorn" som jag köpte den av va inte den "mekande typen" och han sa att han hade "kört ner chuken för långt så det kuggade över och därefter blev den så" Han måste ha menat att han använde matningen då för det funkar ju inte att få till "överkuggning vid vanlig borrning" för där kuggstången tar slut på pinolen är det väl typ stop? (inga frästa kuggar sista biten på kuggstången/det sitter skruvar där för fastsättning i pinolen....) :klia:

Ett ganska irriterande fenomen... :aaargh:

2. det sitter en skruv under djup-skalan i nederkant på maskinen, vilket påminner sjukt mycket om en avtappningsplugg? (skruven fattades...) Enligt den Arboga skiss jag hittat står det "skruv"... Är det någon som vet vad den har för funktion?

Om någon av er råkar ha ett koordinatbord till salu så är jag intresserad!! :wave:

Bild
Bild
Bild

/Kjelle
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(



Janson1

#2 » 14:28:17, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara någonting med att chucken skall ju kunna tryckas ut (morsekonan) genom att backa pinolen hårt.
Går det att få bort konan genom att backa upp pinolen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#3 » 14:41:15, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det går inte med den inbyggda kiljagaren utan man får ta bort konan med en separat kiljagare. Men det blir ingen skillnad.....(har provat). :-(
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

rospigg

#4 » 18:30:05, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ur pinolen och felsök.
Så avancerade grejer är det inte.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

G_Hackman

#5 » 06:28:34, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv en GM2512, samma borrhuvud förutom växellådan. Har precis haft ur pinolen så jag har det ganska färskt i huvudet.

2. Det är en skruv, inget avtappningshål. I min har den helt vanligt insex-skalle. Om det är samma skruv som suttit där sen ny vet jag inte. Jag har antagit att det är för att kunna justera bort glapp i pinolen men jag vet inte om det är så.
Avtappningshålet för oljan sitter undertill på maskinens högra sida (om du står framför den).

1.
-Fungerar den automatiska matningen?
Den drivs via ett fiberdrev. Skulle man köra stopp på något vis så kommer man inte att kugga över något utan fiberdrevet havererar och därefter har man ingen automatisk matning.

-Stannar den automatiska matningen som den ska vid det borrdjup du ställt in?
Den lilla armen som syns i din tredje bild ska tyckas ner och då koppla ur matningen


Den automatiska pinolnedmatningen använder samma kuggstång och drev för att mata ner som den manuella gör. Dessutom är den automatiska matningen alltid igång (kuggarna snurrar) men den är bara kopplad till axeln som sänker kuggstången när man vrider handtaget. Så jag har svårt att tro att den har något med saken att göra.
Rent praktiskt kan inte pinolen kugga över. Då har man fördärvat antingen kugghjul eller kuggstång helt och brutit av kuggarna. Precis som du säger tar kuggstången slut och eftersom det inte skurits några fler kuggar i den så kan inte pinolen gå vidare.

Jag tror att det antingen är en skada på själva pinolen eller i huset som gör att den inte kommer vidare. Fast ännu troligare är att det finns något inuti som sitter ivägen så pinolen stoppar eller att spindeln inte kan glida upp på den axel som driver den. Att det är spindeldrivningen känns då som det troligaste.
Längst upp i spindeln sitter nämligen två kilar. En av dessa kan vara skadad eller ha lossat. Då bör det stoppa ungefär i det läge där din gör. I så fall är det själva drivningen som ”kuggat över”. Jag trodde inte att det gick utan att man tappade drivningen helt men kanske!?

Enda sättet att kolla och fixa är att ta ur pinolen. Ganska enkelt:
Lossa returfjädern. Töm ur oljan. Lossa pinolmatningslådan (de sex insexkruvarna på höger sida). Dra ut axeln som sänker pinolen (man får nog knacka på den från vänstersidan där returfjädern sitter lite försiktigt med en plastklubba). Pinolmatningslådan följer då med ut. När axeln kommit ur en bit kan du sänka ner pinolen (lossa djupinställningen på framsidan först). Därefter kan du dra ur pinolmatningslådan helt tillsammans med axeln.
Lossa därefter den stora muttern längst upp på spindeln och dra ut den ur pinolen. Kilarna jag nämnde sitter precis under lagret i toppen.

2 personer gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#6 » 14:49:24, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

- G_Hackman, tack för din grundliga beskrivning! jorå både matningen och "stopp-armen" fungerar som det ska så det blir väl att plocka ner pinolen och titta hur det ser ut :-) Fortsättning följer......
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

jörgen.ottosson

#7 » 14:53:05, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det hänt "plötsligt" under ditt ägande eller var det så när den köptes? Någon kan ha bytt pinolen till "fel modell" ( som passar på en annan Arbogamaskin)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#8 » 15:01:05, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den va så när den köptes.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

jörgen.ottosson

#9 » 15:11:38, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då skulle jag sätta en femma på att det är en för lång pinol som är monterad.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

G_Hackman

#10 » 20:38:50, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det givetvis vara. Bör vara lätt att kolla. Jag mätte just på min maskin. Pinolens maximal slag är 122 mm, med djupindikatorns stopp demonterat. Testa vad du har på din! Skulle slaget ha varit ungefär 122 mm om den gick ända upp så är det nog rätt pinol i alla fall. Har du något annat så är det fel.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

InläggDetta inlägg har raderats av snix47 den 12:03:01, 06-11-2017.
Anledning: ovidkommande

snix47

#12 » 12:09:32, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de kan va till hjälp, detta är pinolen från en Arboga GM-2508 som jag just servar, den är 240mm, och går hela vägen upp,

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
snix47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:58, 13-11-2014
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arboga Abene Eisele Kemppi

Hot_Rod_Kjelle (trådstartaren)

#13 » 22:09:34, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet va en skada på kugghjulet som används vid sänkning av pinolen, men det gick att snygga till den kuggen sen funkade det kanon! :-)

7 personer gillar det här inlägget.
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

jörgen.ottosson

#14 » 22:36:24, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för återkopplingen, :thumme:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se