Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Gammal tryckluftsborrmaskin snurrar hela tiden.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Paxman (trådstartaren)

#1 » 15:35:52, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Eftersom jag fått så bra hjälp här tidigare så chansar jag på att få hjälp även denna gång.

Nyligen fick jag överta en gammal Bahco borrmaskin för tryckluft. Det visade sig att den fungerar, men tyvärr snurrar den även när avtryckaren inte är intryckt (svårt att byta borr då... :razz: ).

Jag har rengjort den och smörjt upp den med kompressorolja, men felet kvarstår. Min gissning är att det är själva ventilen som påverkas av avtryckaren som är defekt, möjligen bara fiberpackningen och/eller O-ringarna. Är detta något ni tror att det går att få tag på som reservdelar, och är det ens värt att hålla på med en så här gammal maskin?

Det här är maskinen:

Bild
Bild

Mvh
Fred
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 18:22:07, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu mer troligt är att något kärvar, eller kanske något skräp är i vägen, så att returfjädern inte orkar föra tillbaks ventilsliden till utgångsläge. Jag föreslår att du börjar med att plocka isär och se om det går att fixa utan reservdelsanskaffning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Paxman (trådstartaren)

#3 » 18:36:01, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft isär hela maskinen och rengjort ordentligt för att sedan smörja upp allt. Någon returfjäder har jag inte sett... :klia:
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige

Stefan1972

#4 » 18:38:48, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nånting är det i "avtryckaren" som inte är som det ska iallafall. Jag har dock för mig att lufttrycket oftast sköter stängningen av den iallafall. Inte säkert att det är nån fjäder alltså.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 18:42:32, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I alla tryckluftprylar som jag har plockat isär (däckpåfyllare, blåspistoler, mutterdragare mm) har det funnits returfjäder för ventilen. Man vill ju gärna att den ska stänga pålitligt även om lufttrycket är mycket lågt, t ex om den ligger inkopplad till en trycklös tank redan innan kompressorn startas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Paxman (trådstartaren)

#6 » 18:45:13, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte se att konstruktionen skulle tillåta en fjäder någonstans, så jag är också inne på att det är lufttrycket själv som ska pressa tillbaka kolven som avtryckaren påverkar.

Jag borde givetvis tagit lite bilder på hur grejerna ser ut, men efter att ha skruvat isär och satt ihop ett antal gånger var frustrationen för stor för att åter skruva isär för ett foto. Kan kanske ordna det imorgon om frustrationen lagt sig lite...:)
Paxman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:54, 20-01-2014
Ort: Stockholm
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se