Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Borrhammare för stenspräckning

63 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Gert Fogelström (trådstartaren)

#1 » 10:07:53, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte vilken kategori frågan hör hemma i, det är ju ingen verkstadsmaskin precis. men försöker här.

Jag funderar på att köpa en Boray borrhammare för stenspräckning enligt nedanstående specifikation:

1500W
18 joule slagkraft
SDS Max
vikt 12 kg
Pris 6300 kr inkl 4 st 20 mm borr och 5 st spräckkilar mm

http://sten-spräckning.se/butik/paket- ... t-stor-el/

Finns det någon som har erfarenhet av en sådan maskin?
Håller borren längre om jag spolar kallt vatten i hålen medan jag borrar?
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II



Martin.Eriksson

#2 » 14:45:19, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad och hur mycket ska du spräcka?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Hot_Rod_Kjelle

#3 » 16:01:55, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har borrat berg med de flesta olika varianterna av handhållna maskiner som finns på marknaden och jag skulle vilja säga att en "vanlig" borrhammare är troligen det sämsta alternativet gällande produktivitet och tålamod när man ska borra i berg:smile: därmed inte sagt att det kan vara försvarbart ibland..

Men om jag tar för givet att det gäller privat bruk och du har ingen brådska och du inte vill hyra utrustning så skulle jag spontant säga att det är ett hyfsat kit enligt data't på hemsidan. Jag har själv 2st. Hilti TE80 och dom får minst sagt ta en del stryk så det gäller att maskinen har åtminstone lite kvalitet, sen är det ganska vanligt att borrarna "hugger" när sidoskären blir slitna och då är det bra om maskinen har någon form av "moment/slirkoppling" som gör att man slipper få ont i handleden :svettas:
20mm. borr är nog en ganska vettig dimension till den maskinen. Köp ev. fler borrar på tex. Biltem/Jula och byt ofta (se till att du borrar ungefär lika mycket med alla borrar som används till samma hål annars ökar risken att borren fastnar).

Den bästa borrhammaren för din typ av jobb är en maskin som heter Duss P80/P90 med borrstång och lösa borrkronor som man kopplar på dammsugare och får "torra" hål. En mycket trevlig maskin! :thummar:

/Kjell
Hot_Rod_Kjelle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:42, 19-09-2011
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Några småmaskiner.... :-(

Gert Fogelström (trådstartaren)

#4 » 18:18:27, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska bygga en ca 60 meter lång och ca 1 m hög stenmur i en slänt med sten från 3 husgrunder. Det kommer säkert att behövas en hel del justeringar och kompletteringar, dvs borra och kila. Det är ett arbete som kommer att spänna över sommaren på alla dagar och tider när inget annat arbete har högre prioritet. Då är tillgängligheten av egen maskin viktig för kunna utnyttja den tid som då står tillbuds.

Än så länge har jag inte hittat något om Duss P80/P90 på svenska på nätet för jämförelse.
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II

dc_lindberg

#5 » 20:19:27, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För klen.
Har en liknande o hjälpt en granne med att spräcka en (1) sten och försökt att knäcka en till...
Tar -evigheter- med så där klen maskin.

Exakt vad är det du behöver fixa?
Lite bilder/skiss/ritning?
Med bättre underlag kommer du att få riktigt bra tips från Maskinister som jobbar/jobbat med att spräcka stenar ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Gert Fogelström (trådstartaren)

#6 » 21:34:16, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla Cobra är alldeles för klumpig i det här sammanhanget.

Den maskinen jag frågar om är på 1500W och har en slagkraft på 18 joule och väger 12 kg.

Vad var det för specifikationer på den maskin Du använde?
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II

dc_lindberg

#7 » 23:23:25, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns inte specen på min maskin o den ligger lite oåtkomligt.
Det motsvarar dock väl den du funderar på. Tror min är en Bosch.

Du måste ha fram vatten och spola på borren och i borrhålet samtidigt som du borrar.
Jag provade köra utan vatten först... dumt... kostade borrar o maskinen blev kokhet!...
Med vatten gick det >x2 snabbare och maskinen blev inte kokhet (bara duktigt varm).
Min saknar hållare för vattenslang :-(
...så gör ock de du tittat på...

Jag körde i granit. Vad är det för material du skall köra i ?
Vi behövde 25-30mm's hål till snigeldynamiten, men min maskin "klarade" bara 20mm's borrar.

Vad jag försöker säg dig är, köp inte för klen maskin - du kommer att bli vansinnig.
Det tar -mycket- längre tid än du tror att borra i granit...
Finns investeringsutrymme, så höj blicken, men samtidigt så är det inte klart vad du ska ha den till ännu. Ditt inlägg #4 ger inte svaren man behöver för att på bästa sätt kunna råda. Ska du ev., bara borra ankare, 12mm eller så, ja -då- räcker den finfint, även i granit. Ska du borra i betong, då skär den som i smör (lekande lätt). Då kan det till och med vara så att maskinen är för stor och för klumpig ;-)


Är det sprängsten du ska pyssla med?
Ska de spräckas eller ska de förankras med varandra, eller?...
Kan vara så att en vinkelkap och sten kilar är ett bättre val av redskap (jo... jag övergick till min 180mm's kap och diamant skivor istället för borrhammaren...) ?
Diamantklingor.

Rätt verktyg till rätt jobb - då blir jobbet lätt och trevligt att utföra.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Gert Fogelström (trådstartaren)

#8 » 14:37:34, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för maskin Du tycker att jag ska höja blicken mot? Vad har den för specifikationer?

Intressant det där Du skriver om vattenkylning. Om det är värmen som slöar borren borde vattenkylning vara bra, men det råder delade meningar om metoden. Säljaren av borrmaskinen liksom Hot_Rod_Kjelle #3 ovan tycker att blåsning från dammsugare är en metod för kylning. Maskinuthyraren, som jag givetvis diskuterat alternativet med hyrmaskin med, tycker liksom Du att vattenkylning skulle vara bra.

Som jag ser det, består gamla husgrunder av stenblock som borrats (för hand) och kilats loss från ställen där berget går i dagen. Det finns många ställen här i trakten där man kan se att man brutit sten till husgrunderna. En del block blir väldigt stora.

Det är alltså fråga om en mur med huggen sten till skillnad från stenmurar runt åkrarna som byggdes av naturliga stenar.

Naturligs vis kan man bygga en mur mycket enklare med betongblock men för oss känns det värdefullt att kunna ta tillvara stenarna från de gamla husen här på gården och föra dem vidare till framtiden med ny användning.

Bottenlagret i muren kan jag lägga i samma ordning som stenarna tidigare legat men sedan börjar det verkliga pusslet. Ju fler stenar jag får på plats desto mindre antal stenar är det kvar att välja på. Det är då jag behöver kunna dela, justera och passa till stenar för att komma vidare. Alltså borra, kila och spräcka med lämplig utrustning.

Dessutom ska jag gräva fram, transportera, lyfta, vända och vrida och få stenarna på plats, men det är ett annat problem som inte har med borrmaskinen att göra…
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II

dc_lindberg

#9 » 15:00:36, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckluft.
Cobra.
Tunga grejor. På stativ.
Inte min bransch.

Den 12kg's du funderar över kommer att kännas "helt rätt" de första hålen... se'n börjar det ta tid... o armarna börjar värka...
Hyr först en maskin över en helg - så du får praktisk erfarenhet. KANSKE kommer din erfarenhet att bli precis motsatt min :-)

Vatten = binder stendammet
Stendamm = döden för lungorna! Du -måste- använda mer avanserad skyddsutrustning... med vatten så klarar du dig med vanligt munskydd (eller så råkar du glömma det...).

Luft kyler borren och stenen också,... men... då dammar det än värre... slå på "stendammslunga" på nätet så blir du väl insatt i varför jag protesterar.

Räkna med att du behöver dubbla kraften mot vad du räknat ut att du behöver.
Överkapaciteten i maskinen gör att den slipper jobba så hårt, samt att jobbet blir både lättare att utföra och går snabbare ;-)

Att jämföra med handborrat är... tja... allt går bara man vill...
Du har ca 20m/månad, dvs ca 5m/v dvs ca 1m/dag. 1m hög och hur bred? 50-70cm?
...o du har kvällar o spilltider att tillgå bara ?...
Räkna en gång till på det där så kommer du nog att förstå varför jag envisas med kraftigare maskin...

Att bara trav 1m x 1m x 0.5m och få det att ligga fastkilat/still... det går inte på en timme... det går inte på två heller...
Ska du göra som en granne gjorde, "slängde upp sprängsten, natursten, osv sten på varandra o kletade betong mellan" (ser rent ut sagt för djävligt illa ut!) så går det nog att hålla det tempo du tänker dig, o då är det ju bara de stenar du inte kan flytta på med traktorn som du behöver spräcka...
Alltså åter till, exakt vad skall du ha borrhammaren till? Är det 200kg's-och-uppåt sprängsten som skall spräckas... då är den för klen... då är det tryckluft alterternativt Atlas Coopco Cobra som gäller, dvs "tunga artilleriet"... o därmed åker prislappen upp en hel del...

Får du hjälp av flera händer, eller ska du göra jobbet helt själv?
Spelar också stor roll för om kalkylen är realistisk.

Skyddsutrustning?
Riktiga skor med ordentliga skydd?
Skenbensskydd (jmf fotboll/ishockey) - kan få duktigt svåra skador av sprängsten... de är -syl-vassa kanter på dem!...
Lyftanordningar? (utgår ifrån du kommer att använda traktorn)

Lätt å vara tuff - "e ju bara"... hjälpte en granne -flytta- på en mur, Bender, Megawall. Oerhört lättarbetat. Kanon resultat. ...fel på våra klockor... de påstod en tid o vi var helt övertygade om en annan... x4-x8 så lång tid som vi -trodde- det skulle ta! Det var en mur som vi -flyttade- på - iof blev ju den nya "från grunden" men ditt projekt är större, knepigare, mer omfattande och har många fler moment.

Klart du ska bygga muren!
Glöm nu inte att fota - du vet bilder alltid är uppskattade och säger så mkt mer än ord ;-)

Stenmur
Gjuta stödmur, utformning?
Senast redigerad av dc_lindberg 17:24:17, 03-06-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#10 » 15:26:02, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar man en borr som håller för Boray med SDS max så fungerar det, maskin matar ner bra men när hårdmetallstålet lossnar (mellan 8 sekunder och tio hål) gör den blåmärken på utskickade partiklar på grund av stort levande moment.

Jag har inte funnit någon borr som håller, inköpspriset är inte betydelsefullt i det fallet utan hålkostnaden, hur många hål ska du borra, hur många borrar behöver du köpa till dessa hål.

Köper du tjugo stycken borrar med i ditt stenspräckningskit, så är det utopi med 200 hål, snittar gissningsvis på 100-120 st hål, om lyckan står sei bi.

Kostnaden på 120st hål blir då 75:- / hål
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

stefansmark

#11 » 15:33:38, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du borra så mycket så är det en cobra, en tryckluftsdriven borr alternativt en duss du ska ha.
Du blir ruinerad på att köpa sds max borr så då kan du rentav spara pengar på att köpa en dyrare maskin med borr avsett för att borra sten.

2 personer gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

rospigg

#12 » 17:19:38, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktig utrustning krävs (underlättar för ditt psyke) för det jobbet du har framför dig.
Investera i en dieselkompressor och en bergborrmaskin till den, har du tur får du en "Bäver" borrslip med på köpet.
När du sen är klar så kan du sälja maskinerna vidare! :thummar:
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#13 » 17:41:38, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

P90 med 19mm sexkantsfäste kostar ca: 15000:- (väger 8Kg / 1100W)

med fästet kommer det möjlighet till bättre hålpris
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Anders.B

#14 » 22:48:32, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nog kalla mig skapligt erfaren när det kommer till småskalig stenspräckning och har testat åtskilliga typer av kilar.
Tror inte du behöver så värst mycket större maskin till dina kilar.

Den kil du refererar anser jag vara en av de bästa du kan köpa, mycket hållbar och effektiv.

Jag kör mestadels med just 20 mm kilar.

När det gäller maskin så har jag en oldtimer Hilti modell TE 72 som trycker ner en 20mm borr 200mm på ca 1-2 minuter.

Jag har testar Hilti originalborrrar samt någon tysk borr, och måste något överraskad ge Julas löjligt billiga borrar väldigt högt betyg!
Använder aldrig vatten men har två tre borrrar igång och skiftar borr efter tre -fyra hål.

En normal sten på 1-3 m3 spräcker man ju oftast (på mitten) med just tre-fyra hål sedan blir det ju per automatik en borrpaus när man knackar ner kilarna.
Så 3-5 minuter per halvering är vad det handlar om, undantaget om du jobbar i berg då krävs det fler kilar så köp ett 10-pack i så fall.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ax-180522/

Min maskin ser ut så här har inte koll på data mer än att den är mer än ok för de stensorter vi har i backen här hemma.

Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Michael Meier

#15 » 23:35:54, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur får du borret att hålla, Anders?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se