Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Borrhammare för stenspräckning

63 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Gert Fogelström (trådstartaren)

#46 » 16:48:40, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte alla mina borr från HME och tyckte att de var bra. Hållbarheten kanske beror på hur de används. Om jag kommer ihåg skrev någon att det räckte med trycket från borrmaskinen och att det var värmen som gjorde slut på borren. Jag använde 5 borr och bytte borr efter varje hål.

Bifogar en färsk bild på murverket. Nu har jag inte borrat sedan jag gjorde hål för staketstolparna.

/Gert
Gert Fogelström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 20-07-2012
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C II



Anders.B

#47 » 22:59:12, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering,
Jag var in på Byggmax i morse och dom hade Irwing borr dock endast med sds + fäste.
Billiga som Julas dessutom.

I brist på bättre så köpte jag två 20mm och två 14mm då jag ändå har en adapter till TE 72an.
Och en mindre maskin på ca 5 joule

Nu ca 200 hål senare så ser dom knappt använda ut, (jo det gör dom förstås)

Men dom håller lätt 200 hål till, så det blir till att bunkra för dom lär inte bli billigare..
Ska genast ta hem några Irwing med sds max från eBay för test!

Jag är fortfarande förvånad :uupps:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Burträskarn

#48 » 00:46:34, 06-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att denna Boray är en kineskopia av Bosch största maskin (GBH -nånting, som är den maskin jag använde inna jag kunde övergå till luft. Hålen för dynamiten borrade jag med 30mm borr, och det var inget nöje. Kilhålen borrade jag 20mm, och upptäckte så småningom att det lönade sig med kvalitet. Jag använde tre borrar för varje hål, och såg till att de aldrig blev varmare än att man kunde hålla i dem utan handskar. Att kyla med vatten avråder jag från å det skarpaste. Vi pratar spiralborr, och om kaxet inte tar sig upp ur borrhålet så kommer det att klägga ihop, och då blir det okul... Provade på att borra igenom ett skikt av kvarts, och det kaxet var så tungt och kompakt att borren fastnade. Men med hjälp av mer tur än skicklighet fick jag loss den.
För övrigt en alldeles utmärkt murning!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Per Jansson

#49 » 00:48:45, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att spräcka ett granit flytt block, ca: 2x2x2m. Till största delen friliggande, det ska bara bort i bitar som baklastaren orkar bära. Nybörjare på detta så söker råd.
Använder 20mm borr och spräck kilar.
Borrat rad med 10 hål lite djupare än kilarnas längd och med avstånd lika kilarnas längd, räcker precis över stenen. Problemet är att det flisar ut åt sidan och inte spräcker genom stenen, kan man göra på annat sätt? Ska man våga försöka mitt i blocket? Har bara provat typ 20 cm in på en kant och tänker att om jag provar mitt i stenen och det inte går så sitter ju alla kilar fast, men det är kanske det man måste göra för att det inte ska flisa ur?
Ska man borra och spräcka i befintliga sprickor?
Prova annan riktning?
Sprängning är uteslutet då den ligger 1m från garage, men "snigeldynamit" och låna större borr kanske är det man måste göra? Tacksam för råd och tipps.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Skru'are

#50 » 03:25:42, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:photograph: :photograph: :photograph: :photograph:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#51 » 05:46:17, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon möjlighet att borra åt andra hållet?

Försök att skala en lök på tvären, ibland är lageruppbyggnaden på graniten så tydlig.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Per Jansson

#52 » 08:22:58, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här har jag gjort två rader med hål och kilat loss en del. Det spricker som en skalad lök. Till vänster mot garaget finns en vågrät spricka ca 40 cm under toppen på stenen, funderar på om jag ska prova där.
Senast redigerad av Per Jansson 09:31:31, 14-07-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Michael Meier

#53 » 08:32:16, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte konstigt att du får det fenomenet, stenen är skiktad, du får tänka till lite när du borrar.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Per Jansson

#54 » 09:30:24, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael M, Kan det vara en bra ide att ändra riktning och prova borra horisontellt i sprickan tror du?
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Michael Meier

#55 » 12:08:49, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fota ur olika vinklar ?

Din sten, och liknade (finns i många varianter) är inte homogen, du har (med facit i hand) lagt ned alldeles för mye ork på att "öppna" stenen, du delade ett skikt, vilket visar sei vara en lite del bara.

Du måste ner i huvudstenen med dina kilar, (det är fördelen med långborr och dynamit :) du kan bara jobba från ytan med kilar.

Per Jansson skrev: .... ändra riktning och prova borra horisontellt i sprickan tror du?


Vilken av sprickorna tänkte du på ?

Sprängstoff är brutalt, så länge man inte får genomblåsning spricker det mesta, med kilar kan man inte jobba mot stenens inbyggda vilja att spricka.

Prova med ett eller två hål nästa gång, så slipper du jobba i onödan, en del gånger måste man få bort lösa skikt innan man når ned till mera homogen sten och ibland består hela stenen av sådana skikt som du fick loss.


Bild

Försökte hitta lagret som du jobbar med just nu, om du tänker dei att det är en kaka som du måste bli av med så behöver du inte så tätt med hål, det kan räcka med två eller tre för att få loss bitar från översta skiktet så att du kan komma ner i själva stenen efteråt.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Skru'are

#56 » 13:00:46, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en horisontell spricka, så slå i huggmejslar. (Finns särskilda kilar för det annars)
Att borra i sprickor kan sätta borret och/eller skada det.
Du behöver inte en massa hål och kilar, utan att de är på rätt ställe och riktning. Du skall ju inte skapa räta block utan bara skrot.

3 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Per Jansson

#57 » 14:34:34, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Nu tror jag att jag börjar få kläm på det.
Det är ett lock som måste av innan den större huvudstenen går att komma åt. Visst finns det en riktning som går bättre än andra.
Värkar som bilderna kom in uppochned dock.

6 personer gillar det här inlägget.
Per Jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:57, 02-10-2014
Ort: Sigtuna
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM 642

Burträskarn

#58 » 21:04:33, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att nöta på. Visa att du är tjurigare än stenen! Jag brukar spara en kil om jag misstänker att bitarna blir för stora (så att kilarna fastnar, alltså). Då kan man dela av den trilskande biten, och på så sätt få loss kilarna.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

rospigg

#59 » 22:52:43, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan sa att man ska titta och leta efter "klöve" det som nog kan jämföras med årsringarna i ett träd.
Följ "klöve" och borra alla hål efter det/den randen och se naturligtvis till att kilarna spänner åt rätt håll - tvärs "klöve"
En förbaskat intressant och lärorik film som handlar om ämnet finns på Youtube, "det är berget som bestämmer":

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Verktygsmakaren

#60 » 09:02:59, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag började lyfta blecken (eller vad det heter) från botten av hålet innan jag satte kilen så blev spräckningen mer förutbestämbar. Kraften blir bättre riktad åt sidorna och det blir inte något tryck rakt ner i det borrade hålet. Man behöver inte lyfta blecken så mycket, bara så dom inte vilar på botten.

Skrev det innan men tar det en gång till, varvtalet är väl så viktigt för att få spetsen att hålla, kör lite långsammare så håller det bättre utan kylning.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se