Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Blästring, blästeraggregat.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

AN (trådstartaren)

#1 » 12:59:47, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Ser att det är många på forumet som blästrar lite större grejor.
Skulle vilja gör det jag :smile: med.
Så jag har lite frågor:

Vad använder ni för skydd? Friskluftsmask?

Hur ska avstängningen fungera? Är det bara genom att man bryter luftflödet, före ejektorn i botten av tanken?
Inget som blockerar framför munstycket?

Hur återanvänder ni sanden. Fungerar det att ha en presenning som underlag, eller far mycket av sanden iväg långt? Den borde väl tappa energi, när den träffar det som ska blästras, och falla ner?

Hur silar ni sanden, om den ska återanvändas?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Stridis2

#2 » 16:22:20, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som skydd har jag en blästerhuva, alltså en hjälm med en tyghuva som går ner till axlarna. I tyget är det gjort en enkel hållare så man kan sätta in ett siktglas. Gör sådana själv av gammalt plexiglas, original var jättedyra och de förbrukas ganska snabbt om man är oförsiktig när man blästrar.
Under denna hörselkåpor med nackbygel samt andningsskydd med P2-klassning.
Vanliga tjockare arbetshandskar i skinn, overall och oftast gummistövlar. Byxbenen dragna utanpå stövlarna.

Jag har ofta haft en 1/2" kulventil precis innan hållaren till blästermunstycket, men det finns dödmansgrepp med en gummikloss som stänger och tätar över munstycket. Sedan finns det mer avancerade saker med tryckluftsmanövrerade ventiler som sitter på själva blästerklockan och två små slangar fram till en manöverventil på blästerhandtaget.
Jag märkte att om det läckte framme vid min kulventil så smög lite sand hela tiden fram. Pausade jag mer än någon minut så kunde jag få stopp i slangen eller munstycket. Fick då skruva av munstycket, stänga sandmatningen vid klockan och bara köra på med tryckluft därifrån tills slangen var tom igen.

Hela klockan är ju trycksatt, så stänger man bara luftflödet före injektorn så sprutar det ut massor med sand, fast utan luftströmmen som bär sanden. Man får troligen mycket snabbt stopp i slangen, och fram till dess slösar man bara med sand som inte går att blästra med. Men om man får ett stopp precis innan ejektorn så är det ett bra sätt att lösa detta på, att stänga luftflödet innan ejektorn alltså.
Man måste alltså antingen stänga helt tätt framme vid munstycket eller stänga både sanden till ejektorn och luften innan denna. Finns kanske andra sätt, men det är dessa jag känner till.

Jag brukar stå på ett par pressningar när jag blästrar. Inte så mycket för att återanvända sanden som för att slippa få en badstrand där jag blästrar. Mycket flyger bort, men jag inbillar mig att det mesta är sandkorn som har slagits sönder till damm som ryker iväg. Ju mindre sandkorn, och ju rundare dessa är, desto snällare blästring, men den går bra ner i små porer, ger en rackarns fin yta och är mindre risk att plåten slår sig.

Jag hade en gammal mjölsikt jag silade sanden i, men tyvärr så har siktduken rostat sönder, så har någon tips på var man kan köpa ny siktduk med kanske 1,5 mm maskor så lyssnar jag gärna. :mrgreen:

Jag köpte putssand från lokala grusgropen. Torkade denna, siktade den och förvarade i 200-litersfat med avtagbara lock. Siktade den igen när jag hällde den i klockan för att få bort eventuell smuts och fuktig sand. Den sand som inte rann genom sikten utan att man behövde skaka kan ställa till problem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

AN (trådstartaren)

#3 » 13:12:18, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Kulventilen som du har framme vid munstycket förbruka ganska snabbt eller?
När man tittar på bilder på nätet, verkar proffsutrustningarna bara ha en manuell luftventil, framme vis munstycket, inget som täcker munstycket.
Men denna ventil kanske stänger både ejektorluften och sandventilen, för att undvika sand fram till munstycket?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stridis2

#4 » 21:58:02, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte tiden som knäckte mina kulventiler, det var antalet start och stopp. Så fort de började bli dåliga gick det jättefort innan de var helkass. Idén till kulventil snodde jag från Eastwood company. De hade förr både kulventil och dödmansgrepp till sina blästers. Dödmansgrepp ser ut så här :
Bild
Originalets URL: http://cdn.eastwood.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/1/p11780.jpg
.
Observera bara att bilden visar handtag utan munstycke.

De blästerklockor jag har sett har tryckluft både in i toppen av klockan och till injektorn. Antingen stänger du bara luften till injektorn. Då sprutar du ut sand (utan luftström som bär) med 8 bars tryck. Nästa alternativ så stänger du all luft in till blästern. Då kommer själva sandbehållaren att fungera som en ackumulatortank och det kommer att fortsätta spruta sand tills tryckluften i denna har tagit slut. Eller så får du stänga både luft och sand till ejektorn (eventuellt genom att stänga framme vid munstycket).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Masseydriver

#5 » 22:14:28, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns metallduk med olika maskstorlek, ingen koll på priser . http://www.tidbecks.se/sv/standardsortiment/metallduk/

2 personer gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

Toost

#6 » 11:30:16, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att har man en kompressor med mindre motor än (?) typ 10 kw så är det bättre att lämna bort jobbet ? ( -på annat än punktbläster på bilplåt)
Eller ?
Bläster är väl det mest luftkrävande man kan köra.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#7 » 13:07:20, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaee, det beror på ganska mycket. Ska du blästra däcksplåt på oceangående fartyg så stämmer det säkert, men om du blästrar mindre ytor till dig själv så kan det funka bra. En stor yta vill man ösa på som bara den, men ska du blästra något med massa små krångliga ytor så fungerar det med mindre kompressor. Jag har blästrat massa REX-element med 5,5 kW och det har gått bra. Hade varit trevligare med mer luft, men inte avgörande.
Ska jag blästra bilplåt vill jag ha mindre tryck. Då fungerar det utmärkt med mindre kompressor också. Om man blästrar rör eller andra mindre saker har man inte samma nytta av stor kompressor.
Det är mycket viktigare med blästertyp. Tryckbläster är fem gånger mer effektiv än sugbläster med samma luftförbrukning. Rätt typ av munstycken samt rätt blästermedel är också viktiga i sammanhanget.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

qqq

#8 » 00:13:15, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Njaee, det beror på ganska mycket. Ska du blästra däcksplåt på oceangående fartyg så stämmer det säkert, men om du blästrar mindre ytor till dig själv så kan det funka bra. En stor yta vill man ösa på som bara den, men ska du blästra något med massa små krångliga ytor så fungerar det med mindre kompressor. Jag har blästrat massa REX-element med 5,5 kW och det har gått bra. Hade varit trevligare med mer luft, men inte avgörande.
Ska jag blästra bilplåt vill jag ha mindre tryck. Då fungerar det utmärkt med mindre kompressor också. Om man blästrar rör eller andra mindre saker har man inte samma nytta av stor kompressor.
Det är mycket viktigare med blästertyp. Tryckbläster är fem gånger mer effektiv än sugbläster med samma luftförbrukning. Rätt typ av munstycken samt rätt blästermedel är också viktiga i sammanhanget.

Hur stora är sådan där rex-element ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#9 » 00:22:54, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för kompressor när du blästrar stridis? Vad för vatten och oljeavskiljning?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stridis2

#10 » 23:30:23, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Hur stora är sådan där rex-element ?

De flesta jag har i nuvarande huset är 95 * 60 cm, vissa större. I gamla huset satt det redan REX när jag köpte det, så dessa plockade jag ut, blästrade och pulverlackerade. I gamla huset var nästan alla element markant större än de jag har nu. REX är jobbiga att blästra eftersom man ska komma in i alla skrymslen, plus att oftast är de penselmålade flera gånger. Ju tjockare färg desto värre att blästra. När jag blästrar REX börjar jag alltid med bottenytan och sedan toppen (om de har stått med lite vatten kvar har de rostat hål här. Inte kul att lägga en massa tid på att blästra elementet för att i slutet inse att det är skrot. Fråga inte hur jag vet detta... :vissla: ). Därefter blästrar man framsidan snett in mellan lamellerna, först på ena hållet (höger till vänster) och sedan andra hållet. Sedan innerytan högst upp och längst ner. Därefter vänder man elementet och gör likadant på den sidan. Med elkompressorn tog det oftast lite drygt en timme per element.

Exempelbild på REX-element från fabriken som bygger sådana:
Bild
Originalets URL: http://lenhovdaradiatorfabrik.se/wp-content/uploads/2013/08/rex-kopia1-736x410.jpg


AN skrev:Vad har du för kompressor när du blästrar stridis? Vad för vatten och oljeavskiljning?

Jag har en gammal Atlas Copco som jag köpte av en skrothandlare för 25 år sedan. Tanken var helt upprostad men den har jag svetsat (och provtryckt med vatten innan driftstagning). Blocket hade stått halvfullt med vatten. Jag körde med detta så ett tag, men det lät illa och motorskyddet löste lite då och då. Sedan bytte jag lager eftersom dessa hade mycket gravrost i sig. Första gången jag startade kompressorn efter lagerbytet trodde jag inte den gick runt eftersom den var så tyst. Sedan dess har aldrig motorskyddet löst.
Kompressorn saknade motor, remskiva till motorsidan och övrig el, men detta var ju ganska enkelt att fixa. Blocket ska ge drygt 1000 liter i minuten vid 6 (?) bars mottryck, men jag har växlat ner det så det ger bara 790 (teoretiskt).
Vattenavskiljning är mycket primitiv. Dels blir det en del avskiljning i tanken (ta aldrig ut luften i botten av tanken) och sedan sitter det en liten vattenavskiljare i form av en tank på någon liter direkt på blästern. Oftast är det inte fukten från luften som ställer till problem med blästringen utan smuts som har råkat komma med.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

AN (trådstartaren)

#11 » 13:32:51, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon liknande hjälm du använder?
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stridis2

#12 » 22:19:19, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, hjälmen är som en vanlig bygghjälm. Över denna hänger ett formsytt tygstycke. Lite i stil med denna:
Bild
Originalets URL: http://www.toolshedrentals.com/itemimages/2136.jpg
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

AN (trådstartaren)

#13 » 11:38:19, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saker tar tid ja :smile:
Men förra helgen blästrade jag iaf kranarmen till min SM460.
Sand har en förmåga att leta sej in överallt.
Använde tätslutande glasögon, mask, hörselskydd, då hjälmen på bilden ovan inte hade siktglaset i ordning.
Men en sådan luva som du, stridis använder, var köper du en sådan?
Upplevde att det ibland var lite svårt att se vad man gjorde, iaf när jag blästrade inne i kranarmsprofilen. Lite förenklat ser den ut som en uprofil, med förstärkningar i. Det blev mest ett dammoln. Men det kanske är oundvikligt.
Vilket avstånd är lagomt att blästra från? Beror kanske på vad "hårt" man vill blästra.
Det var väldigt kul när man var färdig, och kranarmen var metallren, men själva blästringen var kanske mindre kul.
Är väl ovanan och att grejorna inte är helt på topp kanske.
Man skulle haft någon typ av enklare blästerutrymme att vara i. Betongplatta med murade väggar och tak. Så det är lätt att sopa ihop sanden. Samt något bra utsug.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stridis2

#14 » 23:31:46, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man lär sig med tiden var det slår tillbaks när man blästrar, och man lär sig också var man inte ska vara när det slår tillbaks... :mrgreen:
Många ställen får man just det fenomen du beskriver att man får sandstorm i Sahara. Man får blästra på känn, stoppa och kolla när sikten klarnar. Därefter upprepa proceduren tills det är tillräckligt rent.
På tal om rent. I många lägen behöver man inte blästra rent, detta tar bara längre tid och kostar mer pengar utan att man får något bättre resultat över huvud taget. Sitter gamla färgen fast och är komparatibel med nya så låt den sitta. Bara damma över ytan så den blir matt.

Huvan köpte jag via ett amerikanskt företag som heter The Eastwood company. På den tiden fanns inte internet och det var inte så lätt att hitta speciella saker att köpa. Nu borde man kunna hitta liknande även i Europa. Vid en snabb koll hade första svenska företag jag kollade på denna :
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se