Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Kaltenbach KKS

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

OskarJohansson (trådstartaren)

#1 » 20:56:24, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi har en gammal Kaltenbach KKS på jobbet som jag ska försöka starta upp, allt verkar funka som det ska då klingan startar och åker upp det enda jag inte har testat är skärvätskan men jag vill inte fylla på innan jag har rensat ut den ordentligt. Då till problemet, det är en klack som låser fast spånlådan medans klingan är nere i maskinen men jag kan inte låsa klingan uppe så spånlådan går fritt medans maskinen är avstängd. Så om någon vet hur man kan få upp klingan manuellt eller köra upp den så den låser sig där uppe hade det varit bra! :)

Tyvärr vet jag inte det exakta namnet på maskinen och det enda som står på är Kaltenbach KKS nr.18569.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/G8VSJ/kaltenbach.jpg

Mvh Oskar


Gå till lösningen
OskarJohansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:17, 11-11-2016
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



Nickel

#2 » 10:35:16, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en nästan liknande på mitt jobb, överdelen ser annorlunda ut på den. På den får man klingande att stanna uppe om man kör upp den med mätning och sedan bryter strömmen till den.
Nickel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:04, 14-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kramer 620 årsm.-00 BM 500 årsm.-78

OskarJohansson (trådstartaren)

#3 » 16:53:08, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickel skrev:Har en nästan liknande på mitt jobb, överdelen ser annorlunda ut på den. På den får man klingande att stanna uppe om man kör upp den med mätning och sedan bryter strömmen till den.


Okej!

Jag testade att bryta stömmen med klingan uppe en gång och då sjönk den sakta ner, men det är ju värt att prova igen! :)

Men går det dra ut spånlådan helt när klingan är nere på den ni har på ditt jobb? och styrs den också av hydraulik?

Mvh Oskar
OskarJohansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:17, 11-11-2016
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Nickel

#4 » 19:06:53, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej spånlådan går inte att dra ut när klingan är, nere sedan så är det en slang som hänger ner i spånlådan men den är mest till besvär när lådan skall in igen. Jo det är hydraulisk matning och material fastklämning på den, tidigare hade den en automatisk material frammatare men den var så krånlig att använda så den blev bortkastad. Jag var dit och provkörde den nyss och på den så står klingan uppe hela tiden när man brutit strömmen, tills man drar i den röda spaken. Det kan kanske vara läckage i hydraulcylindern eller ventilen på er maskin. Du kan pröva att ställa matning på noll när du kört upp klingan och brutit strömmen. Det kanske kan göra att den stannar uppe. Du får vara försiktig om du har händerna där inne i maskinen för klingan går ned snabbt om någon kommer åt den röda spaken. (Att du inte har händerna där när klingan är igång förutsätter jag.)


Detta inlägg har valts som lösning

Nickel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:04, 14-01-2008
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kramer 620 årsm.-00 BM 500 årsm.-78

OskarJohansson (trådstartaren)

#5 » 19:28:08, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde den lite mer idag och den stannar helt ifall jag drar ner matningen så då var de inga problem att få ut spånlådan men det är som du säger om någon kommer åt den röda spaken då så åker det ju ner väldigt fort.

Tack för svaren!
OskarJohansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:17, 11-11-2016
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se