Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjulbalansering, Statisk balansering av hjul, Balansering av hjul

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 09:53:09, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statisk balansering av hjul, MC hjul i mitt fall.

Hur svårt är det att balansera hjul?
Hur noggrann måste man vara?
Vilka är fällorna?

Har valt att beställa:
Bild
Från:
https://www.louis.eu/artikel/rothewald- ... e/10009184
Vilket väl motsvarar ungefär:


Har aldrig balanserat något hjul själ, så lärningsprocessen får ta sig början ;-)
På Avatar moppen, som har fälgar för slangdäck, så monterar man o är det för stor obalans så tar man loss däcket, vrider det 180'; pumpar upp o testar igen. Om ej balans så lossar man o vrider 90'. O håller på så tills dess det "verkar" hyfsat, o se'n kör man. Märks inte mkt i -laglig- hastighet. Vad som händer i ++vet jag inte, för så fort går inte den mopeden.

Nu har jag "smala" fälgar så jag har inte behovet av att lära mig balansera breda fälgar, men är ändock nyfiken på hur man gör det ("kan vara bra att veta/kunna").

Använd tråden för att bolla statisk balansering av hjul.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



jörgen.ottosson

#2 » 10:28:48, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara samma princip som när man balanserar slipskivor (för tex. planslip) .....har dock aldrig balanserat ett "moppe-hjul" ( dock har jag riktat ekerhjul och då byggt en liknande uppställning med "pekare" för att se var fälgbanan svänger, och hur ekrarna behöver spännas eller slackas för att hjulet ska gå rakt.
(inte för att det direkt har med ämnet att göra...)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ivar Risslén

#3 » 12:18:01, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att balansera ett mc-hjul är lått om man vet hur det ska göras och att man är lite noggrann. Skriver den som har gjort det sedan 70-talet. Jag jobbade då som rundslipare och vid byte av slipskiva så var man tvungen att balansera den nya. Jag använde samma princip för att balansera hjulen på min mc, för på den tiden hade däckfirmorna dåligt med maskiner för att balansera mc-hjul. Det de kunde göra var att spinna upp hjulet och använda en stroboskoplampa för att se var det var obalans.

Att balansera ett hjul statiskt går till ungefär som på filmen. Skillnaden är att vid balansering av slipskivor så använde jag tre vikter som jag flyttade runt tills det var bra. När det var bra så kunde man ställa skivan i vilket läge som helst och den började inte på att snurra.

Det man måste tänka på är om hjulet har koniska rullager så måste man pressa ihop dom så att de inte glappar. Sedan är det en fördel att ha vikter i olika storlekar som är lätta att sätta fast och att lossa.

Nu börjar själva balanseringen och då har du förberett hjulet med att montera hjulaxeln eller en särskild axel för balanseringen. Jag har alltid använt originalaxeln och det har gått bra. Börja med att snurra lite lätt på hjulet, tar du i för kraftigt så tar det för lång tid innan det stannar. Gör ett litet märke högst upp på hjulet när det har stannat. Du kan gärna göra om det ett par gånger, då är du säkrare på att du har hittat lättaste punkten. Fäst en vikt på det stället. Du kan fästa den lite lätt med tejp för troligtvis så måste du ta bort den och montera en med en annan vikt. Sedan så är det bara att snurra igen på hjulet och kolla var det stannar. Har du för lätt vikt så stannar den i topp och tvärtom om den är för tung, då pekar den neråt. Då är det till att byta vikt och upprepa snurrningen. Det är till att hålla på till man är nöjd, första gången tar det lång tid men ju vanare man blir så går det snabbare. Man kan även placera vikterna lite förskjutet som när man balanserar en slipskiva med bara tre vikter genom att placera dom lite osymmetriskt runt fälgen.

Det är flera gånger som jag har balanserat om mc-hjul som har varit monterade och balanserade med maskin. Det har varit för att få bort de fina vibrationerna som man ibland har haft i framhjulet. Maskinerna tar ungefär fem grams obalans medan den här metoden har nästan noll grams tolerans på obalansen om rullarna går lätt och man är noggrann.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PerÖ83

#4 » 18:25:49, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort lika som Ivar när jag har balanserat. Funkar bra.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

torbjorn_forsman

#5 » 18:44:01, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda gång jag har balanserat MC-hjul (och jag har inte fått något klagomål på resultatet) så använde jag originalaxeln, riggade upp alltsammans mellan ett par hopfällbara arbetsbockar, tejpade fast M8-muttrar som provisoriska vikter, när jag hade hittat ett bra resultat vägde jag muttrarna på brevvåg och gav mig sedan ut och anskaffade motsvarande riktiga balanseringsvikter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#6 » 21:11:19, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg bruker metoden som Ivar skriver over, og jeg har disse her fra BT: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021023/

I følge en kompis som kjørte NM i RR i noen år, går det helt fint å droppe å balansere bakdekk. Dagens moderne slangeløse radial MCdekk er såpass runde og nøyaktige at det var visst vanlig i det miljøet å bare balansere framdekk.
Jeg har aldri hatt behov for å ha på mer enn 5 g vekter. :)

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ivar Risslén

#7 » 21:17:27, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr när jag hade ekerhjul så brukade jag gå på fiskredskapsaffären och köpa blysänken för att använda som balanseringsvikter. Det var den här typen och de var bara att klämma dit på ekern. http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artik ... nke-2.html

Tillägg: Jag har märkt lite skillnad på att även balansera bakhjulet. Det kan vara skillnad på racingdäck och landsvägsdäck i fråga om ojämnhet. Det har hänt att man har fått balansera om däcken när de har varit halvt ner slitna. Det har även hänt att man inte har behövt balansera om hjulet när man har bytt till ett nytt däck av samma märke och modell.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 01:39:45, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Post Nord, japp, vars underentreprenör "de vita skåpbilarna", landade inte mer än kring timmen efter jag skapade tråden!
Fick mig de beställda balanseringsutrustningen, men den extra koniska skruvupphängningen för hjul med koniska rullager, dvs BMW /5-7 serien bl.a.
Har knappt haft tid att öppna paketet idag - fick bli en snabbtitt under fikat på eftermiddagen. Stängde inte ytterdörren förrän kl. 00:50... bidde en lååång dag i trädgården...

Då får jag sätta mig ned o göra som I säger!
:-)
Tack för råd och tips - jo, blysänken minns jag väl från ekerfälgarnas tid.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se