Att balansera ett mc-hjul är lått om man vet hur det ska göras och att man är lite noggrann. Skriver den som har gjort det sedan 70-talet. Jag jobbade då som rundslipare och vid byte av slipskiva så var man tvungen att balansera den nya. Jag använde samma princip för att balansera hjulen på min mc, för på den tiden hade däckfirmorna dåligt med maskiner för att balansera mc-hjul. Det de kunde göra var att spinna upp hjulet och använda en stroboskoplampa för att se var det var obalans.
Att balansera ett
hjul statiskt går till
ungefär som på filmen. Skillnaden är att vid balansering av slipskivor så använde jag tre vikter som jag flyttade runt tills det var bra. När det var bra så kunde man ställa skivan i vilket läge som helst och den började inte på att snurra.
Det man måste tänka på är om hjulet har koniska
rullager så måste man pressa ihop dom så att de inte glappar. Sedan är det en fördel att ha vikter i olika storlekar som är lätta att sätta fast och att lossa.
Nu börjar själva balanseringen och då har du förberett hjulet med att montera hjulaxeln eller en särskild
axel för balanseringen. Jag har alltid använt originalaxeln och det har gått bra. Börja med att snurra lite lätt på hjulet, tar du i för kraftigt så tar det för lång tid innan det stannar. Gör ett litet märke högst upp på hjulet när det har stannat. Du kan gärna göra om det ett par gånger, då är du säkrare på att du har hittat lättaste punkten. Fäst en vikt på det stället. Du kan fästa den lite lätt med tejp för troligtvis så måste du ta bort den och montera en med en annan vikt. Sedan så är det bara att snurra igen på hjulet och kolla var det stannar. Har du för lätt vikt så stannar den i topp och tvärtom om den är för tung, då pekar den neråt. Då är det till att byta vikt och upprepa snurrningen. Det är till att hålla på till man är nöjd, första gången tar det lång tid men ju vanare man blir så går det snabbare. Man kan även placera vikterna lite förskjutet som när man balanserar en slipskiva med bara tre vikter genom att placera dom lite osymmetriskt runt fälgen.
Det är flera gånger som jag har balanserat om mc-hjul som har varit monterade och balanserade med maskin. Det har varit för att få bort de fina vibrationerna som man ibland har haft i framhjulet. Maskinerna tar ungefär fem grams obalans medan den här metoden har nästan noll grams tolerans på obalansen om rullarna går lätt och man är noggrann.