Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Scheppach HM2 - Kobling av elektrisk motor og bryter

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

qapvik (trådstartaren)

#1 » 21:39:15, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trenger hjelp til kobling av elektrisk motor samt bryter på min Sheppach HM2 Høvvel.
Det er ønskelig å koble denne som 3 fas 230V.
Motoren har brems.
Vennligst se bilder vedlagt.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av qapvik 22:46:28, 07-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
qapvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:01, 05-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 22:22:56, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bild 2: Där sitter 6 st anslutningar, man skall nog sätta ihop den första nedre med den första övre, den andra nedre med den andra övre osv. Jag antar att dom två tunnare kablarna är till för att släppa bromsen som bör gå på 230 volt. Däremot vad som sitter under kretskortet vet jag inte men det kan vara någon slags avstörning?
Jag önskar någon mera verifiera att jag tänkt rätt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

qapvik (trådstartaren)

#3 » 23:08:41, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har lastet opp noen flere bilder.

Når det gjelder bremsen:
Slik jeg skjønner deg er dette en mekanisk brems som trenger strøm for å slippe. Altså er det en fjær/fjader som trycker på bremsen når motorn slås av?

Kobling:
For meg virker det som om motoren er koblet med stjerne kobling fra før og er da brukt på 380V
Det du sier er vel å koble motoren som det som kalles en trekant kobling. Jamfør merkelappen på motoren som sier trekantkobling ved 220V.
For meg høres dette fornuftig ut.
Når du nå ser fargene på lederne på koblingsbrettet, hvordan skal de fargede lederne kobles og hvordan skal tilførselen kobles?
Bild

kretskort:
Mulig det går an å se komponentene på kretskortet på de bildene jeg la til i min tråd.

Brems:
Jeg regner med at den ledningen som kommer fra bak på motoren er tilførsel til bremsen.
Det du sier er egentlig at om jeg setter 230v spenning på disse (blå og rød) så burde jeg klare å rotere motoren lett, men når det ikke står spenning der så burde bremsen være aktiv?

Gule tynne ledninger inne i koblingsboks:
Har du aning om hva disse ledningene er?
Hva skal jeg gjøre med disse?
qapvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:01, 05-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#4 » 06:06:37, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom två gula är nog själva bromsen och får sin spänning där dom ligger inkopplade.
Låt alla sladdar sitta som dom sitter enligt bild två och lägg bleck alt. skala anslutningskabeln så dom sitter som bild ett i inlägg #3. Det är klart sen.
Dom 6 grova sladdarna är till motorns lindningar och dom 2 gula är till bromsen. Kretskortet som innehåller två dioder och två kondensatorer vet jag inte på rak arm vad det gör för nytta men det kan säkert någon annan här på M.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#5 » 06:57:36, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte kondensatorer utan varistorer (överspänningsskydd) som sitter på kretskortet, förutom dioderna. Frågan är om kortet kanske egentligen är tänkt för att fungera som en likriktare för bromsmagneten, alternativt ett överspänningsskydd som ska ta hand om spänningsspiken som uppstår när strömmen genom den bryts.
Finns det någon typskylt på bromsmagneten? Vad står det i så fall för spänning där, och är den avsedd för lik- eller växelström?

Man verkar inte ha använt motorns kopplingsplint på riktigt standardiserat sätt, på den mittersta polskruven i nedre raden sitter ju tre kablar anslutna, troligen är dessa "slutet" av motorns tre faslindningar, alltså de som normalt enligt gammal tysk standard heter U2, V2, W2. Om du lossar dem och ohmmäter så gissar jag att det visar sig att var och en av de tre lindningarna går mellan två kablar med samma färg (röd-röd, blå-blå, svart-svart).
Det finns ingen standard alls för kabelfärger internt i en trefasmotor.
Specialkopplingen gör att man har fått polskruvarna i de nedre hörnen lediga för andra ändamål.

Står det något i instruktionsboken för hyveln, eller kanske på en lapp i locket till kopplingsdosan, hur det är tänkt att den ska kopplas för 3 x 230 V?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qapvik (trådstartaren)

#6 » 17:03:30, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.
Her er noen flere bilder av motoren.
Bilde innunder lokket på motoren:
Bild
Jeg kan vel tolke Nied spennung som lav spenning, altså 230V? Altså trekantkobling?
Om dette er rett begynner jeg ihvertfall å skjønne noe.
Det jeg trenger å vite nå er hvem av de fargede ledningene inne i koblingsboksen som er vikling U,V og W.
Om motoren går feil vei har jeg skjønt det slik at da bytter jeg plass på L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3?
Rett meg gjerne om det er noe feil her.

Nå gjenstår det å finne ut følgende:
- Hva gjør kretskortet? trenger jeg det på 230V? ikke hvet jeg :)
- De to små gule ledningene i koblingsboksen, hva gjøre de? Kan de være noe form for overlast/temperaturopplegg innebygd i motoren? Eller har de noe med bremsemagneten å gjøre.
- Hvor og hvordan skal bremsemagneten kobles, men det er ingen tvil om at denne har hvert koblet inne i koblingsboksen på motoren tidligere.
(Ingen tvil om at bremsen er aktiv når det ikke er noe strøm koblet til. Det skal mye rå makt til for å rotere motoren for hånd.

Bilde av det jeg tror er bremsemagnetens info og dens ledninger:
Bild
Bild
Ser at bremsemagneten trenger 98V og 0,34A Hvor skal jeg hente 98V? Jeg er uvitende om AC eller DC for bremsemagneten. Det må vel være her kretskortet spiller inn på en eller annen måte?

Regner med at dere alle skjønner at denne høvvelen ble kjøpt som deler. Helt plukket sønder i biter.

Marius Andersen
Inderøy - Nord-Trøndelag - Norge
qapvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:01, 05-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#7 » 18:03:29, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ser jag att dom två gula inte är till bromsen nu när bromskabeln syns... Dom här dioderna och överspänningsskydden, kan dom ha nåt med 98 volt att göra? Så dom tre nedersta sladdarna, satt dom så från början? Den är i så fall 400 volt kopplad. Finns det någon större kondensator någonstans?
Torbjörn F:Är det säkert verifierat varistorer?
Går det att mäta om det är ett motstånd i andra ändan av dom gula sladdarna?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#8 » 18:45:37, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Notera Matsushita-loggan och ZNR, det talar för att det är en varistor. Resten av beteckningen betyder begränsningsspänning 680 V och diameter 10 mm.

Skulle kunna tänka mig att man får ut ungefär 98 V medelvärde om man halvvågslikriktar 230 V utan att ha glättningskondensator.
Det går ju att ohmmäta bromsmagnetens lindning för att kolla om likströmsresistansen verkar stämma bra med 98 V 0,34 A (det blir alltså ca 290 ohm), i så fall är den gjord för att matas med likström. Om resistansen är mycket lägre, så är den nog gjord för växelström.

Jag skulle tro att de tre nedre ledningarna ursprungligen (som motorn levererades från motortillverkaren) har gått till var och en av de nedre polskruvarna som på "normala" trefasmotorer, men sen har maskintillverkaren gjort en omkoppling och monterat kretskortet.

För att ta reda på hur ledningarna ska kopplas är det väl enklast att ohmmäta för att kolla vilken av dem som hör ihop med vilken av de övre anslutningarna, och sedan koppla dem enligt bilden på boksidan (en lindning U1-U2 , en V1-V2, en W1-W2). Alltså två lindningar kopplade snett nedåt höger och en mycket snett nedåt vänster. För att undvika förväxlingar eller hopblandning av början och slut på lindning, så låt ledningarna sitta kvar orörda på den övre raden polskruvar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#9 » 20:30:20, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, detta köper jag... Men dom två gula, vad kan dom vara till? Innan jag såg fler bilder trodde jag det var bromsen, men nu behövs det nog någon mätning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#10 » 21:59:28, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan instruktionsboken med sitt elschema vara till någon hjälp?
www.maskinisten.net/downloads.php?view= ... f_id=23133
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Janson1

#11 » 22:48:26, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt elschemat så bör det finnas ett litet större kretskort någonstans. Det är väl bara att försöka koppla efter elschemat men med 230 volt som huvudspänning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

qapvik (trådstartaren)

#12 » 23:00:34, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg målte motstanden over spolen på bremsemagneten: Jamfør bilde nedenfor.
Målte denne til 279 ohm
Bild
I følge torbjørn vet vi nå at bremsemagneten skal ha likestrøm.
Da antar jeg at dette kretskortet er en likeretter som bare halverer sinusen på vekselstrømmen. Dette for å forsyne bremsemagneten.
Noen av dere som kan bekrefte dette?
Noen av dere som også ser hvor:
- Bremsemagnet skal kobles inn på kretskort
- AC skal kobles inn på kretskort. (Skal kortet stå montert likens etter at motor er koblet om til trekant kobling?

Jeg har målt motstanden over de tre fargede ledningene inne i koblingsboksen. Altså viklingene.
Jeg får til at det er kontakt mellom Blå Blå, Grønn Grønn og Rød Rød
Meget liten motstand ca 5 ohm
- Er det fritt frem og hvelge hvilken fagene som er U, V og W?
- Er det fritt frem og hvelge hvem av sidene på motoren som er side 1 og side 2 (U1, V1, W1 og U2, V2, W2)

Jeg har målt motstanden over de gule kablene, og hvor kretskort skal forsynes med AC?
Det virker for meg umulig å få noe godt svar her. Motstanden ser ut til å endres hele tiden.
Noen som har tips til hva disse gule lednigene kan være og hvordan de skal kobles nå som 230V?

Marius
qapvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:01, 05-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet

qapvik (trådstartaren)

#13 » 23:28:27, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det være at dette storre kretskortet er innebygd i bryteren?
Bild
Betyr beskrivelsen på bryteren på bildet at jeg IKKE kan drive motoren med 3 faser på 220V men kun 1 fase på 220V?
qapvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:01, 05-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 07:00:04, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller vilken fas som ska betraktas som U, V och W, så följ dem som de redan är inkopplade på övre sidan av plinten. Och se upp så du inte förväxlar början och slut på någon av lindningarna. Det går inte att mäta sig till utan att plocka isär motorn.

Har brytaren ett inbyggt motorskydd, och är det i så fall inställbart?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qapvik (trådstartaren)

#15 » 20:34:10, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
KRETSKORT OG BREMSEMAGNET:
Da tror jeg at jeg har løst gåten med det lille kretskortet.
Det er nok en halvlikeretter.
Komponentene på kortet er tydeligvis: 2 Rectifier Dioder og 2 Varistorer.
Jeg koblet en fase AC 230V over kretskortet der hvor vikling inn og vikling ut var montert ved 400V oppsett.
Da målte jeg målte meg fram med DCV på multimeteret fant jeg 109V DC som vist på bilder.
Koblet til bremsemagneten og motoren roterer lett som bare det.
Det kommer litt brummende lyd fra magneten, men det tenker jeg kommer av at vi ikke har eksakt likestrøm DC.
Ingen røyk :)

Bild
Bild

FORSYNING TIL MOTOR:
Jeg har nok løst denne gåten også.
Det har seg slik at det lille kretskortet er merket med W1 og V1. Disse på samme side av koblingsbrettet på motoren.
Da hvet jeg med stor sikkerhet hva U1 er av farge og følgelig også hvem som er W2, V2 og U2.

MOTORHVERN/SKYDD:
Det står i manualen til høvvelen at motoren er utstyrt med et motorhvern.
Derfor er nok med stor sikkerhet de 2 tynne gule ledningene i koblingsboksen noe som har med motorhvernet å gjøre.
dette kan jeg lite om.
I manualen på koblingskjemaet vises et større kretskort.
Jeg kan bare gjette på at dette ligger innebygd i kontaktoren/bryteren fra AEG.
Enten ligger dette innebygd der, ellers er det innebygd i motoren.
Her trenger jeg hjelp.
Jeg finner ingen mulighet for justering på denne AEG bryteren.
Eneste komunikasjon melom AEG bryter og motor er jo forsyningsledningen.
Denne har 5 ledere.
For meg er det naturlig å tro at dette er kun:
- Jord (Grøn Gul)
- L1 (Rød)
- L2 (Blå)
- L3 (Svart)
- N (Merket med lapp med tallet 20) Denne henger direkte sammen med blå ledning i kontakt/støpsel og er der merket med N

Hva gjør jeg nå?
qapvik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:01, 05-03-2017
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se