Så var det arbetsvecka för pensionären igen.
Infästningen av spiralfjädern som matar tillbaka pinolen är en "racklig" historia. Fjädern sitter i en skål som skjuts in i ett hål i växelhuset och samtidigt ska fjäderns ände in i ett spår i mataraxeln. Efter
spänning av fjädern så låses skålen som fjädern sitter i med en
insexskruv som dras in i ett hål i fjäderskålens kant. När man matar ner och släpper upp pinolen så vickar hela fjäderskålen och det blir ingen jämn uppmatning av pinolen pga dålig passning mellan hålet i växellådan och fjäderhuset .
Passningen mellan hålet i växellådan och fjäderhuset. Förre ägaren har borrat och gängat hål i växelhuset vid sidan om fjäderfästet som jag tror har använts för att med skruvar och brickor dra fast fjäderhuset. Vad jag kommer ihåg så satt det inga skruvar där när jag demonterade fräsen.
Min lösning för att få en stabilare infästning var att tillverka en
bom med två styrpinnar som går in i de befintliga hålen i fjäderhuset.
Bommen på plats, nu blev det mycket bättre, bommen trycker fast hela fjäderhuset och styrpinnarna hindrar huset att rotera. Lite färg så blir det snyggt.
Till fräsen hörde även ett Demander skruvstycke, sönderborrat och allmänt illa åtgånget. Kollade vad ett nytt kostade, ca 8000 + moms, så helt plötsligt insåg jag att det nog inte var så dumt att lägga några timmar på översyn av skruvstycket. Glömde ta bilder på ursprungsskicket, men baksidan såg inte så vacker ut, kollade planheten på planskivan inte så bra.
Skavde bort så mycket som möjligt av alla märken, kollade även att det var någorlunda rakt, det gick att få in 5 hundradelar bladmått på mitten.
Skruvens
axelände var böjd och fyrkantsgreppet för veven helt utslitet. Lösningen blev att kapa yttre delen av axeln, svetsa dit en ny bit och fräsa en ny fyrkant. Även backarna var illa behandlade med tryckskador, slagmärken och mindre borrskador. De blev riktigt bra efter planfräsning, inte helt enkelt, backarna var hårda! Jag fräste bort knappt en halv mm med hårdmetallfräs, rätt högt
varvtal och liten matning, blev en riktigt bra yta. Efter rengöring, slipning, putsning och skavning och målning av delarna ser det ut att bli åtminstone ett användbart skruvstycke.