Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Modig fräs

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

insve (trådstartaren)

#31 » 00:22:22, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var inte helt nöjd med bordets yta efter fräsningen, det hade blivit grunda spår efter fräsens plattor vid änden av bordet. Det visade sig när jag kollade fräsen att en av plattorna lossnat, plattorna hålls med skruvar. Lösningen blev att skicka bordet till en kompis med tillgång till en tillräckligt stor planslip. För att få fast bordet i planslipen så använde vi magnetbordet men eftersom lägsta ytan inte är gejdrarna till bordet så gjorde jag en kontroll av paralelliteten mellan dessa ytor. Det fanns ingen avvikelse alls så de var med största sannolikhet bearbetade i samma uppsättning (inom parentes, gejdrarna är varken slipade eller skavda utan enbart frästa.)

Bild

Det behövdes ett par 10-delar för att ytan skulle bli helt ren, resultatet blev mycket bra.

Bild

Efter montering så kollade jag toleranserna för bordets längd- och tvärrörelse enligt det protokoll som jag hittade i dokumentationen här på forumet. Längds ska det var inom 3/100 mm på en sträcka av 350 mm, det gick knappt att se visaren flytta sig på den sträckan så resultatet av slipningen var perfekt. Tvärs bestäms resultatet av slitage och min skavning av tvärsliderna, kravet är 2/100 mm, resultatet knappt 1,5 hundradel.

Bild

Jag ska även mäta rätvinkligheten mot pinolen genom att fästa klockan i spindeln och vrida runt, kravet är 3/100 mm i alla riktningar. Får bli morgondagens jobb.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



insve (trådstartaren)

#32 » 20:04:26, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:Hoppsan, tänkte inte på det!
Idag har jag sett över fräsens elsystem, började med att slå till strömbrytaren till lampan, det sa smack, dvs den gick direkt. Tänkte inte på att det är 24 V styrspänning, inte 12 V, som också matar lampan så nu är frågan var jag får tag på 10 W 24 V halogenlampa, sökt på de vanliga ställen såsom BT, Jula, Classe m.fl utan att hitta några 24 V.
I övrigt gick kollen av elsystemet bra, såg riktigt hyggligt ut.


Det är tydligen hopplöst att hitta 24V 10W halogenlampa så det fick bli en annan lösning - 12 V LED-lampa som motsvarar 10 w. Enklaste sättet att få ner spänningen är ju ett förkopplingsmotstånd, inte så mycket effekt att bränna bort med en Led-lampa ca 150 mA dvs. 1,8 W = inget stort motstånd. Problemet är bara att när jag mätte några olika LED-lampor så varierade strömförbrukningen rätt mycket. Så den slutliga lösningen blev en enkel 12 V regulator tillverkad av vad som fanns i lådorna.

Bild

Lite krympslag som isolering så är den klar att installera.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

jörgen.ottosson

#33 » 21:33:10, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att se en uppfräschning av maskin som inte bara innebär "stålull och hammarlack" utan att faktiska mekaniska problem åtgärdas, och maskinen justera in. :buga: :buga:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

braha

#34 » 08:04:13, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat!
En variant på belysning är en lamphållare liknande bommen till fjäderhuset, med längd kanske 20 cm. I ändarna monteras lite snett 12V LED.
Seriekoppla 2 x 12V = 24V
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

insve (trådstartaren)

#35 » 23:35:32, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för provkörning!

Jag måste säga att matning till pinolen är suveränt vid borrning, maskinen har valbart 0,1 eller 0,2 mm/varv. Försökte lägga upp en film på provkörningen men har inte fattat hur man gör.

Bild

Kom också på hur man kan testa att de två horisontella axlarna är vinkelräta mot varandra genom att borra fyra hål i en kvadrat med hjälp av digitalen och mäta diagonalerna. Minsta lilla vinkelavvikelse gör att diagonalmåtten blir olika. Med vanligt skjutmått gick det inte att mäta någon skillnad, med digitalt skjutmått ett par hundradelar så det är jag nöjd med.

Bild

Maskinen är nu såld så jag väntar bara på leverans.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

rospigg

#36 » 23:50:33, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den automatiska spindelreverseringen är suverän när man gängar mycket,
det gäller att komma ihåg att återställa den så inte motorn plötsligt slår back, med allt vad det kan innebära.
En riktigt bra maskin!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Zukram

#37 » 14:27:33, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är avundsjuk på köparen.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

L.Svedberg

#38 » 22:04:20, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ett par stycken likadana på jobbet. Jäkligt bra maskiner, men jag skulle inte ge mig på att fräsa i dom. Spindeln och bordet känns alldeles för veka för detta. Men utan tvekan den bästa pelarborrmaskin jag använt.

Skulle mycket gärna ha en!
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se