Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Varmt i spindellager Sajo APF54, råd?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

David V (trådstartaren)

#1 » 14:43:51, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

När jag körde fräsen för första gången på 2000 rpm nån längre stund så blev lagret i spindeln ordentligt varmt. Jag har nu släppt på förspänningen av lagret i flera steg, men det blir fortfarande hett och muttern till lagerspänning är nu nästan helt lös, lätt att snurra med fingrarna. Ändå om jag kör 5 min på 2000 rpm så kan jag inte ta i godset närmast lagret efteråt.

Vad är fel, eller är det kanske normalt på dessa varv? Fräsen är uppväxlad, normalt är maxvarv 1500 rpm. Fel fett? Skf hjullagerfett är i nu.

Tacksam för råd och hjälp, fräsen är av äldre snitt men huvudet ser modernare / bytt ut.
/David
David V
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:07, 25-07-2016
Ort: Stigtomta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo APF 54



Zukram

#2 » 15:31:06, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter lagret OK? GLappar det?

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stefan1972

#3 » 17:49:01, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska det vara fett då? En sak många missar är annars mängden fett. Ett fullpackat lager kan gå ganska varmt om det är för mycket smörja också. Lagom är alltid bäst.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

David V (trådstartaren)

#4 » 00:05:36, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror ni är nått på spåret... Lagret har en liten kanal som ser lämplig ut för en oljekanna. Att få in fett den vägen är nog inte lätt.

För mycket fett = säkert. Jag drog på en hel del.

Det är svårt att mäta glappet, ca 1 dm ut från lagret mäter jag 2 hundradelar radiellt. Men det vore mycket lättare att mäta med torrt lager eller olja. Fettet dämpar ju så jag får ta i en hel del för att se de 2 hundradelarna.

Kvällen är ung och barnen sover, jag gör ett test med olja på studs.

Återkommer!
/David
David V
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:07, 25-07-2016
Ort: Stigtomta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo APF 54

David V (trådstartaren)

#5 » 02:42:35, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok...
Tog isär och tvättade bort allt fett och oljade in lagren istället. Ihop med maskinen och drog åt lagret till dess att jag har precis noll i axiellt spel, dvs ingen förspänning utan bara tight.
Kör igång på 2000 rpm och se på attans. Det blir kanonvarmt efter 4 min snurrande.

Lagret är något matt på ytan av rullarna men i mina ögon helt okej. Men kanske är detta jättekänsligt? Jag är ingen expert på området.

Köpa nya lager eller är det normalt med värme vid 2000 rpm? Kan jag ha för lite förspänning och att det är det som ställer till det?

Gonatt!
/David
David V
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:07, 25-07-2016
Ort: Stigtomta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo APF 54

Zukram

#6 » 08:29:26, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör på 1500 som den är byggd för. Ifall den fortfarande blir varm, så kanske lagret är dåligt.

Men å andra sidan. Hur varmt blir det. Glöder det? :-) kan du ta i det?

Kanske ska det vara någon hundradel spel också. För det kommer nypa när det blir lite varmare.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

qqq

#7 » 10:45:48, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också en apf 54... och på den är enligt säljaren ett (eller flera lager) dåligt i vinkelhuvudet (heter det så ?)
Den kommer från en gymnasieskola och troligen inte gått mycket.
Jag har inte grottat i det än.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

David V (trådstartaren)

#8 » 19:22:52, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill mest att maskinen ska fungera korrekt, även om jag nästan aldrig kör så högt så känns det som att det är nått fel som jag vill utreda det oavsett :razz:

På 1000 rpm blir det ljummet och på 2000 kan man inte ta i det mer än mycket korta stunder efter ca 5 min körning. Lagret ska klara uppåt 9000 rpm enligt tillverkaren så det borde gå fint med 2000 rpm.

qqq: jag kan ta lite bilder på min så kan vi se om de är lika! Lagren kostar bara 3-400 kr styck om du har samma modell. Och det är rätt lätt att få isär när man har listat ut hur det sitter ihop.

/David
David V
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:07, 25-07-2016
Ort: Stigtomta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Sajo APF 54

qqq

#9 » 20:14:35, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag mindes fel. jag har en APF 52, årsmodell 72. Så jag vet inte hur mycket som är lika på dom.
Det där huvudet jag har på fräsen ser inte ut som det som det ska vara enligt reservdelskatalogen (rdk)

Det ser ut som i denna tråd:

Sajo UF52 -71

I rdk snackas om en enhet ("huvud") som heter "fräsapparat" VRF 52 M.
Någon som har ett sådant till salu ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se