Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hack i spindelrörelse på Arboga E100S (video)

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

ja-bond77

#16 » 17:59:18, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sammanfogade trådarna...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Michael Meier

#17 » 18:15:43, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Sammanfogade trådarna...


:buga:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rospigg

#18 » 18:31:45, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det är någon inbyggd urdrivare för morsekonan på Arboga 100.
Apropå spakens ickeretur-är kugghjul och kuggstång rena, hela och friska?
returfjädern, där sitter nog fjäderns inre del på en nit, hålet i fjäderbladet är format som ett nyckelhål. (niten ser ut som en svetsbabba)
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

RuneStone

#19 » 22:24:02, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 100-modellerna är det urdrivare.. på vänster sida om pinolen sitter en liten pinne/platta som hindrar pinolen att gå ända upp. Denna viker man åt sidan för att kunna köra pinolen ända upp och slå ur konan.. om jag kommer ihåg ska jag ta ett kort på min i morgon får du se hur det ska vara

Skickat från min E6553 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

kingfreddie (trådstartaren)

#20 » 06:20:34, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:På 100-modellerna är det urdrivare.. på vänster sida om pinolen sitter en liten pinne/platta som hindrar pinolen att gå ända upp. Denna viker man åt sidan för att kunna köra pinolen ända upp och slå ur konan.. om jag kommer ihåg ska jag ta ett kort på min i morgon får du se hur det ska vara

Skickat från min E6553 via Tapatalk


Alltså jag fattar inte riktigt vad de är du menar med urdrivare. Och jag ser inte att där e nåt man kan vika åt sidan ... min är exakt samma som den här sprängskissen:
arboga_e100_e100s_eb100_eb100s_sec_wat.pdf


Förutom att på min finns inte motvikten på mataraxeln utan jag har en klockfjäder istället.

Nu kom jag på en sak... Ska man kanske dra ut mataraxeln på motsatt sida jämfört med den modellen som har motvikt? För det känns jättekonstigt att man ska dra fjädern genom hela maskinen.. känns som de skulle vara omöjligt att få den på plats igen på det sättet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#21 » 06:22:57, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Tror inte det är någon inbyggd urdrivare för morsekonan på Arboga 100.
Apropå spakens ickeretur-är kugghjul och kuggstång rena, hela och friska?
returfjädern, där sitter nog fjäderns inre del på en nit, hålet i fjäderbladet är format som ett nyckelhål. (niten ser ut som en svetsbabba)
/Rp


Aha kan man ta loss fjäderbladet från niten på nåt sätt Då? Så man inte behöver dra fjädern genom maskinen tillsammans med matarbladet?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#22 » 06:38:48, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=124&t=16339

Jo har kollat den tråden... problemet är att min har fjäder istället för motvikt.. därför vet jag inte riktigt hur jag får ut mataraxeln så jag kan inspektera spindelröret. Det är fjädern som strular till de hela, är orolig att jag inte ska få in den igen om jag tar ut den. Här dåliga erfarenheter från klockfjädrar! Har en känsla av att den med ett boiiiing ska gå från 7cm till 70 och sen vara omöjlig att få in i maskinen igen utan specialverktyg!
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Stridis2

#23 » 08:41:01, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kingfreddie skrev:Alltså jag fattar inte riktigt vad de är du menar med urdrivare...

Sätt i en kona i spindeln. För upp handtaget som du ställer borrdjupet med så högt du kan. Går spindeln hela vägen upp? Gör den inte det så ta ner spindeln lite och ge den en liten knyck uppåt. Håll i konan du satt in. Lossnar konan och faller ur så har du urdrivare. Kan vara värt att prova ett par olika konor. Jag har någon som har för kort tapp så den inte går att driva ur på detta vis utan man får använda kiljagare.

Stridis2 skrev:...Om jag inte minns fel så sitter det en (eller två) skruvar under axeln som man matar ner spindeln med. Lossar man dessa så kan man dra ut spak, hela fjäderpaketet och axeln med kugghjulet som matar ner spindeln. Sedan kan man ta ner de inre och yttre rören rakt ner. Fjäderpaketet är fortfarande orört. Nu kan du granska både kil och kilspår, samt kugghjulet till nermatningen och dess kuggstång. Jag misstänker att det är någon av dessa delar som gör ditt hack.

Om du tittar på MM:s bild av axeln med handtaget ser du att den är gängad i motsatt ände som handtaget. Tittar du i din egen bruksanvisning så syns det tydligt att det sitter en mutter och bricka på denna. Lossa denna mutter, ta bort mutter och bricka. Titta under fjäderhuset och lite längre in mot spindeln. Där bör du se en eller två skruvar du lossar. Sedan kan du dra ut hela fjäderhuset med axeln utan att fjädern rullar upp sig. Du ska alltså dra åt höger enligt din sprängskiss, bort från muttern du lossade i andra axeländen.

kingfreddie skrev:...För det känns jättekonstigt att man ska dra fjädern genom hela maskinen...

Nej, du ska inte dra fjäder och fjäderhus genom maskinen. Fjäderhuset är mer än dubbelt så grovt som hålet, så du lär få använda mycket våld för att få igenom detta och maskinen lär bli skrot efteråt. :mrgreen:

Lite OT, men fjädrar som i detta hus, magnapullstarter på gräsklippare, vevgramofoner och liknande ska läggas i huset utifrån och in, inte rullas på axeln inifrån och ut.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kingfreddie (trådstartaren)

#24 » 09:44:38, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löst!

Det var kilen som svampats ut lite när folk slagit ut konan. Så filade lite på den sen så funka allt som det Ska!

Angående fjädern så sätt den ju i en liten burk för sig, så efter man lossar den så snurrar den runt så fjädern släpps utan att den lämnar fjäderhuset, sen lossa man fjädern från mataraxeln genom att föra ut niten genom nyckelhålet som nån mycket riktigt sa!

Angående urdrivare så är jag inte riktigt på de klara än.. de två konor jag testat måste man ha någonting emellan konan och kilen för att kunna driva ur den. Där fattas ca 1mm för att kilen ska ta i konan.

Bild

Där är en bild på fjäderhuset.

En sak jag inte förstår riktigt... på mätstången på vänstersidan är där en fjäder längst ner.. vad i hela h-vete ska den vara bra till? Spindeln tar ju i godset innan den når fjädern???!!!
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

QV_

#25 » 10:06:25, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på slipning av gjutningar och tjocklekar på olika detaljer så behöver man justera nolläget på skalan. Detta kan man göra med skims eller fjäder och mutter.

Nu har jag inte sett en Arboga av den modellen eftersom jag lite smått jagar nyare årsmodeller men det är iallafall min första tanke.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

rospigg

#26 » 10:42:58, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern och koppen på djupstickan ska hålla en klinka-som du fäller undan för att driva ur konan.
(jag hade fel när jag påstod att 100 maskiner inte har inbyggd urdrivare för konorna)
Ska ta en bild på min E-135 då du ser hur det ser ut på den. (men om jag känner forumet rätt kommer det bilder på just detta innan jag återvänt med mina rykande färska bilder...)
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Toost

#27 » 10:50:45, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajemän , här är äkta e100s bilder ! :-)

Läs Rospiggs och Michaels inlägg och kika på mina bilder.
Michael, antingen har du nyss rivit en e100s eller så har du ett osannolikt minne. Klinkan är 6 mm...
Fjädern håller klinkan på plats, hålet i klinkan är avsiktligt lite för stort och tillåter att klinkan "vippas" bort från den lilla knopp som håller den i läge. ( den syns mycket svagt i den öppna bilden)

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kingfreddie (trådstartaren)

#28 » 11:33:30, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Tänkte också den fjädern var konstig! Då fattas jag "klinkan" på min! Nån som vet var man kan få tag på en sådan? Kan väl iofs tillverka en själv.

När jag köpte den (dödsbo) sätt där en gummibit istället. Jag trodde det var för hacket men måste vara som ersättning för klinkan..

Men då måste vissa av mina konor vara för korta för de når inte riktigt ändå upp till kilen utan man måste ja nånting emellan för att driva ut den. Här iofs bara testat 2 st av de ca 25 jag har...
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Skru'are

#29 » 13:22:58, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Urdrivare
Kolla på google och här på maskinisten så finns det både bilder och text.
FÖRE du tar isär...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

kingfreddie (trådstartaren)

#30 » 13:34:15, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Que?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se