Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hack i spindelrörelse på Arboga E100S (video)

31 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

kingfreddie (trådstartaren)

#1 » 12:30:29, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en video på hur de ser ut:



Där e lixom ett glapp eller häck i rörelsen på spindeln som gör att den hänger sig på tillbakarörelsen samt att den knäpper till när man går neråt.

När jag köpte den så hade den förra ägaren sätt en gummibit mellan spindeln och chassit så han inte använde den biten som är före hacket. Det är ju en lösning i sista hand då de bara handlar om en cm, men helst vill jag såklart fixa de.

Nån som har nån idé? Jag har kollat på fjädern som gör att spindeln går tillbaka och den verkar ok. Här dock ej plockat ur spindeln från chassit än.. jag vill helst inte plocka ur fjädern då den lätt kan gå sönder tydligen om den får rulla ut sig. Vet inte om man behöver det dock för att ta ut spindeln?

Nån som har nån idé på vad det kan vara så gör att den glappar såhär??
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s



kingfreddie (trådstartaren)

#2 » 12:33:02, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska byta den gamla 4 stifts handsken på min arboga. Här är lite bilder på hur det ser ut nu:


Bild
Bild
Bild
Bild

Som jag förstår det så är de bara att skruva bort handsken och koppla såhär:

Grön/gul = jord
Blå = nollan
Svart/brun/svart = L1/L2/L3 (spelar ingen roll vilken som sitter var, går borren åt fel håll byter man plats på 2 av dom)

Är det korrekt uppfattat?

Sen undrar jag vad boxen gör för nåt mer än stänger av o på strömmen? Där e ju en liten skiva som man kan ställa in som är inställd på 1.7 typ. Är det nåt motorskydd? Har sett vissa tala om det i arbogatrådarna.
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Michael Meier

#3 » 12:43:15, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Som jag ser det så är det rätt uppfattat. Vill bara ge ett tips om att jord bör vara ett par cm längre än övriga så den sitter kvar längst och skyddar om det skulle bli så kabeln dras av.


:thumme:

Bimetallsbrytare, en form av överlastskydd och bryter alla tre faser samtidigt.

Nollan är ändå blindad, annars finns inget att tillägga.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

igelkottar

#4 » 13:19:38, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag ser det så är det rätt uppfattat. Vill bara ge ett tips om att jord bör vara ett par cm längre än övriga så den sitter kvar längst och skyddar om det skulle bli så kabeln dras av.

PS!
Vänta tills någon med bättre kunskap hör av sig i tråden.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Michael Meier

#5 » 14:07:24, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kingfreddie skrev:Här är en video på hur de ser ut:



Där e lixom ett glapp eller häck i rörelsen på spindeln som gör att den hänger sig på tillbakarörelsen samt att den knäpper till när man går neråt.

När jag köpte den så hade den förra ägaren sätt en gummibit mellan spindeln och chassit så han inte använde den biten som är före hacket. Det är ju en lösning i sista hand då de bara handlar om en cm, men helst vill jag såklart fixa de.

Nån som har nån idé? Jag har kollat på fjädern som gör att spindeln går tillbaka och den verkar ok. Här dock ej plockat ur spindeln från chassit än.. jag vill helst inte plocka ur fjädern då den lätt kan gå sönder tydligen om den får rulla ut sig. Vet inte om man behöver det dock för att ta ut spindeln? ....


Antar att det är de sista sex millimetrarna som ska driva ut morsekonan, därför gummibiten.

Prova med en morsekona om du inte måste ha spindeln en gummibåt ner för att inte kronan ska pressas ut varje gång du returnerar spindeln ända i topp.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#6 » 14:44:18, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet verkar det vara rätt kopplat..... (precis som beskrivet ovan)

....men rent allmänt, lita inte på "färger" och att det är kopplat efter dom på gamla maskiner, och skarvkablar.

Stiftet som är, och ska vara nollan, är märkt 0 ( tex. vissa personer lyckas ändå vända innandömet fel väg och koppla en fas dit....röd ring på bilden)
Bild

Så kolla alltid i andra ände också, och ev. mät, för att se hur det verkligen är kopplat. (precis som TS gjort ovan..)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#7 » 15:22:05, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis de hände på SAS P-central ARN när gammelJohan skulle tillverka skarvsladdar till kraftuttag han hade kapat å lagt upp ändarna på svetsbordet å satte igång mont. jag såg men sa inget utan tog en fika å när jag kom in igen satt gubben å svor om kablagen! De var så lyckat att han kortslöt alla faser vid test för han satte ihop alla å gjorde prov . Nya säkringar å påt igen säjer åt han att korsat över faserna hela tiden men de tog en bta stund innan slanten trillade ner :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

kingfreddie (trådstartaren)

#8 » 15:50:57, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var en som svarat såhär, fast i fel tråd:


Antar att det är de sista sex millimetrarna som ska driva ut morsekonan, därför gummibiten.

Prova med en morsekona om du inte måste ha spindeln en gummibåt ner för att inte kronan ska pressas ut varje gång du returnerar spindeln ända i topp.


Njae asso när jag har en kona i så trycks den då långt upp att det är typ 1 mm tomrum mellan kona och metallen ovanför när man tittar in i hålet på sidan. Så konan tycks ju inte ut av att man inte har gummibiten där.

Sen skulle det vara lite konstigt rent konstruktionsmässigt om de var så.

Min tanke är att det är nåt fel på kuggarna som driver ner spindeln när man drar i spaken. Men jag vågar inte riktigt undersöka då jag är rädd att de ska bli strul med fjädern som driver tillbaka dragspaken.

Är det nån som har tagit ur dragstången på en arboga e100s som har en sån där hoprullad fjäder för att driva tillbaka stången som kan förklara lite?
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#9 » 15:52:52, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill bara säga att jag fick rätt på de! Behöver fortfarande hjälp med hacket dock! Men de finns en annan tråd för det problemet!
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

kingfreddie (trådstartaren)

#10 » 16:04:51, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asså jag har ju sprängskissen till maskinen men tyvärr är det en modell som har en tyngd på matningsaxeln (den som dragstången sitter på) istället för en fjädermekanism. Och det konstiga är att fjädern ser ut att vara svetsar fast på mataraxeln, eller nåt liknande iaf. Men det går inte heller ihop... jag fattar inte alls hur jag ska ta ur mataraxeln så jag får ner spindeln..
kingfreddie
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:00, 27-09-2017
Ort: Skegrie , Trelleborgs kommun på dansk ockuperad mark!
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Arboga e100s

Skru'are

#11 » 16:46:59, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urdrivare
Kolla på google och här på maskinisten så finns det både bilder och text.
FÖRE du tar isär...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#12 » 16:48:12, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#13 » 16:52:51, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#14 » 16:59:00, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte modellbetäckningarna på de Arbogamaskiner jag har skruvat med, så ta med i beräkningen att din kan se annorlunda ut än vad jag pratar om.
Först och främst, gör som MM skrev. Sätt i en kona och prova! Många maskiner har ett stift som driver ut konan när man slår upp spindeln. De maskiner jag har sett har (eller har haft) en tjock plåtbit fäst mitt fram eller lite till vänster om spindelcentrum som hindrar att man för upp för långt, men det skulle kunna tänkas att man har haft någon form av låsläge så man fick slå lite extra för att hoppa över detta.
Spindeln består av två roterande rör samt ett fast. Det mellersta roterande sitter still i horisontellt läge och bara roterar runt medan det inre rör sig upp och ner. Utanför dessa sitter ett rör med kuggstången som man mata ner spindeln med. Denna roterar inte utan rör sig bara upp och ner. Det inre har ett kilspår längs hela sin längd medan kilen sitter fast i det mellersta rörets nederkant. Kilen för alltså över all kraft vid borrning. Jag tror inte hacket har något med skadade kugghjul i drivningen att göra, möjligen med kil och kilspår.
Om jag inte minns fel så sitter det en (eller två) skruvar under axeln som man matar ner spindeln med. Lossar man dessa så kan man dra ut spak, hela fjäderpaketet och axeln med kugghjulet som matar ner spindeln. Sedan kan man ta ner de inre och yttre rören rakt ner. Fjäderpaketet är fortfarande orört. Nu kan du granska både kil och kilspår, samt kugghjulet till nermatningen och dess kuggstång. Jag misstänker att det är någon av dessa delar som gör ditt hack.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#15 » 17:03:23, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MM lade in bilder i den andra tråden. Jag får nog korrigera mitt förra inlägg, tror det mellersta röret åker upp och ner medan det inre sitter still i horisontellt led. Ber om ursäkt att minnet inte är helt klart hur det ser ut, men det är ändå över tio år sedan jag skruvade med den senaste Arbogan... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se