Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Underhåll av Arboga B2508

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

MikaelRL (trådstartaren)

#1 » 20:25:11, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har övertagit en äldre borrmaskin av märke Arboga B2508. Maskinen har använts av min farfar men har inte brukats alls de senaste 5-10 åren. Själv ska jag ha den för hobbybruk men då den varit oanvänd en längre tid så har jag tänkt utföra lite underhåll, ex har fettet vid pelaren torkat, lite ytrost finns på de metallrena ytorna osv. Då jag själv inte har kunskap om denna typ av maskin, och inte så mycket om underhåll av andra maskiner heller för den delen, så undrar jag lite vad som bör göras innan jag använder den och vilken typ av underhåll som bör göras regelbundet.

Har sökt lite på forumet men har inte riktigt hittat svar på nedanstående frågor och i vissa fall känns det som om man bör vara försiktigt då maskinen har ett par år på nacken. Om någon har lite tid och kan förklara så vore jag väldigt tacksam.

1. Det finns ett flertal mindre oljenipplar, se bild nedan. Vilken typ av nippel är detta? Vilken typ av olja (fett?) bör man fylla på med, hur ofta och hur mycket?

2. På pelaren så har fettet torkat. Antar att det går bra att använda vanligt avfettningsmedel för att ta bort. Men vilken typ av fett bör användas för att smörja in på nytt?

3. Vilket medel använder ni till att torka av de målade delarna av maskinen? Jag använde "våtservett" från wurth men den verkade även på färgen så fick avbryta det försöket.

4. Bör man öppna upp för rengöring av växellådan?

5. Vilken dimension ska det vara på t-spårsmutter för att passa till bordet, ex infästning maskinskruvstycke?

6. Något annat man bör tänka på gällande denna typ av maskin?

BildBild
Bild
Bild


Tack på förhand
Mikael
MikaelRL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:21, 01-10-2017
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



rospigg

#2 » 22:51:01, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1, Rekommendationen är nog någon maskinolja, men motorolja är bättre än att inte smörja alls. :thumme:
2, Anolja metallytorna.
3, I den mån jag rengör så duschar jag på WD-40, gnuggar loss skiten och torkar rent.
4, Prova alla hastigheter, går den tyst och om växlarna löper i och ur lätt så är det inte nödvändigt att öppna upp maskinen.
5, Är T-spårets smala öppning 12mm så är det M10 gänga i muttern. 18mm öppn.= M16 osv.
6, Stå emot erbjudanden när folk vill köpa maskinen av dig. :grin:
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MikaelRL (trådstartaren)

#3 » 19:49:09, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaret. Ska försök hålla emot eventuella erbjudanden :grin:.

Gällande växlarna så får man i vissa lägen vrida lite på chucken för att växeln ska gå i läge. Är detta normalt?

/Mikael

1 person gillar det här inlägget.
MikaelRL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:21, 01-10-2017
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#4 » 20:45:25, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamensan!
En riktigt trevlig maskin för övrigt. Det tråkiga med bänkmaskiner brukar vara att öppenhöjden är för låg men man kan köra ner den på tok för mycket. Jag har sett flera som löst detta genom att tillverka en "kloss" mellan bord och pelare i lämplig höjd. Bara ett litet tips.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

rospigg

#5 » 20:47:31, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Lunakatalogen från -67 står det om Arboga borrmaskiner "Kan med fördel växlas under gång"
Självklart helt utan belastning på borrspindeln.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MikaelRL (trådstartaren)

#6 » 11:03:56, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för både tips och svar.

Har ni något konkret tips på en bra 1l maskinolja som bör användas?
MikaelRL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:21, 01-10-2017
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se