Nja, nog lämnar 5-56 kvar kladd det också. Gammalt fixade jag många fördelare som folk vräkt 5-56 i då dom tagit det som stod på flaskorna bokstavligt, "
driver ut fukt, startar fuktiga motorer". Detta är faktiskt sant, folk knäppte upp fördelarlocket och vräkte i 5-56 i tron att bilen skulle starta och gå bättre, vilket jäkla kladd/klister det var ibland alltså.
Som kuriosa så är WD-40 och 5-56 samma produkt från början, (tror det var 1958) men dom fick ändra lukten på 5-56, kommer inte ihåg vart jag läst detta nu, men det var alltså samma produkt från början.
Men sen har väl ingredienserna säkert ändrats många gånger skulle jag tro, men grunden var alltså en rostskyddsolja som skulle vara enkel att applicera och även skulle sitta kvar länge.
I USA kör dom fortfarande hårt med WD-40 som rostskyddsmedel, i deras kustnära stater tokrostar all obehandlad metall löjligt snabbt tack vare den saltbemängda luften från haven, tror inte att dom använder detta som rostlösare överhuvudtaget, ja kanske för att lösa upp ytrost från maskiner och dyligt.
Tack vare hård marknadsföring här i Sverige har folk fått för sig att WD-40 och 5-56 är ett dundermedel utan dess like, allt beror givetvis på vad man jämför med, visst går det lättare att få lös fastrostande fästelement, detta beror ju på att det blir blött av
olja och inte att lösningen kryper och löser upp rosten på djupet. Verkligheten är att dessa produkter Inte går att jämföra med "riktig" penetrerande rostlösning ens på samma dag...så det så.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...