Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Rädda chuckar?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

HenkeBoy (trådstartaren)

#1 » 21:11:05, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick med några snabbchuckar med svarv och pelarborr.
Metabo Futuro i olika storlekar.

Tyvärr låser inte någon av dem tillräckligt. Borrar går runt utan större ansträngning.

Går det rädda dem på nåt vis, eller är det bara köpa nytt?

/Henrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60



dc_lindberg

#2 » 22:05:46, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...bilder...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#3 » 22:23:43, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis så är de fulla med skit, om inte backarna är utnötta. Prova att slå lite avfettning i dom och sedan skruva igen och upp några gånger. Prova att försöka att skölja ur dom skiten och på slutet så smörjer du med lite tunn olja.
Något som är skadligt för chuckarna är tryckluft. Då är det lätt att trycka in fin skit där det inte ska vara något och de tar skada.

Sök på internet om Metabo Futuro så finner du nog några sprängskisser på hur de ser ut invändigt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#4 » 22:26:15, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De brukar paja har jag hört om man kör med stora hålsågar i dem....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Mattias Petterson

#5 » 22:28:00, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova om de kommer igång med lite 5-56
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Loke

#6 » 10:34:27, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog plockat isär dom och rengjort om det går utan att man blir gråhårig. Noga att det är rent och torrt där det ska vara så och smort där det ska vara smörja. Undvik WD-40 och 5-56 då detta rostskyddsmedel lämnar en kletig hinna efter att lösningsmedlet dunstat, har man otur kan chuckarna kleta fast onödigt mycket när dom ska lossas men även så suger hinnan åt sig damm som en svamp. Inget illa ment Mattias Petterson men 5-56 och WD-40 kan förstöra mer än vad det förbättrar på "fel" ställen, en chuck där det är små toleranser och grejer som ska löpa lätt är ett typiskt sånt ställe.

Tror ni inte att det är på dett sättet jag skrivit ovan så finns det lite skrivet om WD-40 och 5-56 och dess egentliga användningsområde både här på forumet och vid sökningar på Google. Det är skillnad på rostskyddsolja och rostlösningsmedel, för att smörja upp grejer finns det ytterligare produkter, dessa påförs givetvis efter rostlösningen och tex avfettande produkter. 5-56 och WD-40 kan man på sin höjd använda för att rostskydda utsidan på chucken med.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

dimber

#7 » 10:51:10, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag "kidnappar" tråden lite. Har en chuck på en gammal fin Black & Decker. 110 V. Kommer från verkstadsskolan i Tidaholm. Den sitter fast. Rost, skräp? Någon som vet hur man får loss den från borrmaskinen? Borrmaskinen sitter på en helt glappfri bänkpelarborr och verkar fungera förträffligt.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

torbjorn_forsman

#8 » 18:58:28, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Black & Decker - åtminstone handborrmaskiner - förekommer det ibland att chucken sitter fast med en skruv i gängat hål i axeln. Man kommer åt skruven genom att sticka in en skruvmejsel istället för borr i chucken.

Man ska inte dra WD-40 och 5-56 över en kam. Det är WD-40 som ger en klistrig hinna som fungerar bra som rostskydd men kan limma ihop känsliga mekanismer. 5-56 lämnar en tunn oljefilm kvar, som försvinner ganska fort i väder och vind, den har inte alls samma hoplimningstendenser och fungerar inte heller så bra som rostskydd. De flesta andra universaloljesprayer, t ex Biltemas dito, verkar vara ganska lika 5-56.
Svenska försvarets sprayolja, Smörjolja 042, verkar helt enkelt vara en tunn mineralolja på sprayburk. Utmärkt att smörja med men fungerar inte alls som rostlösare eller kontaktspray.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rubert

#9 » 19:25:07, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I de fall jag kommit kontakt med chuckar som har en skruv (Vanligtvis vänstergäng) i centrum sitter chucken gängad på maskinen. Om jag inte minns fel så brukar det vara 3/8" eller 1/2" UNF (Vanlig högergäng). Dom chuckarna har jag alltid lyckats lossa genom koppla ihop maskinen med hjälp av ett sexkantigt distanselement med en "hamrande" skruvdragare och sedan köra den försiktigt så att växellådan repobjektet inte skadas.
Större chuckar har ofta B kona. Jag har chuckar med B16 och B18 på mina bänkborrmaskiner.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

HenkeBoy (trådstartaren)

#10 » 21:18:59, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag haft isär den största och till synes fräschaste chucken.
Tack för tipsen.
Hittade också denna film när jag letade sprängskiss.
https://m.youtube.com/watch?v=h_jQ7-UiWgI


Tyvärr är "skruven" i chucken spräckt på flera ställen och jag misstänker att den flexar där och backarna släpper. I övrigt såg den bra ut. Ska se om man kan få tag i den som reservdel. Metabo Futuro är väl ingen värsting, men alldeles gratis är den ju dock inte heller!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

Loke

#11 » 21:35:03, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, nog lämnar 5-56 kvar kladd det också. Gammalt fixade jag många fördelare som folk vräkt 5-56 i då dom tagit det som stod på flaskorna bokstavligt, "driver ut fukt, startar fuktiga motorer". Detta är faktiskt sant, folk knäppte upp fördelarlocket och vräkte i 5-56 i tron att bilen skulle starta och gå bättre, vilket jäkla kladd/klister det var ibland alltså.

Som kuriosa så är WD-40 och 5-56 samma produkt från början, (tror det var 1958) men dom fick ändra lukten på 5-56, kommer inte ihåg vart jag läst detta nu, men det var alltså samma produkt från början.
Men sen har väl ingredienserna säkert ändrats många gånger skulle jag tro, men grunden var alltså en rostskyddsolja som skulle vara enkel att applicera och även skulle sitta kvar länge.

I USA kör dom fortfarande hårt med WD-40 som rostskyddsmedel, i deras kustnära stater tokrostar all obehandlad metall löjligt snabbt tack vare den saltbemängda luften från haven, tror inte att dom använder detta som rostlösare överhuvudtaget, ja kanske för att lösa upp ytrost från maskiner och dyligt.

Tack vare hård marknadsföring här i Sverige har folk fått för sig att WD-40 och 5-56 är ett dundermedel utan dess like, allt beror givetvis på vad man jämför med, visst går det lättare att få lös fastrostande fästelement, detta beror ju på att det blir blött av olja och inte att lösningen kryper och löser upp rosten på djupet. Verkligheten är att dessa produkter Inte går att jämföra med "riktig" penetrerande rostlösning ens på samma dag...så det så. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

HenkeBoy (trådstartaren)

#12 » 17:24:45, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag öppnade den andra chucken så var kulorna felplacerade.
Rengöring och ihopmontering och vips så hade jag en perfekt chuck.
Tack för hjälpen!




Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

MaChrill

#13 » 22:53:23, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag många Metabo futuro chuckar, jag har bara lyckats få död på en, med en stor fet hålsåg som högg.
När chuckarna jiddrar brukar det vara att plocka ner och rengöra och smörja.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se