Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Rökutsug till verkstaden

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

td70 (trådstartaren)

#1 » 12:30:21, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har tänkt skaffa någon slags rökutsug till verkstan för att det ibland kan bli lite väl mycket rök där man svetsar. På sommaren finns det den möjligheten att öppna dörrarna och luftströmmen drar ut röken men nu när det börjar bli kallt ute så vill ingen stå och svetsa i den kalla luftströmmen.

Har funderat på en centrifugalfläkt med slang som man drar dit man ska svetsa och ett rör som blåser ut röken på gården.

Några tankar och erfarenheter?
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2



Orsa

#2 » 15:42:44, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt annat än ingen fläkt är bra.
I ett garage har jag en centrifugalfläkt som sitter inne på väggen och blåser rakt ut. Inne i garaget har jag 8-10m spiralslang på en löplina (råkade bli MIG-tråd) i taket. Sista metrarna är det krokar upp i löplinan så det går att haka ner och dra slangen dit den gör mest nytta.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se